کد خبر: ۱۲۰۹۰۳
تاریخ انتشار: ۰۲:۰۱ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۷
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی:

با اعتبارات دولتی کشور پیشرفت نمی کند/ سهم فارس از پیشرفت ناچیز است

نماینده مردم جهرم در مجلس گفت: درآمد سالانه کشور از نفت و مالیات نزدیک به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است که ۲۵۰ هزار میلیارد تومان صرف هزینه امور جاری می‌شود و با اعتبارات محدود کشور پیشرفتی در پروژه‌های عمرانی کشور رخ نمی‌دهد.
به گزارش شیرازه، محمدرضا رضایی نماینده مردم جهرم عصر دیروز در نشست کمیسیون عمران شورای اسلامی استان فارس با بیان اینکه شوراها به عنوان یک محور اصلی برای توسعه استان هستند٬ اظهار داشت: شوراها را باید باور داشت٬ شوراها و مجلس از‌ یک خانواده‌اند و باید در مجموعه قوه مقننه تعریف شوند.

وی افزود: این مسیر در قانون به وضوح دیده نشده و باعث شده تنها برخی از وظایف شوراها در قوه مجریه دیده شود.

اختیارات شوراهای اسلامی افزایش یابد
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی شوراهای شهرها و روستاها را بازوان نمایندگان مجلس دانست و بیان کرد: نمایندگان مجلس به لحاظ وظایف قانونی باید در سطح کلان کار کنند و اعضای شورای شهر و روستا به نمایندگی از مردم مشکلات مردم را احصا کرده و به مسؤولان انعکاس دهند.

وی خواستار دادن‌ اختیارات بیشتر به شوراها شد و افزود: شوراها باید به عنوان پارلمان محلی عمل کنند و وظیفه نظارت در حوزه انتخابیه خود به آنها واگذار شود.

پیمانکار سرمایه کشور است/ شرایط حضور بخش خصوصی در عمران کشور فراهم شود

رضایی با اشاره به اینکه در کشور شرایط اقتصادی به گونه‌ای است که با اعتبارات دولتی نمی‌توان پروژه‌های عمرانی را به سرانجام رساند٬ گفت: درآمد سالانه کشور از نفت و مالیات نزدیک به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است که ۲۵۰ هزار میلیارد تومان صرف هزینه امور جاری می‌شود و با اعتبارات محدود کشور پیشرفتی در پروژه‌های عمرانی کشور رخ نمی‌دهد.

وی خواستار فراهم شدن شرایط حضور پر رنگ بخش خصوصی در عمران کشور شد و بیان کرد: بستر حضور بخش خصوصی در کشور وجود ندارد و نتوانسته‌ایم انگیزه‌‌ای برای حضور بخش خصوصی ایجاد کنیم.

رضایی ادامه داد: برخی مدیران از این موضوع استقبال نمی‌کنند و بر این تصورند که با ورود بخش خصوصی اختیارات آن‌ها محدود می‌شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیمانکار سرمایه و بازوی اجرایی کشور است٬ اظهار کرد: عدم حمایت از پیمانکاران و تزریق به موقع بودجه باعث تضعیف آن‌ها شده که نتیجه آن زمان‌بر شدن اتمام پروژه٬ پایین آمدن کیفیت و نظارت بر پروژه‌ها است.

هدف‌گذاری کشاورزی علت عقب‌ماندگی فارس/ توسعه متوازن اعتبارات در کشور

رضایی با اشاره به نگاه کشاورزی در فارس گفت: دشت‌های فارس قابلیت کشاورزی را از دست داده‌ و عمق چاه‌های آب افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه سهم استان فارس از آزاد راه صفر و زیرساخت‌های صنعت، حمل و نقل و راه‌آهن ناچیز بوده و صنعت جدیدی در فارس نیامده است، ادامه داد: صنایع کنونی در حال تعطیلی است که نشان از عدم برنامه‌ریزی درست و هدف‌گذاری صحیح و عدم حرکت جمعی و عقب‌ماندگی این استان دارد.

این نماینده خانه ملت با بیان اینکه در کشور طرح آمایش و توسعه متوازن وجود ندارد٬ گفت:  قدرت چانه‌زنی برای تخصیص اعتبارات در کشور باید حذف شود و برنامه اختصاص اعتبارات باید در طول سال شفاف باشد.

فارس

نظرات بینندگان