کد خبر: ۱۲۱۰۱۹
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۸ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۷

روشن نشدن علت مسمومیت 450 نفر از اهالی سپیدان/ توپ‌بازی مسؤولان با یکدیگر

با گذشت 5 روز از مسمومیت 450 نفر از اهالی سپیدان، مسؤولان فارس هنوز نتوانستند جواب یک آزمایش ساده را تعیین و علت قطعی حادثه را اعلام کنند!
به گزارش شیرازه، چهارشنبه گذشته بود که رفته‌رفته آمار مراجعه‌کنندگان به بیمارستان امام حسین (ع) سپیدان روبه افزایش گذاشت، آن‌هم با علائم مشابهی چون سردرد، سرگیجه و تهوع؛ با بالا رفتن تعداد بیماران، به‌تدریج مسؤولان شهرستان متوجه یک مسمومیت فراگیر شدند.

فرمانداری سپیدان به‌محض اطلاع‌رسانی مسؤولان بیمارستان امام حسین (ع) از ماجرا، دانشگاه علوم پزشکی شیراز را از این حادثه مطلع کرده و تیمی تحقیقاتی متشکل از 3 حوزه آموزش، سلامت و بیماری‌های واگیر از این دانشگاه به‌منظور انجام آزمایشات مربوطه به این شهرستان اعزام می‌شوند.
نخستین مورد مشکوکی که به ذهن‌ها در این حادثه متبادر می‌شود بحث آلودگی آب است و به همین منظور مقداری از آب شهرستان برای آزمایش به شیراز فرستاده می‌شود.
اما با گذشت 5 روز از ماجرای مسمومیت اهالی سپیدان، هنوز جواب آزمایشات اعلام‌ نشده و جای تعجب است که در چنین موارد مهم و اضطراری، چرا باید جواب‌دهی به آزمایشات چنین طولانی شود.

 انداختن توپ در زمین میراث فرهنگی با فاضلاب انسانی!
بحث آلودگی آب شهرستان سپیدان موجب شد تا توپ ابتدا در زمین اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس بیفتد!
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در همین رابطه به خبرنگار فارس گفت: هنوز علت قطعی مسمومیت مشخص نیست، اما احتمال آلودگی آب شهرستان وجود دارد.

بهادر خاطرنشان کرد: در نزدیکی سرچشمه‌های آب سپیدان یک منطقه گردشگری است که احتمال آلوده کردن آب به‌وسیله این منطقه وجود دارد، اما هنوز کاملاً مطمئن نیستیم و باید جواب آزمایشات اعلام شود تا نظر قطعی داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز پیش‌ازاین نیز روز شنبه گذشته در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان فارس خطاب به استاندار، اعتراض خود را به صدور مجوز گردشگری در نزدیکی آب رودخانه‌ها بدون مطالعه و تحقیق کامل اعلام کرد و به خبرنگار فارس در همین رابطه گفت: احتمال آلودگی آب سپیدان به‌وسیله فضولات انسانی وجود دارد.

به ما ربطی ندارد

اما از آن سو مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس در این زمینه به خبرنگار فارس می‌گوید: مجموعه‌های گردشگری که از میراث فرهنگی و گردشگری مجوز می‌گیرند تمام استعلامات لازم را از سازمان‌های مربوطه مانند آب و فاضلاب، محیط‌زیست، کشاورزی و... دریافت می‌کنند. ممکن است برخی مکان‌های خصوصی مانند باغ‌های موجود در این منطقه موارد را رعایت نکرده باشند.

مصیب امیری با بیان اینکه در مورد آلودگی آب به دلیل تخصصی بودن موضوع نمی‌تواند اظهارنظر کند، افزود: سپیدان به علت خوش آب‌وهوا بودن به‌طور طبیعی گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب می‌کند و بسیاری از باغ‌هایی که در این شهرستان فعال هستند، مجوز فعالیت از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ندارند.

وی اضافه کرد: مکان‌های گردشگری که دارای مجوز هستند از تمام فیلترهای لازم رد شده و از مواردی که باید رعایت کنند کاملاً آگاه هستند.

مشکل از آب است

فرماندار سپیدان هم فارغ از اینکه مشکل از میراث فرهنگی و فضولات انسانی است یا در جایی دیگر، اصل علت را آلودگی آب می‌داند و در این خصوص به خبرنگار فارس می‌گوید: بنده از همان روزهای اولیه معتقد بودم که مسمومیت‌ها به‌احتمال‌زیاد از آب است، چراکه به‌طور طبیعی افراد بسیاری به این منطقه روی می‌آورند و این جمعیت سنگین نیز برای شست‌وشو، غذا خوردن و مسائل بهداشتی تماماً از آب استفاده می‌کنند.

شبیر زارع خفری با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی شیراز باید نتیجه آزمایشات را اعلام کند تا به نظر قطعی رسید، تصریح کرد: به‌هرحال ما به اقدامات کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در این منطقه احتیاج داشتیم تا مورد مشابه دیگری رخ ندهد و به همین منظور در جلسه‌ای که با حضور پژوهش معاون سیاسی استاندار فارس برگزار شد، این اقدامات تشریح شد.

وی با اشاره به برگزاری جلسه ستاد سلامت در این شهرستان افزود: در این جلسه تصمیم بر این شد تا فاضلاب تنگ چله‌گاه تجهیز و لوله‌کشی شده و به تصفیه‌خانه فاضلاب شهر منتقل شود و چاه‌های جذبی نیز در باغ‌ها و مهمان‌پذیرها به مخزن‌های نگهداری فضولات مجهز و به فاضلاب شهر متصل شوند، ضمن اینکه آب چشمه نیز به‌صورت مرتب کُلُرزنی شود.

 مشکل از آب نیست

اما با حساس‌تر شدن موضوع، پای آبفاشهری هم به داستان باز شد. مدیر روابط عمومی شرکت آبفاشهری فارس به کنترل روزانه کیفیت آب شبکه آبرسانی سپیدان و میزان استاندارد کُلُر باقی مانده در آب اشاره می‌کند و تاکید دارد: «سپیدانی‌ها می‌توانند بدون هیچ‌گونه نگرانی از آب شرب شبکه آبرسانی شهر استفاده کنند.»

مهراب بهنام ضمن تأکید بر سالم و بهداشتی بودن شبکه آب شهر سپیدان می‌گوید: تمام اقدامات احتیاطی و پیشگیرانه انجام شده و حتی برای افزایش ضریب اطمینان تجهیزات گندزدایی آب را اضافه کرده‌ و تمام عوامل کیفی آب تحت کنترل ماست. 

درحالی مسؤولان علوم پزشکی شیراز و فرماندار سپیدان بر آلودگی آب تاکید دارند که این مقام مسؤول در آبفاشهری فارس معتقد است آب چشمه سپیدان کاملاً سالم، بهداشتی و قابل شرب است و طبق اعلام رسمی آزمایشگاه معتبر ثالث، نمونه‌های آزمایش‌شده از شبکه آب شرب شهر سپیدان در اواخر روز چهارشنبه هفته گذشته و روزهای بعد فاقد هرگونه آلودگی بوده است. 

125 لیتر آب‌دهی تبدیل به 20 لیتر شده!
اما فرماندار سپیدان که شهرستان زیرمجموعه‌اش از نظر بهره‌مندی از منابع آب گوارا حرف اول را در استان پهناور فارس می‌زند و چندین کارخانه آب‌معدنی را در دلِ منطقه خود جای داده است، موضوعی مهمتر از مسمومیت را هم مطرح می‌کند. شبیر زارع خفری در ادامه گفتگوی خود با خبرنگار فارس به مُعضل دردناک خشک‌سالی اشاره کرده و می‌گوید: روزگاری نه‌چندان دور، آب چشمه سپیدان مستقیم وارد لوله می‌شد، اما در حال حاضر رودخانه سپیدان خشک‌ شده و چشمه‌ای که 125 لیتر آب در ثانیه می‌داد، الآن فقط 20 لیتر آب می‌دهد! این حجم اندک آب هم دیگر جوابگوی سیل عظیم گردشگرانی که در مناسبات مختلف به این شهرستان می‌آیند نیست.

وی ادامه داد: در عید نوروز 94 نیز همین مشکل به وجود آمد، زیرا جمعیت بسیار زیاد و امکانات کم است و این جمعیت آلودگی ایجاد می‌کند، گرچه این آلودگی نیز زیاد نبوده است.
فرماندار سپیدان تصریح کرد: البته تمام آلودگی‌ها نمی‌تواند از آب باشد، چراکه حتی برخی از افراد نیز که در سپیدان حضور نداشتند دچار مسمومیت غذایی شده بودند و نمی‌توان گفت تمام مسمومیت‌ها از آب بوده است.

به‌هرحال با گذشت 5 روز از واقعه مسمومیت حدود 500 نفر از مردم در سپیدان، هنوز علت قطعی این ماجرا اعلام‌ نشده و بنا به اظهارات فرماندار سپیدان، دانشگاه علوم پزشکی شیراز باید در این خصوص اظهارنظر کند؛ اما پیگیری خبرنگار ما از دکتر همتی معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز حاکی از آن بود که جواب کِشت آزمایشات هنوز اعلام نشده است!

فارس

نظرات بینندگان