کد خبر: ۱۲۱۱۰۹
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۷ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۷

تصفیه خانه آب خواسته اصلی مردم نگین زاگرس

مشکل آب شرب شهرستان سپیدان موضوعی است که به طور فاحش قابل لمس و مشاهده است، نبود تصفیه خانه آب شرب در توریستی ترین نقطه فارس یکی از بزرگترین معضلی است که مردم با آن گریبانگیر هستند.

به گزارش شیرازه، تأمین آب شرب سالم از نیازهای اولیه هر شهر و دیاری است تا مردم بدون هیچ‌گونه دغدغه‌ای به این نیاز حیاتی دسترسی کافی داشته باشند.مشکل آب شرب شهرستان سپیدان موضوعی است که به طور فاحش قابل لمس و مشاهده است، نبود تصفیه خانه آب شرب در توریستی ترین نقطه فارس یکی از بزرگترین معضلی است که مردم با آن گریبانگیر هستند.مشکلات چندروزه اخیرآب شرب شهراردکان سبب شده تا مردم این منطقه برای استفاده از آب آشامیدنی با مشکل جدی مواجه شوند.

طی تماس های مکرر مردم باتوجه به بیماری اخیر وآلوده بودن آب شرب آنها و نبود تصفیه خانه آب شرب، عدم کلر زنی و دیگر مشکلات اب در شهراردکان موجب نارضایتی وگلایه مردمان این خطه از فارس شده است .شهراردکان به عنوان نگین زیبای فارس در شمال غربی فارس این روزها با مشکلات عدیده ای از جمله آب آلوده دست و پنجه نرم می کند جدای از اینکه مشکلات بهداشتی که برای آب شرب شهر اردکان ایجاد کرده است متأسفانه تاکنون مسئولان به اتفاق نظری برای حل این مشکل دست نیافته اند .

شهر اردکان  با جمعیت تقریبا 17هزار نفر جمعیت با مشکل جدی آب شرب مواجه است به طوری که یکی از اهالی اردکان درگفتگو با خبر نگار ماگفت: مشکل آب شرب یا بهتر بگم مدیریت آب شرب اردکان از همان ابتدا دچار مشکل بوده است و اهالی توریستی ترین نقطه فارس وجنوب کشورتصفیه خانه آب هم ندارند و آب آشامیدنی مردم مستقیم از چشمه و چاه به صورت لوله کشی به منازل می آید که قطعا از نظر بهداشتی هم دارای مشکل است.

وی اظهار کرد: متأسفانه عدم مدیریت صحیح باعث شده مردم مشکل اساسی با آب که مایه حیات است داشته باشند،بهداشت آب با امدن مسافران وگردشگران درفصول مختلف دچار بحران شود؛ هر چند که شاید این موضوع یک پدیده طبیعی به نظر برسد اما این وضعیت نگرانی هایی را برای مردم به وجود آورده است.وقتی آب شرب ما مستقیم از سرچشمه وچاه آب به منازل می رسد پس اینجا نقش به اصطلاح کلر زنی چی می شود؟!

یکی دیگر از اهالی شهراردکان گفت: امروزه مشکل آب تقریبا جهانی شده اما به نظر بنده این مشکل می توانست با تدبیر مسولان این همه حاد نشود منطقه ای مانندشهرستان سپیدان کمبود آب ندارند بلکه آبهای چشمه و رودهای سطحی بدون مدیریت صحیح هدرمیرود و درتابستان هم اکثر روستاها با کمبود آب مواجه می شوند بنابراین اگر مسئولان همت داشته باشند می توانند آبها را محار کرده و برای استفاده آب شرب و کشاورزی نیاز مردم را پاسخگو باشند.

اما در حال حاضر آب شرب شهر اردکان دچارآلودگی شده و سبب نگرانی گسترده مردم شده به‌ طوری‌که برخی استفاده از آب شرب را دلیل بیمار شدن خود می‌دانند و برخی دیگر از مردم جوشاندن آب را چاره کار دانسته‌اند اما علی‌رغم نگرانی‌های مردم، مسئولان سلامت آب شهراردکان راتائید کرده‌اند.

شهرستان سپیدان فاقد تصفیه خانه استاندارد است و این امر باعث بروز برخی چالش ها در زمینه کیفیت آب شرب شهروندان شده است. آب شرب شهردر حال حاضر از سرچشمه و چاه‌ تامین می‌شود که با تلفیق این منابع، آب شرب در دسترس قرار می‌گیرد. و برای تامین آب مناسب شرب نیازمند ایجاد تصفیه‌خانه مورد تایید آب و فاضلاب استاندارد است.

نبود تصفیه‌خانه گاه باعث بروز تداخلاتی در روند کار و کاهش کیفیت آب شده است، البته هر روز آزمایش‌های بهداشتی از آب شرب صورت می‌گیرد تا کیفیت آب تحت کنترل باشد، اما منابع آب زیرزمینی و چاه‌ها که عموما آب آن دارای برخی مواد کانی است، منجر به افت کیفیت می‌شود وبا ایجاد تصفیه‌خانه مناسب و استاندارد قطعا مشکلات موجود درآب شرب شهررا از بین می رود.

نبود اعتبار کلماتی آشنا و تکراری است که در پاسخ به این سؤال که چرا این پروژه مهم تاکنون درشهرستان سپیدان محقق نشده از مسئولان شنیده می‌شود؛ مسئولانی که هر بار می‌گویند در صورت تأمین اعتبار پروژه تصفیه‌خانه آغازخواهدشداما باگذشت به چهار دهه از عمر بابرکت انقلاب اسلامی تاکنون این امر میسر نشده است.

حال باید دید مسئولان مربوطه برای این مشکل وحل شدن بهداشت آب توریستی ترین نقطه فارس چه تدابیری می اندیشند.

منبع: مارگون

برچسب ها: سپیدان ، فارس ، اب
نظرات بینندگان