کد خبر: ۱۲۰۹۹۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۲ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۷
بررسی افزایش قیمت ارز:

دلار 5800 تومانی دستاورد دولت برجام و تلگرام!

بازار‌های ارز و بورس کشور به قدری ملتهب شده که طی روز گذشته قیمت دلار با بیش از 400 تومان افزایش به آستانه 5800 تومان رسیده و شاخص بورس هم نزدیک به 500 واحد ریزش کرده است.
به گزارش شیرازه، هرچند افزایش‌های افسارگسیخته و حیرت‌انگیزی که نرخ دلار در سال گذشته تجربه کرد، اخبار بالا رفتن این ارز‌ها را به یک موضوع پیش پا افتاده و معمولی تبدیل کرده ‌اما در این مدت به قدری ارزش پول ملی کم شده که هیچ کسی نمی‌تواند در مقابل آن انگشت حیرت به دهان نگیرد.
روز گذشته یک رکوردشکنی خیره‌کننده دیگری رخ داد و نرخ دلار در آستانه 5800 تومان قرار گرفت. جالب اینجاست که نگاهی به آمار‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد قیمت دلار دقیقا در فروردین سال قبل 3776 تومان بوده است؛ به عبارت دیگر طی یکسال اخیر بیش از 50 درصد از ارزش پول ملی کم شده است.
دولتی که مدعی ثبات اقتصادی در کشور بود و طی چهار سال نخست خود همواره از ثبات نرخ ارز و کاهش تورم سخن می‌گفت، در حال حاضر کشور را در اوج ثباتی قرار داده است به نحوی که در همین چند روز آغازین فروردین ، نزدیک به 800 تومان گران شده است!
یعنی طی کمتر از 20 روز اخیر، قیمت دلار، 2/5 برابر یکسال رشد کرده، رقمی که احتمالا در هیچ کجای جهان اتفاق نمی‌افتد ولی در زمان مدیریت دولت تدبیر و امید! رخ دادن چنین اتفاقاتی بعید نیست.
قیمت دلار در ابتدای روز گذشته 5200 تومان بود اما هرچه زمان گذشت بر قیمت آن به شکل چشمگیری افزوده می‌شد، چنانچه ابتدا با عبور از ارقام 5300 و 5400 تومان، از 5500 تومان هم گذشت و رقمی در حدود 5800 تومان را به جای گذاشت.
اوضاع کنونی بازار ارز به‌گونه‌ای است که شائبه رضایت دولت از افزایش قیمت دلار را تقویت می‌کند، چند روز پیش هم از قول مرتضی افقه (اقتصاددان) نوشتیم که: «متاسفانه برخی افرادی که می‌خواهند نرخ ارز افزایش یابد به روی دولت نفوذ دارند.» این موضوع وقتی اکبر ترکان به عنوان مشاور رئیس‌جمهور گفت: «اینکه قیمت دلار بالا رفت کار خوبی بود» قوت بیشتری گرفت.
در حال حاضر که ظاهرا قیمت دلار در بودجه 97، 3500 تومان تعیین شده و از سوی دیگر قیمت آن در بازار به بیش از 5800 تومان رسیده، بدین معناست که دولت در سال جاری تاکنون به ازای هر دلار در بودجه 2200 تومان درآمد بیشتری کسب می‌کند که تقریبا 65 درصد بیشتر است.
در همین راستا، حسینعلی حاجی دلیگانی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه ظاهرا دولت به دنبال افزایش قیمت ارز است چراکه اقدامی برای مدیریت بازار انجام نمی‌دهد، گفت: دولت افزایش قیمت ارز را مدیریت می‌کند تاهفته‌ای  حداقل 200 تومان به قیمت دلار و یورو افزوده شود.
وی با ‌اشاره به اینکه اگر رئیس‌جمهور مخالف افزایش و تلاطم بازار ارز است، مدیران ارشد بانک مرکزی را برکنار کند، گفت: صداقت رئیس‌جمهور در عمل به وعده‌های انتخاباتی برای مردم رنگ باخته است.
پرواز سکه تا یک میلیون و 900 هزار تومان
قیمت سکه هم روز گذشته یک افزایش عجیب و غریب را تجربه کرد و به بیش از یک میلیون و 900 هزار تومان افزایش پیدا کرد. در شرایطی که مجددا حدود 200 هزار تومان حباب در قیمت آن ایجاد شده و راهکارهای بانک مرکزی برای کنترل قیمت سکه هم موثر نبوده است.
سکه که در فروردین سال گذشته حدود یک میلیون و 220 هزار تومان قیمت داشته، در حال حاضر حدود 700 هزار تومان رشد کرده و رقم شگفت‌آوری را ثبت کرده است. افزایش قیمت سکه در سال اخیر به قدری زیاد بود (هم از جهت کمیت و هم از جهت کیفیت) که در آخرین مورد آنکه مربوط به روز گذشته است حدود 120 هزار تومان افزایش داشته است.
ریزش شدید بورس در پی افزایش قیمت دلار
در همین زمینه، شاخص بورس هم نزدیک به 500 واحد ریزش کرد تا یک روز بسیار بد را تجربه کرده باشد. به عبارت دیگر در شرایطی که سال جاری به عنوان سال حمایت از تولید داخلی نامگذاری شده و باید سرمایه جذب بورس شوند، می‌بینیم تمایل به خروج نقدینگی از بورس ایجاد شده و از سوی دیگر تمایل برای ورود به بازار‌هایی مثل دلار و سکه شکل گرفته است.
بر همین اساس یکی از فعالان بورسی روز گذشته در گفت‌وگو با کیهان اعلام کرد: با بالا رفتن قیمت دلار، بازار بورس به ویژه سهام صنایع افت کرده و فعالان بورس به این دلیل از دولت ناراضی بوده و در بورس غوغا به پا شده است.
در همین راستا، فارس هم گزارش داد؛ وضعیت بازار سهام یک هفته قبل از برگزاری یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه در حالی همچنان شاهد ریزش نماگرها و افت حجم و ارزش معاملات سهام است که بی‌اعتمادی نسبت به چشم‌انداز بازار و همچنین عدم برنامه‌ای مدون برای حمایت از بازار سهام باعث شده تا اندک پول‌های پارک شده در بازار نیز راه بازار ارز را در پیش گیرد.
سر برجام سلامت!
این همه اتفاقات تلخ در حوزه اقتصاد و کاهش پی‌در‌پی ارزش پول ملی در حالی است که دولت روحانی مدعی بود در سایه برجام، مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم حل خواهد شد. روحانی مدعی بود که «آنچنان گشایشی برای مردم درست می‌کند که اصلا نیازی به یارانه نداشته باشند»! در همه این سال‌ها، دولت با پافشاری متعصبانه روی دستاورد‌های نداشته برجام، همه توجه خود از ظرفیت‌های داخلی را به غرب و گشایش از آن سو معطوف کرد و از توان داخلی به معنی واقعی غفلت کرد.
ذلتی که در این سال‌ها به‌خاطر آمدن بی‌فایده و بی‌خاصیت چند هیئت غربی به ایران به مردم تحمیل شد،ذلتی که در عکس یادگاری وزیر و برخی دست‌اندرکاران با هواپیماهای نو به ایران تحمیل شد و خلاصه همه کرنش‌هایی که در برابر فرانسوی‌ها در پروژه رنو و پژو تحمل شد،حالا و یکباره باطن سیاه خودش را در گرانی افسارگسیخته ارز نشان می‌دهد و در کوچک‌تر شدن ساعت به ساعت سفره مردم.
تلگرام راه نجات است!
اما دولت به جز دستاورد برجام، یک دستاورد دیگر هم برای خود متصور است و بر سر آن بارها هیاهو کرده و قطعا خواهد کرد و آن چیزی نیست جز تلگرام. در همه این سال‌ها دولت با تعصبی مثال‌زدنی دست بیگانگان را در سفره اطلاعاتی ایران باز گذاشته و اجازه داده آنها هرچه می‌خواهند ببرند و بخورند! سرگرم کردن مردم به بازی باز و بسته کردن تلگرام در حالی است که اساسا بحث یک پیام‌رسان نباید مسئله اول یک کشور شود و در هیچ کشوری در دنیا هم چنین اوضاع را مشاهده نمی‌کنیم، اما اینجا روحانی هر روزی به بهانه‌ای یادی از تلگرام می‌کند!
سرگرمی و دیگر هیچ!
واقعیت این است که اینها سرگرمی‌های خوب دولت هستند! دولت باید در این روزها جواب بدهد که نتیجه وعده دوم بهمن آقای روحانی که گفته بود خیال مردم راحت باشد چه شد!؟ باید جواب بدهد توئیت دوماه قبل رئیس‌بانک مرکزی که گفته بود: «با کمال تعجب بعضی به محض مشاهده تغییراتی در قیمت ارز، شتاب‌زده از دلال‌ها و سوداگران سبقت می‌گیرند و با بزرگ‌نمایی تغییرات قیمت، چنان اظهار خوشحالی می‌کنند که کم از شادی ترامپ ندارد ولی این شادی دیری نمی‌پاید و براساس روند هرساله، در ماه‌های بهمن و اسفند، مسیر کاهشی پیدا می‌کند» به کجا رسید!؟ آیا دلار ارزان شده و مردم خبر ندارند!؟
به ظن قوی این روزها باید بازهم شاهد برخی اظهارات حاشیه‌ساز باشیم، از اجبار به رفتن به بهشت تا امکان نقد معصوم و دختران خیابان انقلاب و هزار سناریوی دیگر!
دولتی که همه دستاوردش برجام و تلگرام باشد، در یک طوفان بازار ارز همه چیز را می‌بازد و مردم را با انبوهی از وعده‌ها تنها می‌گذارد، وعده‌هایی که به ضرب آنها رای مردم را گرفت و حالا حامیان و مروجان دیروزش هم یکی پس از دیگری توئیت می‌زنند و خودشان را لعنت می‌کنند که چرا باعث فریب مردم شده‌اند! میزان کفایت دولت برای اداره امور کشور از همین چیزها به خوبی معلوم است!
کیهان
نظرات بینندگان