کد خبر: ۱۲۱۱۰۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۴ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۷

توسعه صنایع تبدیلی، لازمه بخش کشاورزی فارس

خشکسالی‌های پی‌درپی سبب شده که کشاورزی دیگر رونق سابق را در روستاها نداشته باشد، علاوه بر این جوانان تحصیل‌کرده روستاها نیز به شمار بیکاران اضافه شده‌اند
توسعه صنایع تبدیلی، لازمه بخش کشاورزی فارس

به گزارش شیرازه، بیکاری، بزرگ‌ترین معضل اجتماعی حال حاضر ایران است. مشکلات گریبانگیر اشخاص بیکار در جامعه نیز بر کسی پوشیده نیست، اما در این میان درد بیکاری روستاییان شدیدتر است، چراکه می‌تواند آسیب‌های دیگری را هم در پی داشته باشد.

وقتی بیکاری در یک روستا فراگیر شود، نخستین راه چاره‌ای که برای برخی اهالی می‌ماند‌، دل‌کندن از سرزمین آبا و اجدادی و مهاجرت به شهرهای بزرگ برای یافتن شغل است، ‌اما مهاجرت فقط برای روستا گران تمام نمی‌شود، چراکه ‌با خلق حاشیه‌نشینی به مشکلات کلانشهرها نیز دامن می‌زند.

مهاجرت و بیکاری در روستاها

جایگاه روستاها در برنامه کلان توسعه محور و آمایش کشور به عنوان یکی از قطب های مهم از اهمیت خاص برخوردار است اما متاسفانه در روستاها و جامعه عشایری بر روی مسائلی مانند اشتغال و بیکاری کمتر کار شده است، اگر به این دو مقوله بیشتر توجه شود با کاهش مهاجرت روستائیان به شهرها روبه‌رو هستیم.

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت و معاون رئیس جمهور در مهر ماه 96 در چهارمین همایش ملی روز روستا و عشایر با اشاره به افزایش نرخ بیکاری جوانان ١٥تا ٢٩ ساله در روستاها از ١٨.٨ به ٢٢ درصد می گوید:«در حالیکه جمعیت بیکار افزایش یافته تعداد فارغ التحصیلان بیکار از ٥٣٠ هزار نفر به ٩١٠ هزار نفر رسیده است.»

با این اوصاف باید گفت یکی از دلایل افزایش نرخ بیکاری در روستاها کم توجهی و یا بی توجهی به تولیدی ها ی کوچک و بزرگ در بخش ها و روستاها است.

در واقع تنها راه برون رفت از شرایط ویژه اقتصاد ایران که بخش زیادی از آن مرهون اعمال تحریم های ظالمانه غرب علیه صنعت و تجارت ماست، استفاده از رویه های اقتصاد مقاومتی است.

حکایت خشکسالی و نبود صنایع تبدیلی در روستاهای فارس

حکایت خشکسالی و آثار آن در روستاهای استان فارس شبیه به سریال دنباله‌داری شده که پایان آن روشن نیست، در این میان برخی از بخش‌ها و روستاها آنچنان تحت تاثیر خشکسالی قرار گرفته‌اند که زندگی مردم فلج شده است.

خشکسالی‌های پی‌درپی سبب شده که کشاورزی دیگر رونق سابق را در روستاها نداشته باشد، علاوه بر این جوانان تحصیل‌کرده روستاها نیز به شمار بیکاران اضافه شده‌اند.

از طرفی برخی کشاورزانی که در خشکسالی ها موفق شدند که با هزینه های گزاف جان درختان خود را نجات بدهند امروز با توجه به استمرار کم آبی ها و فروش محصولات با قیمت های پایین و کمتر از هزینه تمام شده، دچار سردرگمی شده اند.

با توجه به پتانسیل‌‌های موجود و مناطق بسیار مستعد در استان فارس جهت تولید انواع محصولات زراعی و باغی، توجه به تولید کنندگان بخش کشاورزی از اهمیت بالایی برخور دار است اما متاسفانه در این میان وجود ضایعات بسیار بالا در این محصولات به علت مناسب نبودن حمل و نقل و برداشت سنتی، باعث عدم بهره‌برداری کافی از سود ناشی از این محصولات شده است.

از آنجا که زندگی روستاییان با کشاورزی گره خورده است بنابراین توسعه و پیشرفت روستاها بدون در نظر گرفتن بخش کشاورزی غیرممکن است و به گفته مقام معظم رهبری «راه توسعه روستاها ایجاد صنایع تبدیلی در روستاها است». (دیدار با هیئت دولت 05/06/1393)

جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی، ایجاد ارزش افزوده در بخش کشاورزی، افزایش سطح درآمد روستاییان، بالا بردن بهره‌وری بخش کشاورزی و افزایش سهم اشتغال صنعتی در مناطق روستایی از جمله مزیت‌های ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در روستاها است.

کار آفرینان روستایی نیازمند حمایت مسئولان

با توجه به ظرفیت ها، پتانسیل ها و توانایی های بالای که در تمامی روستاهای استان فارس وجود دارد، می توان عاملی برای اشتغالزایی و تولید در روستاها باشد و این امر از مهاجرت بی رویه مردم به دلیل پیدا کردن شغل جلوگیری نماید.

مطمئنا با برنامه ریزی،‌ حمایت جدی و دلسوزانه از طرح ها و اقداماتی که در روستاها در حال انجام شدن است،‌ میتوان زمینه های بسیار خوبی را برای رفع بیکاری مردم فراهم آورد و چرخه تولید و اشتغالزایی را به چرخش در آورد، که این امر مستلزم استفاده از توانمندی جوانان با استعداد و پرتلاش است.

اما با همه این صحبتها باید گفت که مسوولین هنوز باور ندارند که حمایت از تولیدکنندگان داخلی موجب توسعه اشتغال زایی و خودکفایی می شود به همین سبب وعده ها در حد حرف باقی می ماند.

یکی از راهکارهای لازم برای رفع بیکاری در کشورتغییر نگرش دولت به بخش خصوصی و حمایت قانونی از فعالیت کارآفرینان است.به عبارت دیگر تحقق اقتصاد مقاومتی مستلزم مشارکت آحاد مردم در ایجاد اشتغال و همت آنها در افزایش تولید ملی است.

*زهرا جاوید
نظرات بینندگان