کد خبر: ۱۲۱۱۲۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۹ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۷
حواشی سفر استاندار فارس به لامرد:

از حضور کم‌رنگ مدیران کل تا سکوت معنادار آقای استاندار در موضوع اتصال فارس به دریا

سفر استاندار فارس به لامرد دارای حواشی زیادی بود که ازجمله آن می‌توان به سکوت معنادار دولتی‌ها در خصوص مصوبه الحاق فارس به خلیج فارس اشاره کرد.
به گزارش شیرازه، اسماعیل تبادار استاندار فارس چهارشنبه‌شب به‌صورت زمینی از شیراز وارد شهر لامرد شد تا نخستین سفر شهرستانی خود در سال 1397 را از جنوبی‌ترین نقطه استان فارس آغاز نماید.

هرچند پیش از این قرار بود استاندار فارس در تاریخ 17 بهمن‌ماه 1396 و در زمان محمداسدالهی فرماندار پیشین شهرستان لامرد به این شهرستان لامرد سفر کند که در دقیقه 90 این سفر لغو شد، اما بالاخره تبادار ترجیح داد تا پس از انجام مراسم تودیع و معارفه فرمانداران قدیم و جدید لامرد و در فضایی آرام وارد این شهرستان سیاسی شود.

درحالی‌که از سوی فرماندار لامرد اعلام‌شده بود در سفر نماینده عالی دولت در فارس بیش از 40 مدیرکل حضور خواهند داشت، اما بیشتر مدیران کل ترجیح داده بودند معاونین خود را راهی این سفر کنند و خبری از آن 40 نفر نبود؛ به‌عنوان‌مثال باوجود آنکه مهم‌ترین بخش از سفر استاندار فارس بازدید از منطقه ویژه اقتصادی لامرد، حضور در کارخانه سیمان و نیز بازدید از بزرگترین کارخانه آلومینیوم کشور بود و در تمام این پروژه‌ها حضور مدیرکل صنعت و معدن و تجارت فارس ضروری است، اما همتی ترجیح داده بود تا در شیراز بماند و معاون خود را راهی این سفر کند.

اما حواشی این سفر بیشتر به نشست مشترک شورای اداری، برنامه‌ریزی و فعالان اقتصادی لامرد با حضور استاندار فارس بازمی‌گردد. حسین شبانی نژاد فرماندار لامرد نخستین فردی است که در این جلسه به استاندار فارس و هیئت همراه خیرمقدم و به 4 موضوع انتقال آب از دریا به لامرد، افزایش پروازهای داخلی و خارجی  فرودگاه لامرد، تعهد اجتماعی صنایع به مردم و آزادراه لامرد- پارسیان اشاره می‌کند، اما مقام عالی دولت در شهرستان اشاره‌ای به موضوع مهم الحاق فارس به خلیج‌فارس نمی‌کند.

پس‌ازآن حجت‌الاسلام سید ابوالحسن علوی امام‌جمعه موقت لامرد بابیان اینکه بنده سخنم را کوتاه و اصل مطلب را می‌گویم از فرماندار لامرد بابت بازگشایی زودهنگام تونل شهید باقری انتقاد می‌کند: «همان‌گونه که پیش‌ازاین خدمت شما و مدیرکل راه و شهرسازی لارستان عرض کردم این تونل نواقصات بسیاری دارد و کارهای اصلی آن باقی‌مانده است، روشنایی ندارد، بخش زیادی از آن محکم‌کاری نشده و حتی دو هفته قبل از بازگشایی بخشی از سقف آن ریخته و این‌ها همه برای مردم خطرآفرین است.»

وی به موضوع الحاق فارس به خلیج‌فارس نیز اشاره کرد و گفت: 2 دولت این طرح را تصویب کرده و این پروژه ملی است و دلیلی ندارد کسی با آن مخالفت کند.

در ادامه این جلسه رئیس شورای اسلامی شهرستان لامرد که پیش از این در دولت اول روحانی فرماندار این شهرستان نیز بوده است، دست به افشاگری زده و جزئیاتی از مصوبه الحاق فارس به خلیج‌فارس را برای نخستین‌بار بیان کرد.

عبدالرضا منصوری با تشریح کامل چگونگی اجرای مصوبه اتصال فارس به دریا، در پایان خطاب به استاندار فارس تصریح کرد: مسئله الحاق یک مطالبه عمومی است و شوراهای اسلامی با مراجعات مختلف در خصوص عدم اجرای این خواسته‌ی به‌حق مردم پیگیری‌هایی داشتند و انتظار می‌رود استاندار نیز به این مطالبه به‌حق جامه عمل پوشانده و آن را عملیاتی کند.

پس از آن نوبت به سیدمحسن علوی رسید. نماینده مردم شهرستان‌های لامرد و مهر در مجلس همانند همکار خود سکینه الماسی که نمایندگی مردم عسلویه و جم را در مجلس شورای اسلامی برعهده دارد، به موضوع ماده 47 برنامه ششم توسعه مبنی بر ضرورت بکارگیری نیروهای بومی در صنایع شهرستان تأکید می‌کند و می‌گوید: «همان‌گونه که در بوشهر برنامه ششم توسعه احترام گذاشته‌ شده است، در لامرد و مهر هم باید احترام گذاشته شود».

وی که فرزند وزیر اطلاعات است و در زمان انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم، ریاست ستاد روحانی در لامرد را بر عهده داشت، همانند فرماندار جدید لامرد ترجیح داد باز هم همچون گذشته هیچ اشاره‌ای به یکی از مهترین مطالبات مردم و ضرورت اتصال فارس به دریا نداشته باشد.

نوبت به بررسی مشکلات فعالان اقتصادی لامرد توسط معاون امور اقتصادی استاندار فارس می‌رسد؛ صدای جیغ میکروفون‌ها بلند شده و تعویض مکرر میکروفون‌ها توسط روابط عمومی فرمانداری لامرد موجب ناراحتی حاضرین در جلسه می‌شود.

محمد حسن پور یکی از فعالان اقتصادی بخش اشکنان با اشاره به اینکه به دنبال راه‌اندازی طرح بازارچه صنایع‌دستی و گردشگری در این بخش است با انتقاد شدید از رویه بیش‌ازحد بروکراسی‌های اداری اعلام می‌کند که هنوز مدیر دفتر مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع‌دستی و گردشگری فارس را هم نتوانستم زیارت کنم!

استاندار فارس که نشان می‌داد از این سخن فعال اقتصادی در بخش اشکنان بسیار متعجب شده است، گفت: این عزیزی که عنوان کردند من یک سال و اندی نتوانسته‌ام مدیر دفتر را بینیم، من نمی‌دانم ان‌شاء‌الله که صحت نداشته باشد، اما اگر خدای‌ ناکرده صحت داشته باشد این نکته‌ای است که قابل‌ تامل است و باید به آن پرداخت.

یکی از معتمدین بخش علامرودشت نیز در این جلسه نسبت به لغو سفر قبلی استاندار فارس به لامرد و حضور در بخش علامرودشت ابزار گلایه‌مندی نمود و اعلام کرد همچنان منتظر حضور استاندار فارس در بخش علامرودشت هستند.

استاندار فارس نیز سخنان خود را در حول محور مسائل بین‌المللی و داخلی آغاز کرد و پس‌ازآن به مسائل شهرستان لامرد رسید و گفت: لامرد، عسلویه‌ای دیگر در حوزه صنعت و معدن قلمداد می‌شود، زیرا طرح آلومینیوم جنوب بزرگ‌ترین طرح صنعتی معدنی در کشور است که در بازدید امروز نشاط و امید را بیش از گذشته برای بنده فراهم کرد.

تبادار با تأکید بر توسعه راه‌های مواصلاتی، فرودگاه بین‌المللی لامرد و انتقال آب از خلیج‌فارس با توجه به بحران کم‌آبی بیان داشت: از امروز نگاه بنده به لامرد ژرف‌تر و گسترده‌تر شد.

اما او نیز باوجود تاکیدات فراوان سخنران قبلی خود مبنی بر ضرورت الحاق فارس به خلیج‌فارس، ترجیح داد همچون فرماندار و نماینده مجلس سکوت کند تا در این جلسه تمام دولتی‌ها برخلاف مردمی‌ها (امام‌جمعه موقت و رئیس شورای اسلامی شهرستان لامرد) سکوتی معنادار داشته باشند!

فارس

نظرات بینندگان