کد خبر: ۱۲۰۹۲۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۳ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۷

حمایت از کالای ایرانی، رشد تولید داخلی

همگام با مسئولان در حوزه اقتصاد، با فرهنگ‌سازی از سوی نهادهای فرهنگی در استفاده از کالای ایرانی مرغوب و باکیفیت بالا در سطح جامعه و با ساده زیستی و انتخاب زندگی به‌دوراز اشرافی گری می‌توانیم از تولیدات داخلی و اقتصاد ملی حمایت کنیم.

به گزارش  شیرازه،  کلثوم دلیران فعال رسانه‌ای در یادداشت خود در خصوص شعار سال که توسط مقام معظم رهبری بنام حمایت از کالای ایرانی نام‌گذاری شده است نوشت: سال جاری شعار سال از سوی مقام معظم رهبری با رویکرد اقتصادی به نام "حمایت از کالای ایرانی" مطرح و به‌عنوان شعار سال 97 اعلام شد تا همه مسئولان ارشد نظام با پیروی و سرلوحه قرار دادن آن در رأس امور و وظایف محوله به‌طور مصمم به آن عمل کنند.

انتخاب موضوعات مختلف با رویکرد اقتصادی به‌عنوان شعار سال از سوی مقام معظم رهبری با هدفمندی کامل انجام می‌شود که خود بسی جای تأمل دارد.

شعار امسال مصداق کامل و مبین این آیه است: فلا تطع الکفرین و جهدهم به جهادا کبیرا (آیه 52 فرقان). پس کافران را (که انتظار داری از ابلاغ وحی باز بایستی)، فرمان مبر و به‌وسیله این (قرآن) با آنان جهادی (فرهنگی و تبلیغی) کن.

به‌طور اساسی اگر مسئولان و دست‌اندرکاران به‌ویژه در حوزه اقتصاد، شعار سال را مورد کنکاش قرار دهند و عمل به آن را به منصه ظهور برسانند، قدمی مثبت و حرکتی سازنده در حمایت از تولیدات داخلی برداشته‌ایم و می‌بینیم که برخی از تولیدات داخلی و کالاهای ایرانی با مشابه خارجی آن قابل‌مقایسه نیستند و در بیشتر موارد نمونه ایرانی باکیفیت و مرغوبیت بیشتری به مشتریان عرضه می‌شود.

همان‌طور که مقام معظم رهبری در سخنرانی خود در حرم مطهر امام رضا (ع) فرمودند، بعضی‌ها می‌گویند شما شعار سال انتخاب می‌کنید ولی برخی عمل نمی‌کنند، همه وظیفه‌داریم نسبت به تولیدات، جنس و مصرف داخلی تعصب داشته باشیم و ما اگر تعصب به اقتصاد ملی داشته باشیم، بسیاری از کارها اصلاح خواهد شد.

اگر ما بتوانیم از همه ظرفیت کشور با برنامه‌ریزی درست استفاده کنیم، پیشرفت و رشد کشور بسیار بیشتر از امروز خواهد شد.

یکی از ظرفیت‌های امروز، جوانان دانش‌آموخته ما هستند و ما امروز 10 میلیون در کشور جوان فارغ‌التحصیل دانشگاهی داریم.

آتش به اختیار یعنی جوانان در همه زمینه‌هایی که برای پیشرفت کشور مؤثر است، می‌توانند نقش‌آفرینی کنند و یکی از موانع، کم‌کاری‌هاست، برخی از مسئولان دچار کم‌کاری و تنبلی بوده و هستند و وضع کشور اقتضا می‌کند پُرکار، پرتلاش و پُرتوان باشیم.

یکی از موانعی که باعث شده است ما از این ظرفیت‌ها استفاده نکنیم، اعتماد کردن به نسخه بیگانگان بوده است و خرید جنس داخلی یک ضرورت به مقاوم‌سازی اقتصاد کشور است.

حال با توجه به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت شعار سال به این نکات می‌رسیم که خرید جنس داخلی، حمایت از تولید ملی و کارگر ایرانی و کمک به اقتصاد کشور است.

حمایت از کالای ایرانی موضوع خوبی است اما باید حقوق همه‌جانبه رعایت شود و برای زمینه‌سازی حمایت از کالای ایرانی باید همه شرایط در دیپلماسی اقتصادی را مدنظر قرارداد تا این اتفاق رخ دهد و ایجاد بازار رقابت داخلی و توجه تولیدکنندگان داخلی به این امر مهم می‌تواند در حمایت از کالای ایرانی مؤثر باشد.

همگام با مسئولان در حوزه اقتصاد، با فرهنگ‌سازی از سوی نهادهای فرهنگی در استفاده از کالای ایرانی مرغوب و باکیفیت بالا در سطح جامعه و با ساده زیستی و انتخاب زندگی به‌دوراز اشرافی گری می‌توانیم از تولیدات داخلی و اقتصاد ملی حمایت کنیم.

این فرهنگ‌سازی، مستلزم جهادی دینی، فرهنگی و تبلیغی است که خود به ارتقاء سطح تولید، حمایت از کارگران ایرانی، توسعه و رشد اقتصاد کشور منجر می‌شود.

البته ناگفته نماند، نصب بنر، سربرگ زدن نامه‌های اداری و ... از سوی مسئولان نهادهای دولتی و غیره به‌منظور عمل به شعار سال به نام "حمایت از کالای ایرانی" نه‌تنها کافی نیست؛ بلکه این عملکرد باید در استفاده از خودروی مسئولان تا و سائل بکار گرفته در اداره هم شامل شود.

حال سؤال اینجا است که آیا منظور از مطرح کردن شعار "حمایت از کالای ایرانی" شامل حمایت از هرگونه تولید داخلی ولو غیراستاندارد هم می‌شود؟ با اطمینان باید بگوییم خیر، هر کالای ایرانی غیراستاندارد، پس از مدت‌زمان مصرف، با عدم اعتماد از سوی مشتریان مواجه شده از چرخه اقتصاد خارج می‌شود.

باید کالاهای ایرانی استاندارد در قالب برندهای مختلف پس از سال‌ها مصرف از سوی مشتریان شناخته‌شده هستند و از همه لحاظ با کالاهای غیراستاندارد تفاوت دارند.

منبع:  عصر مُهر

نظرات بینندگان