کد خبر: ۱۲۱۰۸۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۷

چرا عصبانی‌ها بیشتر به آلزایمر مبتلا می‌شوند؟

استرس، دعوا، طلاق، اخم و جدایی همگی می‌توانند آسیبی جدی و خطرناک افزون بر سلامت روان بر عملکرد مغزی افراد از خود برجای بگذارند.
به گزارش شیرازه، کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند مواردی همچون طلاق، خسارت‌های مالی، شکست‌های عاطفی و به طورکلی موارد شوکه کننده و فشار‌های عصبی شدید می‌تواند سبب پیر شدن مغز به دلیل ایجاد استرس درون سلول‌های بدن و مغز شود.
 
پژوهش‌ها نشان می‌دهند بروز اتفاق‌های تلخ و ناگوار می‌تواند برروی مناطقی از مغز افراد سالمند به ویژه مردان اثر گذاشته و سبب پیری و مرگ زودهنگام سلول‌های مغزی آنان شود.
 
حادثه‌های تلخ به ویژه برروی قسمت‌های مربوط به حافظه، توجه و تفکر اثر می‌گذارد.

استرس داخلی بدن همچنین می‌تواند سبب آسیب سلولی، کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن و نیز بروز دگرگونی‌های ژنتیکی شود.

کارشناسان ابتلا به آلزایمر را در سالمندانی که حادثه هایی، چون طلاق، از دست دادن همسر و یا ورشکستگی‌های مالی را پشت سر گذاشته اند بیشتر ازسایر مبتلایان می‌دانند.

آمار‌ها نشان می‌دهند بیش از ۴۰ الی ۵۰ درصد ازدواج‌ها در آمریکا به طلاق منجر می‌شود، پژوهش درباره ارتباط ابتلا به آلزایمر در سالمندان با بروز اتفاق‌های تلخ و ناگوار در زندگی به وسیله دانشمندان دانشگاه سن دیگوی کالیفرنیا انجام شده است.

پژوهش‌های دانشگاه لانکستر نیز نشان داده است مایع مغزی نخاعی (cse) که در مغز و نخاع یافت می‌شود حرکت آن در افراد بالای ۲۰ سال دچار دگرگونی می‌شود، حرکت مایع مغزی ارتباط ویژه‌ای با سلامت قلب و ریه دارد و اختلال درآن می‌تواند منجر به بیماری هایی، چون ام اس، فشارخون بالا و دمانس شود.

پژوهش‌های پیشین نشان داده است، حجم و وزن مغز حدود ۵ درصد در هر دهه از زندگی از بعد ۴۰ سالگی کاهش پیدا می‌کند و این خود یکی از دلایلی است که سبب ابتلای افراد به آلزایمر، فراموشی و ضعف حافظه می‌شود.

تحقیق‌ها نشان داده است میزان ماده خاکستری مغز از زمان میانسالی به تدریج کاهش پیدا می‌کند، و نیز ماده سفید که ارتباط بین خوشه‌های عصبی را برقرار می‌کند از حدود ۴۰ سالگی کاهش پیدا می‌کند.


محققان برای بررسی اثر کاهش حجم سلول‌های مغزی و ابتلا به آلزایمر برروی ۳۵۹ مرد در رده سنی ۵۷ الی ۶۶ ساله آزمایش انجام و سلامت روان آن‌ها در سال‌های قبل از بیماری را مورد بررسی قرار داده اند.

کارشناسان داشتن ازدواج سالم، آرامش و خودداری از داشتن استرس، مصرف مواد غذایی سالم، انجام ورزش منظم، انجام تمرین‌های ذهنی و محاسبه‌های ریاضی، مصرف چای سبز، شکلات تلخ، خودداری از مصرف نمک زیاد و اندازه گیری منظم فشارخون را در جلوگیری از ابتلا به آلزایمر موثر می‌دانند.

منبع:Dailyamil

نظرات بینندگان