کد خبر: ۱۲۱۱۴۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۲ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۷

تحول بازار سنتی فروش کلیه به سمت بازار مدرن

مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی فارس گفت: امکان انجام پیوند از طریق خرید و فروش عضو در فارس وجود ندارد.
تحول بازار سنتی فروش کلیه به سمت بازار مدرنبه گزارش شیرازه، مشکلات اقتصادی و معیشتی در زندگی فروشندگان و عدم موازنه لیست انتظار پیوند با کلیه‌های اهدایی بیماران مرگ مغزی از دیرباز از عوامل اصلی رونق بازار فروش کلیه بوده و این روزها هم این بازار را گرم‌تر از پیش کرده است. شیوع بیماری‌های غیرواگیر همچون دیابت که منجر به تخریب کلیه و سایر اعضای بدن می‌شود، باعث شده تا آمار بیماران دیالیزی و نیازمند پیوند کلیه در کشور افزایش پیدا کند. بیمارانی که دچار تخریب کلیه می‌شوند، بدنشان همیشه به دیالیز جواب نمی‌دهد و می‌بایست هرچه سریعتر پیوند شوند.

در چنین وضعیتی است که تقاضا برای دریافت کلیه بالا می‌رود و از سوی دیگر پیوند ناشی از مرگ مغزی در کشور به اندازه‌ای نیست که بتواند به تمامی درخواست‌ها پاسخ دهد.

قبلا آگهی فروش کلیه معمولا در یک کاغذ دست نویس یا نهایتا پرینت شده در اطراف بیمارستان‌ها خلاصه می‌شد و هر بیننده‌ای را به حیرت و تاسف وامی‌داشت. البته دلالان و واسطه‌ها بحث شان جدا بوده و هست چنانکه سابقه ای بس طولانی در این زمینه دارند؛ این موضوع منجر به ایجاد حباب قیمت‌های نجومی برای کلیه شده که شاید کمتر از ده درصد آن دست دهنده را بگیرد.

در هر شرایطی به نفع دهنده و گیرنده است که از این قشر بی وجدان فاصله بگیرند. در حال حاضر این روش تبلیغات کاغذی که همچنان به قوت خود باقیست، کلیشه شده و زیاد هم به چشم می‌خورد و رهگذران هم زیاد تعجب نمی‌کنند. حتی گاهی مانند تابلوی طلافروشی ها قیمت امروز را با چند روز و چندماه پیش مقایسه می‌کنند و رد می‌شوند. علاوه بر آن راه‌های مدرن‌تری هم برای تبلیغات کلیه فروشی رایج شده و بازار سنتی فروش به سمت بازار مدرن در حال تحول است. از کانال‌های متعدد تلگرامی گرفته تا سایت خرید و فروش کلیه حتی خیلی ساده‌تر کافیست در یک مطلب از نیاز بیماران در لیست انتظاربرای دریافت کلیه گفته شود زیر مطلب با کامنت‌های متعددی با مشخصات جسمی و شماره تماس و قیمت‌های پیشنهادی  برای فروش کلیه با رضایت کتبی گیرنده مواجه خواهید شد.

طبق ادعای مسئولان، اهدا و پیوند کلیه در ایران زیر نظر مستقیم انجمن حمایت از بیماران کلیوی انجام می‌‏گیرد اما به علت فراوانی متقاضیان دریافت کلیه که در کشور براساس آمارها به بیش از 20 درصد می‌‏رسند، برخی ترجیح می‌‏دهند با خرید کلیه منتظر نوبت نمانند و از رنج دیالیز رها شوند این موضوع همان نقطه شروع گرمی بازار فروش کلیه در کشور است.

دلیل ورود خریداران کلیه به این بازار کاملا معلوم است؛ انتظار طولانی در نوبت انجمن حمایت از بیماران کلیوی و رنج طولانی دیالیز و تبعات آن. در آن سوی این معامله هم مساله‌‌ای به نام فقر و سود مادی وجود دارد که پای برخی را به بازار سیاه فروش اعضای بدن باز کرده است.

مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی فارس در مصاحبه با خبرنگار شیرازه در این خصوص توضیح داد: تمام پیوندهای شیراز و فارس زیر نظر ما انجام می‌شود و یقینا اعلام می‌کنم در شیراز اصلا خرید و فروش عضو نداریم و فقط  از جسد عضو برمی‌داریم.

نادر معینی تاکید کرد: پیوند از دهنده زنده انجام نمی‌شود مگر اینکه از بین خانواده درجه یک بیمار از جمله پدر مادر خواهر و برادر او متقاضی باشند. آن هم در صورتی که بافت و گروه خونی آن‌ها تناسب داشته باشد.

وی امکان خرید و فروش کلیه را در شیراز کاملا رد کرد و گفت: اگر کسی مورد پیوند با خرید و فروش پیدا کرده و مستند به ما ارائه کند به او جایزه خواهیم داد. اصلاً چنین چیزی صحت ندارد.

مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی فارس در خصوص اینکه اگر این کار در شیراز امکان ندارد چطور آگهی‌های فروش متعدد در خیابان‌ها و سایت‌ها و شبکه‌های مجاری وجود دارد پاسخ داد: شاید فروشنده و خریدار با این روش‌ها یکدیگر را یافته و پیوند را در سایر استان‌ها انجام می‌دهند. شهرهای دیگر ممکن است همچنین چیزی امکان داشته باشد اما در فارس پیوند عضو از دهنده زنده با خرید و فروش امکان پذیر نیست. همانطور که می‌دانید این کار در صورت رضایت دهنده پیگرد قانونی ندارد غیرقانونی نیست اما ما این کار را غیر اخلاقی و غیر شرعی می‌دانیم.

معینی بیان کرد: به استانهای دیگرهم توصیه کردیم فقط پیوند اعضا از مرگ مغزی صورت گیرد تا خرید و فروش رونق پیدا نکند. وی در خصوص نرخ قانونی خرید کلیه نیز ابراز داشت: درسال96 در انجمن حمایت از کلیوی کشور ۱۸ میلیون تومان برای کلیه قیمت زده شده بود.

وی افزود: البته ما اصلا توصیه نمی‌کنیم که بیمارداران وارد خرید و فروش اعضا شوند و از رسانه‌ها هم تقاضا داریم که اهدای عضو پس از مرگ مغزی را تبلیغ کنند تا با نهادینه شدن این کار پسندیده کمبود کلیه وسایر اعضا برای بیماران کاهش یابد و روز به روز بحث خرید و فروش کمرنگ‌تر شود. می دانید که آمار مرگ مغزی سالانه در کشور بالاست، اگر همه بیماران مرگ مغزی اعضایشان اهدا شود خیلی از کمبودها رفع خواهد شد.

این مقام مسئول تاکید داشت: شیراز بزرگترین قطب پیوند در کشور وحتی منطقه  است و ما با افتخار اعلام می‌کنیم دراین قطب پیوند به هیچ عنوان امکان انجام پیوند از طریق خرید و فروش عضو وجود ندارد.
نظرات بینندگان