کد خبر: ۱۲۰۹۵۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۷ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۷

تعطیلات نانوشته دانش آموزان، نیازمند چاره اندیشی

22 اسفند سال 1396 که رسید همانند سال های پیش، دانش آموزان دیگر به مدرسه نیامدند و مدارس ناخواسته فعالیت آموزشی را تعطیل کردند و تعطیلات نوروزی بیش از آن شد که در تقویم رسمی کشور نوشته شده است.
به گزارش شیرازه، بزرگی می گفت حضور دانش آموزان در مدارس نباید اجباری باشد، در گذشته یک روز که مدرسه تعطیل می شد دانش آموزان عزا می گرفتند اما در حال حاضر یک روز که تعطیل می شود جشن می گیرند.
براساس تقویم آموزشی وزارت آموزش و پرورش، کلاس های آموزشی مدارس در مقاطع مختلف تحصیلی باید تا 28 اسفند برگزار و از 14 فروردین پس از تعطیلی 14 روزه فعالیت مجدد مدارس از سرگرفته شود.
اما چند سالی است دانش آموزان آنطور که باید به این موضوع توجه نکردند و ناخواسته تعطیلات نوروزی به بیش از 20 روز رسیده است و سال به سال بر میزان تعطیلات نانوشته نوروزی افزوده می شود.
اکثریت دانش آموزان در استان فارس 22 اسفند 1396 با مدارس خداحافظی کردند و به رغم تاکید مدیران آموزش و پرورش استان مبنی بر باز بودن مدارس از صبح 14 فروردین به مدرسه نیامدند.
18 فروردین پس از گذشت 25 روز کلاس های درس به حالت عادی خود بازگشت و دانش آموزان در مدارس حاضر شدند.
بخشی از این بی توجهی به تقویم آموزشی به خانواده ها بازمی گردد، شاید اگر خانواده ها تاکید و توجه بیشتری به امر آموزش فرزندان خود داشتند اجازه نمی دادند فرصت سوزی شود و مطابق تقویم آموزشی فرزندان خود را برای رفتن به مدارس تشویق می کردند.
از سویی دیگر وزارت آموزش و پرورش نیز می توانست با اتخاذ سیاست ها و مشوق هایی دانش آموزان را به مدرسه بکشاند، سیاستگذاری ها باید به نحوی باشد تا دانش آموزان را عاشق تربیت کند و حضور در مدرسه به دغدغه آنان تبدیل شود نه اینکه با اجبار به مدرسه کشانده شوند.
مدرسه با نام خانه دوم برای دانش آموزان و جامعه ما شناخته شده است اما باید دید چرا دانش آموزان از خانه دوم خود فراری هستند.

**دلیل یک دانش آموز برای نرفتن به مدرسه
یکی از دانش آموزان مقطع متوسطه درباره دلایل دیر رفتن به مدرسه گفت: در مدرسه فضای شور و نشاط وجود ندارد، سختی گیری ها و امتحانات بیش از اندازه ما را خسته کرده است.
وی افزود: من و همکلاسی هایم منتظر تعطیلی مدرسه هستیم و از هر فرصتی برای نرفتن به مدرسه استفاده می کنیم، البته معلمان هم از نیامدن دانش آموزان خوشحال هستند.
این دانش آموز کلاس یازدهم ادامه داد: فضای مدرسه برای ما خسته کننده است، شوق و انگیزه ای برای حضور در مدرسه نداریم، هرچند درس هایم را به خوبی می خوانم و رتبه دوم مدرسه هستم و درس ها را به خوبی آموخته ام اما زمانی خوشحالم که معلم به مدرسه نیامده باشد و بتوانم زودتر از مدرسه به خانه بیایم.
وی اضافه کرد: پس از امتحانات بهمن خستگی همچنان در وجودمان بود و به همین دلیل زودتر از تعطیلات نوروزی مدرسه را تعطیل کردیم.

**لزوم همراهی اولیا برای حضور بموقع دانش آموزان در مدرسه
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان فارس در این زمینه گفت: نیامدن دانش آموزان به مدارس منحصر به امسال یا سال گذشته نیست، کشور ما سالیان زیادی است با این موضوع مواجه است.
فرهاد اسماعیلی افزود: هنوز آمار دقیقی از اینکه چند درصد از دانش آموزان چند روز قبل از عید نوروز و چند روز بعد از آن به مدرسه نیامدند نداریم.
وی ادامه داد: مدارس استان فارس تا 28 اسفند 1396 باز بود و مدیر و معلمان و تعدادی از دانش آموزان در مدرسه حضور داشتند و از 14 فروردین سال جاری نیز همین وضعیت را شاهد بودیم و مدارس تعطیل نبود.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان فارس گفت: در این ایام در برخی از مدارس نیز 95 درصد دانش آموزان در مدرسه حاضر بودند و تدریس نیز صورت گرفته است.
اسماعیلی به علل حضور نیافتن دانش آموزان در مدرسه چند روز قبل از عید نوروز و چند روز بعد از آن اشاره کرد و افزود: یکی از علت ها، واقع شدن تعطیلی ها در بین هفته است چون وقتی تعطیلی از اوایل هفته خارج و به دوشنبه و سه شنبه نزدیک شد با چنین مسایلی مواجه می شویم.
وی ادامه داد: نبود برنامه ریزی مناسب برای زمان سفر یکی دیگر از علت های دیگر این موضوع است، به عنوان مثال در روز چهاردهم فروردین برخی دانش آموزان نیمه روز به مدرسه آمدند و تازه از مسافرت رسیده و خسته بودند.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان فارس گفت: آموزش و پرورش همواره بر حضور بموقع دانش آموزان در مدارس تاکید داشته و مدیران مدارس با دانش آموزان خاطی براساس مقررات برخورد می کنند اما لازم است در این زمینه اولیا با ما همراه شوند تا فرصت های آموزشی از دست نرود.
اسماعیلی افزود: یکی از راه ها برای حل این مساله ، اجازه دادن به مدیران مدارس برای برخوردهای قانونی و انضباطی است که این اختیارات داده شده اما نیاز است این کار از طریق رسانه ها حمایت شود تا اولیای دانش آموزان آگاه شوند و بدانند جبران از دست رفتن یک روز آموزشی بسیار سخت است.
وی ادامه داد: همچنین هر چه روش های تدریس را فعال کنیم شاید میل دانش آموزان به مدرسه بیشتر شود.
وی اضافه کرد: در حال حاضر میل دانش آموزان به ورزش زیاد است چون فعالیت بدنی و مهارتی است، اگر دانش آموزان درس ها را عملی تر یاد بگیرند و روش های تدریس فعال تر شود و دانش آموزان در تدریس مشارکت بیشتری داشته باشند میل آنان به حضور در مدرسه افزایش می یابد.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان فارس گفت: برای این کار آموزش های بیشتری نیاز است که نیاز به اعتبارات دارد.
اسماعیلی اظهارکرد: امروز روش های تدریس فعال را نمی توان در کتاب خواندن به معلمان آموزش داد، باید متناسب ها با واقعیت کلاس ها تدریس را آموزش دهیم.
وی ادامه داد: کلاس های درس بالای 35 نفر است و برخی روش های تدریس فعال که در کتاب ها می بینیم خیلی کاربردی نیست.
اسماعیلی گفت: برای به روز کردن روش های تدریس گام بر می داریم و چهارم و پنجم اردیبهشت سال جاری در بحث روش های تدریس دوره های ویژه ای با حضور استادان خبره خواهیم داشت.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان فارس گفت: یکی از گزینه ها برای افزایش میل دانش آموزان به حضور در مدرسه این است که مدرسه می تواند در هفته های آخر سال به سمت شاداب سازی برود که اردوهای درون مدرسه ای جزو این امور است.
اسماعیلی افزود: البته نباید قصد ما تنها حفظ دانش آموز در آن ایام باشد، باید سازو کارهای این مدلی اتفاق بیفتد که این موضوع نیاز به اعتبارات و آموزش های خاص دارد تا آموزش و پرورش به این سمت برود.

**اقدامات فرهنگی لازمه مقابله با تعطیلات نانوشته
مسعود رضایی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه گفت: پیش از نوروز تعطیلی رسمی نداریم اما مدارس، دانش آموزان و خانواده ها معمولا خودشان مقید به رعایت این موضوع نمی دانند و شاهد تعطیلات نانوشته هستیم.
وی افزود: هرساله مسئولان وزارت آموزش و پرورش اعلام می کنند مدارس تا پایان سال باز است اما می بینیم از 22 و 23 اسفند مدارس تعطیل یا نیمه تعطیل می شوند و راهکاری برای کنترل این موضوع نیست که مدارس به تعطیلی کشیده نشود.
وی ادامه داد: این موضوع به فرهنگ ما برمی گردد که عادت کردیم وقتی تعطیلی در پیش است کمی زودتر به پیشواز آن می رویم.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: باید روی این موضوع کار فرهنگی صورت بگیرد تا مردم مقید شوند قانون را رعایت کنند.
رضایی اظهارکرد: یک مشکل نیز به بحث آموزش بازمی گردد، در گذشته آموزش یک مقدار همراه با تحکم و جنبه امریه بود و معلمان را مقید می کردند و معلمان نیز دانش آموزان را مقید می کردند و امتحانی می گذاشتند تا دانش آموزان به مدرسه کشانده شوند.
وی ادامه داد: اما متاسفانه اختیارات برگزاری امتحانات گرفته شده و توصیه می شود از دانش آموزان امتحان زیادی گرفته نشود.
نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آموزش و پرورش باید راهکاری در این زمینه اتخاذ کند تا از تعطیلات غیررسمی جلوگیری شود.
رضایی در ادامه به طرح ساماندهی تعطیلات کشور اشاره کرد و گفت: این طرح در دستور کار کمیسیون اجتماعی مجلس قرار دارد و قرار است طرح جامع تری در این زمینه تهیه شود.
وی افزود: تعطیلات نوروزی در کشور ما به دلیل اینکه در یک جا جمع شده، چشمگیرتر است وگرنه تعطیلات در ایران بیشتر از کشورهای دیگر نیست.
وی ادامه داد: برای تقسیم تعطیلات در طول سال نیازمند اقدامات فرهنگی هستیم تا این موضوع در بین مردم جا انداخته شود.
وی اضافه کرد: در خصوص تقسیم تعطیلات با توجه به فرهنگ ما باید چاره ای اندیشیده شود و قانونی نوشته شود تا مردم نیز مقید به رعایت آن باشند.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر تعطیلی ها از 29 اسفند تا 13 فروردین هم باشد اشکالی ندارد اما نباید تعطیلات ناخواسته و نانوشته داشته باشیم.
با همه این تفاسیر نیازمند یک چاره اندیشی دقیق برای مقابله با تعطیلات نانوشته به خصوص تعطیلات نانوشته در روزهای منتهی به نوروز و پس از آن هستیم که این چاره اندیشی عزم خانواده ها و مسئولان آموزش و پرورش را می طلبد.
ایرنا
نظرات بینندگان