کد خبر: ۱۲۱۱۳۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۴ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۷
بامداد امروز صورت گرفت؛

تجاوز هوایی و موشکی سه کشور غربی به سوریه/ 13 موشک مهاجم ساقط شد/ تل‌آویو استقبال کرد

تلویزیون سوریه از مقابله پدافند هوایی سوریه با موشک‌های شلیک شده در استان حمص خبر داد و هدف قرار گرفته شدن فرودگاه دمشق را تکذیب کرد.
به گزارش شیرازه، تلویزیون سوریه دقایقی پس از آغاز حمله سه‌جانبه آمریکا، انگلیس و فرانسه به نقاطی نظامی در سوریه،‌ از مقابله پدافند هوایی با این تهاجم خبر داد.

تلویزیون سوریه ضمن اعلام اینکه وضعیت در استان‌های حسکه (شمال شرق)‌، لاذقیه (شمال غرب)، طرطوس (غرب) و حلب (شمال) آرام و طبیعی است از مقابله با موشک‌های آمریکا، فرانسه و انگلیس در استان دمشق و حمص خبر داد.

تلویزیون الاخباریه ضمن اعلام اینکه با چندین موشک کروز و تام‌هاوک در آسمان دمشق مقابله شده است، هدف گرفته شدن فرودگاه بین‌المللی دمشق و همچنین هدف قرار گرفته شدن مرکز پژوهش‌های علمی در مصیاف (در حماة) را تکذیب کرد.

بنا بر این گزارش، پدافند هوایی سوریه با حملات به نقاطی در استان حمص نیز مقابله کرده و تلویزیون این کشور اعلام کرد که  تا این لحظه (تنظیم خبر) با تجاوز سه‌گانه آمریکایی، فرانسوی، انگلیسی مقابله شده و هیچ خسارتی در استان حمص ایجاد نشده است.

تلویزیون سوریه: 13 موشک مهاجم ساقط شد

به گفته این شبکه سوری، تا این لحظه (تنظیم خبر) 13 موشک مهاجم در منطقه الکسوه ساقط شده است و از جمله نقاطی که هدف گرفته شده، مرکز پژوهش‌های «برزه» است.

تلویزیون رسمی سوریه همچنین اعلام کرد که این «تجاوز سه گانه [آمریکا، انگلیس و فرانسه] نقض آشکار قانون بین‌الملل و نشان‌دهنده بی‌اعتنایی کشورهای متجاوز به قانون بین‌الملل است. سوریه با همان عزمی که با تروریسم مقابله کرد با این تجاوز سه‌جانبه نیز مقابله خواهد کرد. آمریکا و محور حامی تروریسم که مدعی حمایت قوانین بین‌الملل هستند، بار دیگر این قوانین را زیر پا گذاشتند.

به گفته این رسانه سوری با بیان اینکه «سرنوشت تجاوز سه گانه شکست است و نمی‌تواند مزدوران تروریست خود در سوریه را نجات بدهد»، اعلام کرد که رسانه‌های حامی تروریسم تلاش می‌کنند تجاوز سه‌جانبه را عملی قهرمانانه معرفی کنند اما هدف اصلی آنان ضربه‌زدن به استقامت سوری‌هاست.


ایران تجاوز موشکی را محکوم کرد

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حملات موشکی آمریکا و متحدانش به خاک سوریه را به‌شدت محکوم کرد و نسبت به آثار و تبعات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آن هشدار داد.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

این تجاوز نقض آشکار قوانین و موازین بین‌المللی و نادیده گرفتن حق حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه است.
جمهوری اسلامی ایران بر اساس موازین شرعی، قانونی و اخلاقی مخالف کاربرد سلاح‌های شیمیایی است و در عین حال بهانه‌تراشی برای تجاوز به کشوری مستقل را به‌شدت غیر قابل قبول و محکوم می‌داند.
بی‌شک آمریکا و متحدانش، که بدون وجود هیچ‌گونه سند و مدرک اثبات‌شده‌ای و قبل از اعلام نظر نهایی سازمان منع و گسترش سلاح‌های شیمیایی علیه سوریه اقدام نظامی کرده‌اند و خود را در جایگاه قاضی و پلیس جهانی فرض کرده‌اند، مسئول تبعات و عواقب منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای این ماجراجویی هستند و باید پاسخگوی پیامدهای آن باشند.

شرایط زمانی اتهام‌زنی و اقدام نظامی آمریکا در هر دو مقطع تجاوز به سوریه به خوبی نشان می‌دهد که هر دو اقدام پس از شکست تروریست‌ها در حلب و اینک در غوطه شرقی صورت پذیرفته و این تجاوز آشکارا اقدامی برای جبران ناکامی و شکست تروریست‌ها و حمایت از آنهاست که بی‌تردید ملت مقاوم سوریه، همچون هفت سال گذشته، توطئه‌هایی را که با هدف تغییر معادلات میدانی به نفع تروریست‌ها صورت می گیرد ناکام می‌گذارند.
تجاوز نظامی اخیر آمریکا به سوریه در شرایطی است که این کشور چند روز قبل مانع حتی محکومیت رژیم صهیونیستی که طی هفته‌های اخیر هزاران تن از مردم مظلوم غزه را به خاک و خون کشید، شد تا بار دیگر سیاست جانبدارانه و استانداردهای دوگانه خود را بیش از پیش برای جامعه جهانی آشکار سازد.
سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی و کشورهای مستقل جهان باید این اقدام خودسرانه و یکجانبه علیه تمامیت ارضی و حاکمیت ملی یک کشور مستقل عضو سازمان ملل متحد را که در تعارض آشکار با موازین حقوقی و بین‌المللی بویژه منشور این سازمان قرار دارد و بدون تردید منجر به تضعیف هر چه بیشتر بنیان‌های صلح و امنیت جهان و موجب بی‌ثباتی و ناآرامی‌های هر چه بیشتر در منطقه و نیز تقویت افراط گرایی و تروریسم خواهد شد، قویاً محکوم کرده و به رسالت تاریخی خود در قبال این‌گونه رفتارهای هرج‌ومرج‌گرایانه بین‌المللی، عمل کنند.


مشارکت بمب‌افکن‌های آمریکایی در جمله

اسکای‌نیوز به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داده بین 100 تا 120 موشک به مواضع نظامی سوریه شلیک شده است.

دو مقام پنتاگون به سی‌ان‌ان گفته‌اند دست‌کم از یکی از رزمناوهای نیروی دریایی آمریکا  مستقر در دریای سرخ برای حمله به سوریه استفاده شد. بمب‌افکن‌های بی‌-1 هم در این حملات مورد استفاده قرار گرفتند.


تل‌آویو استقبال کرد

یک مقام ارشد کابینه رژیم صهیونیستی روز شنبه از حمله موشکی آمریکا، انگلیس و فرانسه به چند نقطه در سوریه حمایت و تمجید کرد.

بنا بر گزارش کانال 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی، وی گفت: «رئیس‌جمهور [دونالد] ترامپ پارسال به صراحت اعلام کرد که استفاده از تسلیحات شیمیایی خط قرمز اوست. امشب او به همراه انگلستان و فرانسه این خط قرمز را اعمال کرد.»

این مقام صهیونیست افزود: «سوریه همچنان به کشتار ادامه داده و به پایگاهی به چنین اقداماتی، از جمله اقدامات ایران بدل شده است. این کشور با این کار اراضی‌اش، نیروهای نظامی و رهبری‌اش را در معرض خطر قرار داده است.»


خبرگزاری سوریه: موشک‌های متجاوزان به اهداف تعیین‌شده نرسید

خبرگزاری رسمی سوریه به نقل از این منابع که هویت آنان را فاش نکرد، نوشت که «به لطف پدافند هوایی سوریه که یا موشک‌های متجاوزان سه‌جانبه را منهدم یا از مسیر خود منحرف کرد،  این موشک‌ها به اهداف مد نظر خود نرسیدند». 

خبرگزاری رسمی سوریه می‌گوید، با موشک‌هایی که به اطراف حمص شلیک شده بود، مقابله شد و پس از منحرف کردن آن از هدف اصلی، سبب جراحت سه نفر شد.


اسد در دفتر کار، زندگی عادی در دمشق

تصاویر مخابره‌شده از میادین اصلی شهر دمشق از زندگی عادی در پایتخت سوریه حکایت دارد و حتی برخی از شهروندان با در دست گرفتن پرچم سوریه، ایران و روسیه به شادی پرداخته‌اند.

وزارت خارجه سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «تجاوز نظامی ظالمانه و وحشیانه» با روحیه عالی مردمی روبرو شد که برای محکوم کردن این حمله به خیابان‌ها آمدند.

همزمان دفتر ریاست‌جمهوری سوریه هم ویدئویی با عنوان «صبح پایداری بخیر» منتشر کرده که نشان می‌دهد «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه صبح امروز در دفتر کارش حضور یافته است.


حزب‌الله: حمله به سوریه، تکمیل حمله اخیر صهیونیست‌ها به این کشور بود

حزب‌الله در بیانیه‌ای حمله سه کشور را به شدت محکوم و آن را نقض آشکار حاکمیت سوریه، کرامت ملت این کشور و سایر ملت‌های منطقه توصیف کرده است.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «این اقدام، تکمیل حمله صهیونیستی اخیر به سوریه و نیز تایید آشکار و مستقیم از گروهک‌های تروریستی و جنایتکار است که حمایت‌های مالی، سیاسی و رسانه‌ای برای آنها فراهم می‌شود و هر زمانی در برابر قهرمانان ارتش سوریه در میدان شکست می‌خورند، (حامیان آنها) به یاریشان می‌شتابند.»


آمریکا ساختمان‌های خالی را هدف قرار داد

طبق گزارش رویترز، یک مقام ارشد ائتلاف منطقه‌ای حامی دمشق خبر داده که چند روز قبل و به دنبال هشدار اولیه روسیه، دولت سوریه و متحدانش مراکزی که امریکا، فرانسه و انگلیس در حملات بامداد امروز هدف قرار دادند را تخلیه و خالی کرده بودند.

این مقام که نام و ملیت او اشاره‌ای نشده، گفت: «ما حمله( آمریکا، فرانسه و انگلیس) را جذب کردیم. ما پیشاپیش از سوی روس‌ها هشدار دریافت کرده بودیم و چند روز قبل همه پایگاه‌های نظامی تخلیه شده بودند».

این مقام افزود: «ما در حال ارزیابی خسارت‌های مادی (حملات آمریکا و متحدانش به سوریه) هستیم».


ساعتی پیش، بامداد امروز شنبه (25 فروردین) دونالد ترامپ خبر از آغاز حملات مشترک آمریکا ، انگلیس و فرانسه به نقاطی نظامی در سوریه داد و اعلام کرد که او از این دو کشور تشکر می‌کند.




نظرات بینندگان