کد خبر: ۱۲۱۱۳۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۷

خدمات پس از فروش حلقه مفقوده کالای ایرانی

ارائه «خدمات پس از فروش» و «ضمانت» به مشتری یکی از عوامل مهم در بقا و حفظ بازار است و قدرت رقابت‌پذیری تولیدات را بالا می‌برد اما بیشتر تولیدکنندگان ایرانی این مهم را برای جلب اعتماد مشتری نادیده می‌گیرند.
به گزارش شیرازه، در حالی که کیف را در نایلون می‌گذارد می‌گوید: «این کیف تولید مشهد است و یک سال گارانتی دارد، اگر چرم کیف یا دوخت داخل آن دچار مشکل شد حتما برایتان تعویض می‌کنیم». همراه با نایلون کیف، یک پاکت فاکتور فروش را به من می‌دهد. کیف را می‌گیرم و خداحافظی می‌کنم و با خودم می‌گویم پایم را از مغازه بیرون بگذارم فروشنده هیچ مسئولیتی در قبال جنس فروخته شده نمی‌دهد و گارانتی تنها یک عنوان برای جذب مشتری است.

به سراغ یکی از فروشگاه‌های فروش کفش می‌روم. کفشی که به گفته فروشنده خارجی است و تا 6 ماه در صورت کوچکترین آسیبی گارانتی تعویض دارد را با اطمینان کامل از ارائه خدمات پس از فروش خریداری می‌کنم.

در کمتر از سه ماه کفی کفش خارجی آسیب می‌بیند به فروشگاهی که کفش را از آن خریده‌ام مراجعه می‌کنم، فروشنده با اطمینان از کیفیت اجناس مغازه‌‌اش می‌گوید: حتما از کفش بد استفاده کرده‌اید که کفی آن خراب شده است و ما در قبال آن گارانتی ارائه نمی‌دهیم. با شنیدن صحبت‌های فروشنده متوجه می‌شوم که اصلا گارانتی در کار نیست و تمام این بهانه‌هایی که فروشنده می‌آورد در واقع برای فرار از ارائه خدمات پس از فروش برای کالایی است که به نام کالای گارانتی‌دار خارجی قالب خریدار کرده‌اند.

دست از پا درازتر از مغازه خارج می‌شوم به یاد کیف ایرانی که همزمان با همین کفش خریدم و تضمین یک ساله‌ای که فروشنده برای تعویض کیف داده بود افتادم. برای اینکه از خدمات مورد ادعای آنها مطمئن شوم تصمیم گرفتم که با فروشگاه تماس بگیرم و درخواست تعویض کیف کنم.

با شماره‌ای که در فاکتور فروش کیف قید شده بود تماس گرفتم به دروغ ادعا کردم که قسمتی از چرم کیف کنده شده است، فروشنده بعد از عذرخواهی می‌گوید: عصر امروز کیف را همراه با فاکتور فروش به فروشگاه تحویل دهید و یک کیف جدید در همان رنج قیمت انتخاب کنید.

گوشی را قطع می‌کنم و از اینکه داستان آنطور که فکر می‌کردم پیش نرفت تعجب می‌کنم، آنقدر نسبت به اینکه واقعا یک تولیدکننده ایرانی حاضر به ارائه خدمات پس از فروش باشد بی‌اعتماد بودم که عصر همان روز به مغازه مراجعه کردم و حقیقت ماجرا را برای فروشنده تعریف کردم.

فروشنده مغازه می‌گوید: ما برند خاصی را نمی‌فروشیم اما از اجناس تولیدی گمنامی که خرید می‌کنیم واقعا راضی هستیم و این گارانتی که برای جنس فروخته شده در نظر گرفته‌ شده در واقع به دلیل اعتمادی است که از جنس کیف‌ها داریم.

این فروشنده می‌گوید: در سال‌های اولی که با بازار فروش کیف وارد شده بودم برایم فرق نمی‌کرد که جنس ایرانی بفروشم یا جنس خارجی و در مغازه ما تقریبا هر نوع جنسی خارجی و ایرانی پیدا می‌شد تا اینکه خیلی اتفاقی با این تولیدی آشنا شدم و دو سال است که بیشتر کیف‌های مغازه را آن خریداری می‌کنم و مشتریان نیز از کیفیت آنها راضی هستند.

یکی دیگر از فروشندگان نیز می‌گوید: خارجی‌ها با ارائه گارانتی معتبر روز به رور اعتماد مشتریان را نسبت به کالای خود بیشتر می‌کنند اما متاسفانه بیشتر تولیدکنندگان ایرانی خدمات پس از فروش را نادیده می‌گیرند و همین امر نیز سبب بی‌اعتمادی مردم نسبت به تولیدات ایرانی شده است.

این فروشنده «عدم تبلیغات مناسب» را یکی از دلایل ناشناخته ماندن تولیدات ایرانی می‌داند و می‌گوید: برندهای مختلف خارجی شناخته شده‌تر از برندهای ایرانی هستند و علاوه بر این جنس‌های بی‌کیفیت و ارزان‌قیمت چینی نیز فرصتی برای عرض اندام تولیدات ایرانی نمی‌دهد.

در واقع نفع خدمات پس از فروش و ضمانت تنها به خریداران بر نمی‌گردد بلکه تولیدکنندگان نیز با ارائه خدمات پس از فروش می‌توانند بازار را برای خود حفظ کنند و فروش محصولات خود را تداوم بخشند بنابراین ارائه ضمانت‌نامه کالا به مشتری یکی از عوامل مهم در بقا و حفظ بازار است و قدرت رقابت‌پذیری تولیدات را بالا می‌برد.

تسنیم

نظرات بینندگان