کد خبر: ۱۲۱۱۲۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۴ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۷

چهار سد بزرگ فارس اکنون ذخیره منفی دارند/ لزوم صرفه جویی و مصرف بهینه آب

فارس با متوسط ۹۴ میلیمتر بارندگی در سال جاری، با ۷۵ درصد کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته روبروست.
به گزارش شیرازه، ارجمند مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای استان فارس گفت: در سال زراعی جاری تا کنون ۹۴ میلیمتر باران به صورت متوسط در فارس باریده است که نسبت به مدت مشابه پارسال ۷۵ درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه کاهش بارندگی تاثیر بسزایی در تغییر اقلیم و خشکی اقلیم و آب و هوایی استان فارس خواهد داشت، افزود: مقایسه میزان بارندگی فارس با میانگین بلند مدت نیز کاهش ۶۲ درصدی بارش در این استان را نشان می‌دهد.

ارجمند بر لزوم صرفه جویی و مصرف بهینه آب تاکید کرد و اظهار داشت: سد‌های استان فارس نیز به جز سدسلمان فارسی ذخایر قابل توجهی برای برداشت در حوزه کشاورزی ندارند.

وی با بیان اینکه چهار سد بزرگ استان فارس اکنون ذخیره منفی دارند گفت: سد‌های ملاصدرا، ایزدخواست، سیوند و خسویه هیچ ذخیره‌ای برای برداشت ندارند.

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای استان فارس حجم آب قابل برداشت در سد‌های استان فارس را ۷۶۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد.

به گفته ارجمند سد سلمان فارسی ۶۳۲ میلیون مترمکعب، سد تنگاب ۲۴ میلیون مترمکعب، سد رودبال ۶۴ میلیون متر مکعب و سد چشمه عاشق ۳۷ میلیون مترمکعب آب قابل برداشت دارند.

در سال زراعی گذشته به صورت میانگین در فارس ۳۷۷ میلیمتر باران بارید؛ این میزان پارسال برای شیراز ۳۱۵ میلیمتر بود درحالی که در سال زراعی جاری تنها ۹۸ میلیمتر باران باریده است.

تاکنون سپیدان با ۲۵۱ میلیمتر پر بارش‌ترین شهرستان و آباده با ۲۷ میلیمتر کمترین میزان بارش را در سال جاری داشته است.

منظور از سال زراعی، ماه مهر هر سال تا آخر شهریور سال بعد است.

باشگاه خبرنگاران
نظرات بینندگان