کد خبر: ۱۲۱۰۵۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۵ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۷

صنایع‌دستی و توسعه اقتصاد گردشگری تجربه محور

میراث ناملموس و صنایع‌دستی بومی هر منطقه باید در صنعت گردشگری فارس بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد چرا که این حوزه بهترین فرصت برای معرفی فرهنگی و درآمدزایی است.
به گزارش شیرازه، میراث ناملموس و صنایع دستی بومی هر منطقه باید در صنعت گردشگری فارس بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد چراکه در این حوزه بهترین فرصت برای معرفی فرهنگی و درآمدزایی فراهم می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با اشاره به ایجاد مقاصد گردشگری جدید در شیراز به خبرنگار فارس می‌گوید: موزه سنگ و کاشی‌های تاریخی استان در کاروانسرای جنب هفت تنان و تالار آینه خانه نصیرالملک از این موارد است.

 

مصیب امیری ادامه می‌دهد: برای پایگاه جهانی تخت جمشید نیز قبل از شروع سال جدید، مسیرهای جدید بازدید در نظر گرفته شد و این اقدامات توانست توجه مطلوب گردشگران در نوروز را جذب کند.

وی اضافه می‌کند: برپایی نمایشگاه و بازارچه صنایع دستی در شیراز و شهرستان‌های استان از ابتدای امسال با تاکید و نظارت بر معرفی و فروش تولیدات صنایع دستی بومی انجام شد.

تجربه محوری در گردشگری

امیری با تاکید بر شعار انتخابی نوروز امسال «صنایع دستی فرصتی برای گردشگری تجربه محور» بیان می‌کند: با توجه به اینکه فارس از تنوع صنایع دستی برخوردار است، توجه به معرفی این صنایع به گردشگران امسال بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی می‌افزاید: برای سومین سال پیاپی میراث ناملموس نوروز و آیین‌های سنتی این ایام به عنوان تجربه سفر در شیراز و 8 شهرستان دیگر فارس در قالب رویداد فرهنگی نوروزگاه به مسافران نوروزی معرفی شد.

امیری باور دارد: این برنامه در شیراز با تاکید بر معرفی بهتر آداب نوروزی مردم شیراز در آرامگاه سعدی به گردشگران معرفی شد.

وی ادامه می‌دهد: اجرای نمایش‌های ننه سرما، جی جی وی جی، عمونوروز، حاجی فیروز، فالگوش و شکستن کوزه، شاهنامه خوانی، فال حافظ، پهن کردن سفره هفت سین، سمنو پزان، طبخ غذاها و شیرینی های محلی شیرازی و ... از جمله این برنامه‌ها بود که مورد توجه بسیاری از گردشگران و حتی شهروندان شیرازی قرار گرفت.

صنایع دستی و توسعه اقتصاد فرهنگی و گردشگری

یک کارشناس صنایع دستی نیز، گردشگری را در توسعه ملی موثر می‌داند و بیان می‌کند: گردشگری و به تبع آن صنایع دستی نقش موثری در درآمدزایی دارد.

 

الهام نظرپور ادامه می‌دهد: صنایع دستی باید در حوزه گردشگری به عنوان عاملی برای مبادله فرهنگی نیز در نظر گرفته شود زیرا وقتی گردشگر، صنایع دستی بومی یک منطقه را خریداری می‌کند در واقع فرهنگ بومی آن منطقه را با خود به خانه می‌برد.

وی معتقد است: با معرفی موثر صنایع دستی یک منطقه به گردشگران، فرصت اشتغال، صادرات و افزایش توسعه ملی به صورت مستقیم فراهم می‌شود که در رشد اقتصادی گردشگری نقش بسزایی دارد.

نظرپور تاکید می‌کند: با فروش صنایع دستی، صادرات غیرنفتی کشور نیز رشد می‌کند و همزمان فرهنگ ما نیز به ملموس‌ترین شکل ممکن به گردشگران خارجی معرفی می‌شود.

صنایع دستی، هنر مقدس

این کارشناس، صنایع دستی را هنر مقدس می‌داند و می‌گوید: صنایع دستی یک صنعت مستقل و اصیل است که در فرهنگ بومی هر منطقه از قداست خاصی نیز برخوردار است.

نظرپور معتقد است: سفال، منبت، خاتم و ... هر یک مفهوم خاصی دارند که موثرترین بار فرهنگی و اقتصادی مناطق مختلف کشور را انتقال می‌دهند.

وی تاکید می‌کند: بر این اساس، در توسعه گردشگری لازم است که معرفی و ایجاد فرصت فروش صنایع بومی هر منطقه در برنامه‌های گردشگری مورد توجه قرار بگیرد و در اولویت باشد.

فارس

نظرات بینندگان