کد خبر: ۱۲۱۱۰۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۷
در جلسه شورای کشاورزی استان فارس مطرح شد:

نظارت جدیتر بر مراکز خرید گندم/ در فارس سیستم تبدیل کنستانتره انگور نداریم/درخواست نماینده خانه کشاورزان برای تشکیل جلسه با استاندار

مدیرعامل شرکت غله استان فارس با بیان اینکه نظارت بر مراکز خرید سختگیرانه‌تر شده است، گفت: امسال شاهد بروز مشکل سال قبل در مراکز خرید نخواهیم بود.
به گزارش شیرازه، رییس جهادکشاورزی فارس در جلسه‌ی شورای کشاورزی استان وعده داد که با توجه به رخ‌دادهای سال گذشته، امسال نظارت جدی‌تری بر مراکز خرید گندم در این استان اعمال شده است.

محمدمهدی قاسمی تصریح کرد که که امسال مراکزی امکان خرید را خواهند داشت که حداقل امکان نگهداری 2 ماهه‌ی محصولات را در شرایطی مناسب داشته باشند. همچنین  تمام مراکز خرید باید از استانداردهای ویژه‌‌ای برخوردار باشند و مراکز واجد الشرایط  به دوربین‌های مدار بسته مجهز شده است.

وی  خاطرنشان کرد: مراکزی که سال گذشته مرتکب تخلف شده باشند، امسال امکان خرید را نداند؛ از طرفی اقداماتی را برای تسریع نظارت‌ها پیش‌بینی کرده‌ایم که یکی از آنها شناسنامه‌دار کردن خرید خواهد بود.

این مقام مسئول گفت: امسال در استان فارس 224 هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت گندم آبی رفته و 64 هزار هکتار نیز به کشت دیم اختصاص یافته است.

قاسمی  پیش‌بینی کرد که امسال بالغ بر یک میلیون و 173 هزار تن محصول گندم از مزارع فارس برداشت شود که یک میلیون و 100 هزار تن از این میزان مربوط به مزارع آبی گندم خواهد بود.

قاسمی همچنین حجم کشت کلزا در فارس را 19 هزار و 420 هکتار اعلام کرد وافزود: پیش‌بینی ما این است که محصول بالغ بر 17 هزار هکتار از این اراضی قابل برداشت باشد که جمعا 35 هزار تن را شامل می‌شود.

طنین جشن آغاز برداشت گندم در مهر فارس

رییس جهادکشاورزی فارس با اشاره به برگزاری جشن برداشت گندم در شهرستان مهر، گفت: برداشت گندم در استان فارس به دلیل اقلیم مناسب و چهارفصل این استان تقریبا 2 فصل به‌طول می‌انجامد و طی این مدت بالغ بر 800 دستگاه کمباین به شکل دائم در حال فعالیت خواهد بود. ما عصر همین امروز جشن برداشت گندم را در مهر برگزار خواهیم کرد.

او با اشاره به وجود حدود 4 هزار دستگاه کمباین در استان فارس، گفت: اتحادیه‌ی کمباین‌داران فارس علاوه بر مزارع این استان، به 25 استان دیگر نیز خدمات ارائه می‌دهد.

قاسمی سطح برداشت کلزا در استان فارس را نیز وسیع دانست و با بیان اینکه کمباین‌های موجود با استفاده از هد مخصوص کلزا، در کار برداشت این محصول نیز فعالیت دارند، گفت: در استان فارس بیش از 18 رقم گندم کشت می‌شود.

در فارس  سیستم تبدیل کنستانتره انگور نداریم

در ادامه این جلسه نماینده اتحادیه باغداران به ذکر نکاتی درباره مشکلات نگهداری میوه و نداشتن صنایع تبدیلی برای ایجاد ارزش افزوده برای محصولات باغی فارس اشاره کرد و درباره ارسال انگور فارس به استان‌های دیگر برای تهیه کنستانتره انگور توضیح داد چرا که در فارس  سیستم تبدیل کنستانتره انگور نداریم. استاندار فارس یه این اظهارات واکنش نشان داد و گفت هر اقدامی لازم است انجام دهید و مجموعه ای برای تولید کنستانتره در فارس راه بیاندازید.

البته مسئولین امر توضیح دادند که یک مجموعه صنعتی در دشت نشاط فعال است که قبلا متعلق به دولت بوده و سال گذشته فروخته شده است اما همچنان در زمینه تولید رب گوجه و کنستانتره سیب فعال است. استاندار فارس ابراز داشت باید به زودی برنامه‌ای تدارک ببینیم و از آنجادیدن کنیم.

صادرات 48 هزار تن گندم از فارس
مدیرعامل شرکت غله و بازرگانی منطقه‌ی سه کشور نیز در این جلسه با اشاره به مرغوبیت محصول گندم تولیدی در فارس، گفت: سال گذشته بالغ بر 3 هزار تن گندم تولیدی فارس توسط این شرکت صادر شده است.

لطیف رستاد خاطرنشان کرد: سال 95 کل صادرات گندم کشور 32 هزار تن بود که این میزان در سال 96 به عدد 280 هزار تن رسید و 48 هزار تن از این میزان متعلق به فارس بود.

رستاد همچنین از صدور آرد تولیدی استان فارس به کشورهای حوزه‌ی خلیج فارس خبر داد و گفت: خوشبختانه یکی از تولیدکنندگان آرد فارس روزانه 120 تن آرد به کشور قطر صادر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در استان فارس تعداد 140 مرکز خرید گندم و 40 مرکز خرید دانه‌های روغنی فعال است، گفت: برای نظارت بر این مراکز، از توان نیروی انسانی جهادکشاورزی استان استفاده کرده‌‌ایم.

در فارس نیازمند افزایش فضای ذخیره‌سازی گندم و سایر غلات هستیم
رستاد از آغاز خرید گندم و کلزا در مراکز خرید استان فارس خبر داد و گفت: از ابتدای فصل برداشت تاکنون بالغ بر 2 هزارتن گندم و یک هزار تن کلزا در شهرستان‌های لامرد و مهر از کشاورزان خریداری شده است.

مدیرعامل شرکت غله استان فارس با بیان اینکه نظارت بر مراکز خرید سختگیرانه‌تر شده است، گفت: امسال شاهد بروز مشکل سال قبل در مراکز خرید نخواهیم بود.

او یکی از مشکلات سال گذشته را پرداخت به موقع پول کشاورزان گندم و کلزاکار عنوان کرد وافزود: با توجه به این که موضوع پرداخت پول کشاورزان در سطوح عالی کشور مطرح می‌شود، نیاز به رایزنی از سوی مدیران ارشد استان دارد.

رستاد در خصوص ورود گندم از سایر استان‌ها به فارس در فصل خرید نیز گفت: برای حل این مشکل نیازمند همکاری نیروی انتظامی در کنترل مبادی ورودی و ممانعت از ورود بار گندم از سایر استان‌ها هستیم.

او با یادآوری اینکه شرکت غله و بازرگانی در 2 حوزه فعالیت می‌کند، گفت: یکی از حوزه‌ها خرید تضمینی غلات و دانه‌های روغنی و یکی از حوزه‌ها توزیع کالاهای استراتژیک برای کنترل بازار است.
 
رستاد با بیان اینکه فارس در خرید دانه‌های روغنی عملکرد بسیار خوبی در سطح کشور دارد، از افزایش میزان خرید طی سال‌های گذشته خبر داد و گفت: سال 95 میزان خرید کلزا بالغ بر 2 هزار و 600 تن بود این میزان در سال 96 به هدد 15 هزار و 600 تن افزایش یافته و در خرید گلرنگ نیز از 960 تن در سال 95 به 9 هزار و 600 تن در سال 96 رسیده است.

او با بیان اینکه در فارس نیازمند افزایش فضای ذخیره‌سازی هستیم، گفت: برای ارتقاء سطح کمی و کیفی ذخیره‌سازی، ساخت 3 سیلو از سال 83 در فارس آغاز شد اما به دلیل مشکلات اعتباری تاکنون به طول انجامیده و سال گذشته سیلوی کازرون افتتاح شد.

رستاد لزوم حمایت استانداری و سازمان جهادکشاورزی برای تکمیل سیلوهای اقلید و داراب را یادآور شد و گفت: ساخت سیلوی کازرون سالانه 3 میلیارد و 200 میلیون تومان صرفه‌جویی را برای شرکت بازرگانی به‌دنبال داشته است. وی ادامه داد: تا زمان اعلام قیمت خرید تضمینی هرکیلو گندم و دانه روغنی از سوی دولت، محصولات علی الحساب به قیمت مصوب سال گذشته از کشاورزان خریداری می شود.

قیمت پیشنهادی گندم معمولی برای سال زراعی 97-96هرکیلوگرم 14300 ریال و قیمت خرید تضمینی گندم دوروم با10 درصد افزایش نسبت به سال گذشته 14630 ریال در هرکیلوگرم اعلام شده است.

همچنین قیمت پیشنهادی کلزا برای سال زراعی 97-96 در هرکیلوگرم 30 هزار و 335 ریال، قیمت خرید تضمینی سویا 26 هزار و 916 ریال، آفتابگردان 29 هزار و 42 ریال و دانه روغنی گلرنگ 28 زار و 543 ریال بوده است.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه سه کشور اظهار کرد: امسال بخش قابل توجهی از ایرادهایی که سال گذشته به مراکز خرید وارد بود را شناسایی و رفع کرده ایم و به منظور ارتقای خرید مقرر شد که مدیران عامل مراکز خریدی که پارسال تخلف داشته اند تغییر کنند که این اتفاق نیز روی داد.

مدیرعامل شرکت بازرگانی منطقه‌ی 3 کشور با بیان اینکه سال گذشته بالغ بر 8 هزار تن شکر و برنج با هدف جلوگیری از تنش بازار در استان فارس توزیع شده است، گفت: امروز هم موجودی روغن، شکر و برنج داریم و اگر نیاز باشد حاضر به عرضه این کالاها هستیم.

نماینده خانه کشاورزان فارس خواستار تشکیل جلسه استاندار با کشاورزان شد
در پایان این جلسه نیز نماینده خانه کشاورز استان فارس از استاندار فارس خواستار تشکیل جلسه با کشاورزانی شد که به خاطر حدود ده سال خشکسالی مستمر دچار مشکلات معیشتی عدیده شدند.
وی تصصریح کرد: انتظار داریم وقتی در استان فارس همایش بحران آب برگزار می شود برای عواقب خشکسالی روی معیشت کشاورزان نیز با ریاست و پیگیری استاندار ستاد بحران تشکیل شود.
نظرات بینندگان