کد خبر: ۱۲۰۹۸۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۱ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۷

تاثیر کشاورزی گلخانه در اشتغال و توسعه اقتصادی

در شرایطی که در استان فارس با بحران کمبود آب مواجه هستیم برای زنده ماندن صنعت دیرینه کشاورزی نیاز به روش‌هایی داریم که کمترین میزان مصرف آب را در پی دارد.
به گزارش شیرازه، کشاورزی از صنایعی است که قدمت آن به طول تاریخ زندگی بشر باز می‌گردد. غذا در ابتدا نیاز اولیه بشر بود و بعدها به یک شغل و کسب درآمد نیز تبدیل شد.

در شرایطی که در استان فارس با بحران کمبود آب مواجه هستیم برای زنده ماندن این صنعت دیرینه نیاز به روش‌هایی داریم که کمترین میزان مصرف آب را در پی دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با ابراز رضایت از انتخاب روستای همت‌آباد پاسارگاد به عنوان نخستین روستای گلخانه‌ای کشور می‌گوید: فارس در سال‌های اخیر درگیر خشکسالی و کمبود آب شده است و بهترین راه برای جبران آسیب‌های این معضل، روی آوردن به کشاورزی به سبک گلخانه‌ای است.

محمدمهدی قاسمی ادامه می‌دهد: با این روش می‌توان بهره‌وری موثر از منابع آب را تا 15 برابر افزایش داد و تمرکز جهاد کشاورزی استان توسعه کشت صیفی‌جات و سبزیجات به روش گلخانه است.

 

وی تاکید می‌کند: ایجاد روستاهای گلخانه‌ای در فارس در اولویت کار جهاد کشاورزی استان قرار گرفته است که با برنامه‌ریزی اصولی برای این مراکز می‌توان یک زنجیره تولید کشاورزی به وجود آورد.

قاسمی اضافه می‌کند: علاوه بر روستای همت‌آباد، 4 روستای دیگر نیز در پاسارگاد، متقاضی ایجاد روستای گلخانه‌ای شده‌اند که گام موثری در توسعه کشاورزی در بحران کم‌آبی به شمار می‌رود.

استفاده از ظرفیت‌های استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان معتقد است: در پاسارگاد ظرفیت‌های مطلوبی وجود دارد که در سال نو در حوزه کشاورزی باید مورد استفاده موثر قرار بگیرند.

قاسمی می‌افزاید: صرفه‌جویی در آب یک موضوع جدی است که باید صنایع مختلف استان به آن در سال جدید توجه ویژه داشته باشند تا بیش از این به منابع زیرزمینی صدمه وارد نشود.

وی تاکید می‌کند: از دست رفتن یک متر آب زیرزمینی با یک هزارمیلی متر بارندگی جبران می‌شود و این در حالیست که در سال‌های اخیر بارندگی مطلوبی در سطح استان نداشته‌ایم.

قاسمی به کشاورزان و فعالان بخش کشاورزی توصیه می‌کند: اکنون لازم است که به طور جدی کشاورزی با روش گلخانه در جای‌جای فارس مورد توجه قرار بگیرد تا به ازای بردشات 50 تن گوجه‌فرنگی در فضای باز با این روش بتوانیم بیش از یک هزار تن محصول برداشت کنیم.

 جبران خشکسالی چندساله

یک کارشناس کشاورزی با اشاره به خشکسالی 8 ساله در فارس بیان می‌کند: در این مدت متوسط بارندگی از 200 میلیمتر بیشتر نبوده است که یک هشدار جدی برای صرفه‌جویی در مصرف آب است.

 

امیر کاویانی ادامه می‌دهد: در این مدت در شهرستان‌هایی از استان که کشت برنج همچنان ادامه داشته، به آب‌های زیرزمینی آسیب جدی وارد شده است.

وی تاکید می‌کند: به هر حال نمی‌توان صنعت کشاورزی را متوقف و حذف کرد اما با کشت گیاهان دارویی و یا محصولات صیفی در گلخانه می‌توان این صنعت را حفظ کرد.

مزایای کشت در گلخانه

این کارشناس کشاورزی با ذکر شرایط کشت گلخانه‌ای می‌گوید: تنظیم دما و رطوبت خاک در کشاورزی معمولی از دست کشاورز خارج است اما در کشت به روش گلخانه، تنظیم دما، رطوبت محیط و نور امکان پذیر است.

کاویانی می‌افزاید: تولید محصولات کشاورزی در محلی که در آن محصول تولید نمی‌شود و تولید در زمانی که کشت محصول در هوای آزاد غیر ممکن است، از اهداف اصلی این نوع کشت به شمار می‌رود.

وی تاکید می‌کند: کشاورزان می‌توانند در این روش از امکان تولید بیش از یک محصول در سال در یک زمین کشاورزی برخوردار شوند.

این کارشناس با اشاره به سایر مزیت‌های این روش بیان می‌کند: صرفه جویی در مصرف آب، تنظیم برنامه کشت مطابق با نیاز بازار، اشتغال‌زایی بیشتر در واحد سطح، ایجاد فرصت های شغلی مناسب برای جوانان و کار آموختگان کشاورزی از دیگر مزیت‌های کشت در شرایط گلخانه است.

فارس
نظرات بینندگان