کد خبر: ۱۲۱۰۰۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۸ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۷
به مناسبت روز هنر انقلاب اسلامی؛

مروری بر بایدها و نبایدهای شعر انقلاب/ پروانه نجاتی: شعر انقلابی باید از محرومین جامعه با بهترین مضمون پروریها حمایت کند

پروانه نجاتی شاعر انقلابی شهرمان شیراز می گوید: شعر انقلاب باید برای رسیدن به زندگی ایده آل شایسته ی نظام انقلابی، هویت دینی و تمدن ایرانی حرفی برای گفتن داشته باشد.
شیرازه، پس از شهادت سید مرتضی آوینی در بیستم فروردین سال 1372، با پیشنهاد شاعران، نویسندگان و هنرمندان حوزه هنری به مقام معظم رهبری، این روز به عنوان «روز هنر انقلاب اسلامی» نام گذاری شد.

مروری بر بایدها و نبایدهای شعر انقلاب/ پروانه نجاتی: شعر انقلابی باید از محرومین جامعه  با بهترین مضمون پروریها حمایت کندبه همین مناسبت به سراغ پروانه نجاتی شاعر انقلابی شهرمان رفتیم و نظر او را در مورد باید و نبایدهای شعر انقلاب جویا شدیم. 

این شاعر شیرازی در مورد بایدها و نبایدهای شعر انقلاب می گوید:

 
شعرانقلاب در واقع شعری ست که دو خصوصیت داشته باشد. اول اینکه در راستای آرمانهای صریح، واضح و بلند انقلاب اسلامی باشد.
یعنی:
۱_ روح کلام معمار انقلاب حضرت امام خمینی درآن متبلور باشد.

۲_ هویت دینی داشته باشد و در راستای حفظ ارزشهای اسلامی وخط سرخ تشیع زبانی گویا باشد.

۳_ از استقلال سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و آموزشی نظام جمهوری اسلامی در عرصه ی جهانی با زبان شعر دفاع کند و زمان شناس باشد.

۴_ با سیستم عنکبوتی استکبار جهانی با بهترین تکنیک های ادبی مبارزه کند.

۵_ ستم ستیز باشد و از مقاومت اسلامی ادیبانه دفاع کند.

۶_ دفاع از مظلومین عالم را در دستور کار سرودن خود داشته باشد وشعری فرامرزی باشد.

۷_ از محرومین و مستضعفین جامعه به عنوان ولی نعمتان انقلاب با بهترین مضمون پروریها حمایت کند.

۸_ برای رسیدن به زندگی ایده آل شایسته ی نظام انقلابی، هویت دینی و تمدن ایرانی حرفی برای گفتن داشته باشد.

۹_ بر همبستگی ملی و دینی مردم ایران تأکید کند و ارزشهای فرهنگ ایرانی اسلامی را درمضامین خود ترویج کند.

۱۰_ چشم انداز توسعه اجتماعی جامعه را از زاویه دید مقام معظم رهبری تبلیغ کند.

۱۱_ عطر تجلیل از لاله های روییده از خون شهدا را  با  استعاره ها و تعابیر در فضا بپراکند.

دومین خصوصیت شعر انقلاب این است که صداقت داشته باشد و در فضایی دور از نفاق سروده شده باشد. به زبان دیگر توسط یک شاعر معتقد به آرمانهای انقلاب اسلامی سروده شده باشد.

در رابطه با این خصوصیت شاید بعضی بر من خرده بگیرند. ولی دیدن شاعر بعضی از شعرهای برگزیده ی جشنواره ها و مسابقه ها موقع جایزه گرفتن، برای فرزندان شاعر امام خمینی حقیقتا زجر آور است!

کسانی که بدون هیچ گونه پایبندی به آرمانها و ارزشهای انقلابی فقط با بهره برداری کوششی از عنصر قریحه برگزیده یک همایش می شوند وشاعران انقلابی عملا کنار گذاشته می شوند! اگر چه شاید این مسئله با توجیه جذب حداکثری یا ساختار تخصصی و فنی شعر انجام شود، ولی عناصر نان به نرخ روز خور با اشعار غیر صادقانه خود به مرور زمان جریان شعر انقلابی کشور را آسیب پذیر خواهند کرد.
 
در بین هنرهایی که در خدمت آرمان های انقلاب اسلامی قرار گرفته اند، شعر بیشترین سهم را دارد. والحمدلله از نظر کمیت وکیفیت، شاعران مدافع انقلاب، قابل توجه هستند.

حتی گاهی وقتها احساس می کنم شعر انقلاب از شعر بی تفاوت نسبت به انقلاب و شعر ضد انقلاب بسیار نمود دار تر است. چرا که شعر انقلاب به تربیت نسل پرداخته است. رویشهای بسیارخوبی به واسطه کارهای شایسته ای که در کانون های فرهنگی تربیتی آموزش وپرورش و مسابقات فرهنگی هنری شعر صورت می گیرد، اتفاق افتاده است.

سازمان دهی نسل جوان شعر درمؤسسه شهرستان ادب هم اکنون درحال انجام است که آینده ای بسیار شکوفا را برای برای شعر انقلاب رقم خواهد زد. ان شاالله.

نظرات بینندگان