کد خبر: ۱۲۱۱۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۱ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۷

مکمل به نرخ سلامت/ ورزش، تغذیه و سلامت مکمل یکدیگرند

برخی افراط برای داشتن اندام بهتر و یا تخصصی‌تر بسیار وسواسی عمل می‌کنند و با مصرف بی‌رویه مکمل‌های ورزشی سلامت خود را به مخاطره می‌اندازند.
به گزارش شیرازه، افراط و تفریط در هیچ کاری خوب نیست و این مسئله در مورد تناسب اندام نیز صدق می‌کند. این روزها بدنسازی و پرورش اندام به یکی از رشته‌های پرطرفدار تبدیل شده است که برخی افراط برای داشتن اندام بهتر و یا تخصصی‌تر بسیار وسواسی عمل می‌کنند و با مصرف بی‌رویه مکمل‌های ورزشی سلامت خود را به مخاطره می‌اندازند.

به باشگاه بدنسازی که 2 شیفت آقایان و بانوان را پوشش می‌دهد، مراجعه می‌کنم تا در این مورد گزارشی تهیه کنم.

اکبر که 17 سال است در رشته بدنسازی کار می‌کند، به سختی‌های این رشته ورزشی اشاره می‌کند و می‌گوید: متاسفانه بسیاری از افراد تصور می‌کنند در یک مدت زمان کوتاه با مصرف دارو می‌توانند حجم بدن خود را چند برابر کنند.

وی ادامه می‌دهد: شاید با این کار بدنشان حجیم شود اما ممکن است به کبد و کلیه خود آسیب برسانند و یا دچار عدم تقارن در 2 طرف بدن خود شوند.

اکبر تاکید می‌کند: در هر کار و رشته‌ای تمرین و ممارست رمز موفقیت است و این موضوع در مورد رشته بدنسازی و پرورش اندام نیز صادق است.

تاوان یک اشتباه

مسعود که 2 سال است در این رشته وارد شده، می‌گوید: 4 ماه قبل از طریق یکی از دوستانم یک پودر مکمل ورزشی تهیه کردم که 2 هفته پس از مصرف، کل بدنم جوش و تاول زد.

وی ادامه می‌دهد: با مراجعه به دکتر و ارائه آزمایش خون، متوجه شدم که بسیاری از آنزیم‌های کبدم به شدت افزایش یافته و دچار افزایش کراتین نیز شده‌ام.

مسعود اضافه می‌کند: مدتی است که با مصرف دارو تحت نظر پزشک سعی در از بین بردن این عوارض نامناسب دارم که هنوز درگیر هستم و به ورزشکاران تازه‌کار توصیه دارم که در خرید و مصرف مکمل از مربیان معتبر بهره بگیرند.

یک هیبت مردانه

بانوی جوانی که شیفت عصر به باشگاه مراجعه کرده و هیبت و هیکل مردانه‌ای دارد خود را المیرا معرفی می‌کند و می‌گوید: 5 سال است در این رشته ورزشی وارد شده‌ام.

وقتی درباره اینکه چرا هیکلش کمی مردانه شده است از او می‌پرسم با خوشحالی بیان می‌کند: با انجام حرکات سخت و مصرف مکمل‌های دارویی به این موفقیت دست یافته‌ام.

وی ادامه می‌دهد: برنامه‌ها و حرکات ورزشی در کلیپ‌های اینستاگرامی را نیز دنبال می‌کنم و حجیم و عضلانی شدن از اهداف من در ادامه دادن این رشته است.

نکته

اما من ظرافت زنانه را به هیکل مردانه برای یک بانو ترجیح می‌دهم. نمی‌دانم شاید سلیقه‌ها متفاوت است اما من معتقدم یک مادر باید زنانه به نظر برسد...

تناسب اندام خوب است و موجب ارتقاء سلامتی است اما باید جنسیت هر فرد نیز در انتخاب و انجام حرکات ورزشی در نظر گرفته شود.

ورزش و تغذیه اصولی

رئیس هیأت پرورش اندام و بدنسازی فارس می‌گوید: تغذیه اصولی و علمی نیاز هر رشته ورزشی است.

محمدعلی فرهنگ‌مهر ادامه می‌دهد: استراحت، تغذیه و تمرین خوب بدن یک ورزشکار بدنساز را به سمت حرفه‌ای شدن سوق می‌دهد.

وی تاکید می‌کند: نباید به صرف مکمل غذایی یا ورزشی هیچیک از وعده‌های غذایی روزانه حذف شود و هیأت پرورش اندام استان تنها مکمل‌هایی را تایید می‌کند که شامل ترکیبات طبیعی مواد غذایی باشد و کمترین خطر را برای ورزشکار در پی داشته باشد.

فرهنگ مهر به ورزشکاران رشته توصیه می‌کند: تنها از مراکز معتبر یا داروخانه‌ها مکمل‌هایی تهیه کنید که دارای برچسب سلامت هستند تا سلامت خود را به مخاطره نیندازید.   

فارس

نظرات بینندگان