کد خبر: ۱۲۱۱۲۴
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۶ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۷
صحبت‌های تندوتیز رئیس اتاق بازرگانی شیراز:

برجام هم فایده‌ای نداشت/ مسؤولان فقط ناله می‌کنند، نه اقدام/ تولید در حال خفگی!

رئیس اتاق بازرگانی شیراز با بیان اینکه هیچ‌وقت جمله «اشتباه کردیم» را از مسؤولان نمی‌شنویم، گفت: در کشور ما سیاست حرف می‌زند نه اقتصاد و تصمیم‌گیری‌های دولت، مجلس و قوه قضائیه همه بر اساس سیاست است.
به گزارش شیرازه، جمال رازقی رئیس اتاق بازرگانی شیراز نشست هم‌اندیشی با اعضای فراکسیون توسعه صادرات مجلس شورای اسلامی که در محل اتاق بازرگانی شیراز تشکیل شد، با اشاره به جملات امام خمینی (ره) در مورد اهمیت خانه ملت اظهار داشت: آنچه به‌عنوان یک فعال اقتصادی از مجلس می‌دانم دو عبارت است: اول آنکه مجلس عصاره فضائل کشور است و دوم مجلس در رأس امور قرار دارد.

وی افزود: اکنون وضعیت فعلی اقتصاد کشور و این نابسامانی‌ها را به گردن چه کسی بیندازیم؟ مسئولین ما در این کشور همگی وقتی پای صحبت‌هایشان می‌نشینید از وضعیت موجود گلایه دارند، باوجود اینکه تصمیم‌گیر هم خودشان هستند!

رئیس اتاق بازرگانی شیراز بابیان اینکه هیچ‌وقت جمله «اشتباه کردم» را از مسؤولین نمی‌شنویم، گفت: وزیران، نمایندگان مجلس و رئیس‌جمهور همگی از این وضعیت فقط می‌نالند و شاید به همین دلیل است که مشکلات ما حل نمی‌شود.

رازقی بابیان اینکه تولید پاشنه آشیل کشور است، تصریح کرد: تولید کشور با بحران قیمت تمام‌شده مواجه است و به همین دلیل نمی‌توانیم با کالای خارجی در خارج و داخل کشور رقابت کنیم.

وی بابیان اینکه مجلس به‌جای اینکه به مسائل اصولی اقتصادی بپردازد با جریان‌های سیاسی کشور همراه می‌شود، ادامه داد: در کشور ما سیاست حرف می‌زند نه اقتصاد و تصمیم‌گیری‌های دولت، مجلس و قوه قضائیه همه بر اساس سیاست است.

رئیس اتاق بازرگانی شیراز با بیان اینکه بحران قیمت تمام‌شده از 8 هزار و 500 مؤسسه اعتباری در کشور حاصل‌ شده است. تصریح کرد: اگر این دنیا کسی یقه شما را نگیرد آن دنیا می‌گیرد؛ آیا این همان مجلسی است که حضرت امام تعریف کردند؟!

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: بحران‌های اخیر ارزی نتیجه تصمیم چه کسانی است که دارند اقتصاد را به نابودی می‌کشند و هزاران شغل را از بین می‌برند.

وی بیان کرد: در سال 95 بهره پرداختی 260 هزار میلیارد تومان بود، درصورتی‌که سود حاصل از فعالیت‌های اقتصادی کشور بیش از 100 میلیارد تومان نبوده، یعنی تمام آنچه انجام دادیم همه را به این سیستم بانکی بیخود پرداخت کردیم.

رئیس اتاق بازرگانی شیراز بابیان اینکه مالیات بر ارزش‌افزوده را سال‌ها فریاد می‌زنیم چرا مجلس کاری نمی‌کند، گفت: 65 درصد از مالیات کشور را تولیدکننده می‌پردازد و باید دید این سیستم سفته‌بازی چند درصد می‌پردازد؟عملاً پا را گذاشتیم بر روی تولید و داریم آن را خفه می‌کنیم.

رازقی تصریح کرد: چرا پول کارمندان تنبل دولت را منِ تولیدکننده باید پرداخت کنم؟ چه کسی باید جلوی قاچاق کشور را بگیرد که تولید را دارد نابود می‌کند؟ شما نمایندگان مجلس باید برای اقتصاد کشور تصمیم بگیرید.

وی با اشاره به پتانسیل گردشگری سلامت، ادامه داد: با تخت جمشید و پاسارگاد چه‌کار کردیم، روز کوروش به‌جای اینکه جاده را ببندید یکسری تمهیدات در نظر بگیرید، حالا یکسری بزن‌وبرقص هم اتفاق بیفتد، چه مشکلی به وجود می‌آید؟!

رئیس اتاق بازرگانی شیراز مطرح کرد: وقتی در فیلترینگ تلگرام ماندیم و مجلس یا ورود نمی‌کند یا جرأت ورود ندارد، باید به حال این مجلس افسوس خورد.

رازقی خاطرنشان کرد: در بحث تأمین اجتماعی 30 درصد حقوق کارگر را پرداخت می‌کنیم، برای این بیمه چه خدماتی می‌گیریم؟ منِ کارآفرین و کارفرما باید کارگرم را بیمه تکمیلی هم کنم برای اینکه این سیستم خرجش زیاد است.

وی بابیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی بر مبنای اقتصادی بنا نشده و بر مبنای سیاست است و به همین دلیل ورشکسته می‌شود، گفت: چه قدمی در سیاست خارجی برداشتیم، هنوز که بعد از برجام وضعیت منِ تولیدکننده مناسب نیست و باید از این به بعد هم‌ ارز قاچاق بخرم.

این مقام مسؤول بابیان اینکه بازار عراق را حذف کنید و ببینید به کدام کشورهای ارزشمند دنیا صادر می‌کنیم، تصریح کرد: اگر از کالاهای تولیدی رانت و مواد اولیه‌ی ارزان را حذف کنیم، آن‌وقت می‌بینیم در تولید چقدر قدرت داریم؟

رازقی بابیان اینکه آنچه نفت صادر می‌کنیم و آنچه تولیدکننده به دست می‌آورد باید بابت دستمزد کارکنان دولت و یارانه پرداخت شود، ادامه داد: مهم‌ترین موضوع این است که با این نظام بانکی قادر به توسعه نیستیم.

وی بابیان اینکه برای مؤسسات مالی غیرمجاز از صندوق توسعه ملی 50 هزار میلیارد تومان پول برداشتیم و دادیم به این دزدها، مطرح کرد: در شرایط بحران یک تا 2 سال تولید و صادرکننده کشور را از بیمه و مالیات معاف کنیم تا تولید جریان پیدا کند.

فارس

نظرات بینندگان