کد خبر: ۱۲۱۱۵۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۶ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۷

رویترز: ایران امید اول آسیا برای کسب نتیجه در جام جهانی است

خبرگزاری معتبر انگلیس از ایران به عنوان بخت اول آسیا برای داشتن نماینده در مراحل حذفی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه یاد کرده است.
به گزارش شیرازه خبرگزاری رویترز در گزارشی به بررسی وضعیت 5 نماینده قاره آسیا که جواز حضور در جام جهانی 2018 را کسب کرده‌اند پرداخته و روی تغییرات فنی که در این تیم‌ها در فاصله چند ماه به آغاز جام جهانی مانده زوم کرده و آن را به ضرر شانس موفقیت قاره کهن دانسته است. این گزارش را در ادامه می‌خوانید:

حضور 5 نماینده از فوتبال آسیا در جام جهانی 2018 که به نوبه خود یک رکورد محسوب می‌شود، تحت تأثیر چالش فزاینده‌ کسب نتایج ضعیف و تغییر چند سرمربی در آستانه آغاز این رقابت‌ها قرار گرفته است. 5 کشور ازکنفدراسیون فوتبال آسیا در این دوره جام جهانی شرکت خواهند داشت که این اولین باری که قاره کهن این تعداد نماینده در جام جهانی دارد. با این حال تنها یکی از این 5 تیم است که با همان سرمربی سال گذشته‌اش به این رقابت‌ها می‌رود.

7 سال طوفانی حضور کارلوس کی‌روش در ایران باز هم نسبت به دیگر همتایانش در تیم‌های ملی ژاپن، کره جنوبی، عربستان سعودی و استرالیا آرام‌تر سپری شده است چرا که آن کشورها در حالی خود را برای سفر به روسیه آماده می‌کنند که ابرهای ابهام روی پتانسیل صعودشان از مرحله گروهی سایه انداخته است.

تصمیم اخیر اتحادیه فوتبال ژاپن برای برکناری سرمربی بوسنیایی‌اش وحید هلیلهودزیچ با آکیرا نیشینو در مدت نه چندان زیادی بعد از تصمیم آنگه پوستک‌اوغلو برای استعفا از سرمربیگری استرالیا و جدایی برت فن‌مارویک از تیم ملی عربستان سعودی رخ داد. در همین حال تصمیم کره‌ای‌ها برای اخراج اولی اشتیلیکه در ماه ژوئن سال گذشته به دنبال باخت‌شان مقابل قطر نیز شانس صعود این تیم برای صعود در نهمین حضور متوالی‌شان در جام جهانی را به خطر انداخته است. جانشین این مرد آلمان، شین تائه یونگی شد که سابقه فتح لیگ قهرمانان آسیا را دارد و حداقل زمان داشته تا تیم خودش را بسازد. او بعد از قبول هدایت کره جنوبی دو تساوی بدون گل برابر ایران و ازبکستان کسب کرد تا تیمش به جام جهانی صعود کند و خودش هم جواز ماندن در این تیم و ساختن آن برای مرحله نهایی رقابت‌ها را کسب کند. البته در این مدت مسیر پیشرفت کره‌‌ای هموار نبوده است و این تیم با وجود فتح رقابت‌های قهرمانی شرق آسیا بدون هیچ یک از لژیونرهایش در اروپا، در دو بازی دوستانه مقابل ایرلند شمالی و لهستان در ماه گذشته متحمل شکست شد.

در همین حال کادر فنی سعودی‌ها وضعیت نابسامان‌تری را دارد چرا که بعد از روی کار آمدن ادگاردو بائوسا به عنوان جانشین فن‌مارویک، این مرد آرژانتینی تنها 3 ماه بعد اخراج شد و جوان خود را به خوان آنتونیو پیتزی، سرمربی سابق شیلی دارد. پیتزی هم اما مشکلات خودش را داشت. تمام امیدی که در دل سعودی‌ها برای داشتن عملکردی خوب با پیتزی بعد از تساوی یک بر یک آنها مقابل اوکراین شکل گرفته بود، با باخت سنگین 4 بر صفرشان برابر بلژیک تحت هدایت روبرتو مارتینس از بین رفت.

در حالی که عربستان سعودی در مسیر آماده‌سازی خود برای اولین بازی‌اش در جام جهانی مقابل روسیه میزبان سکندی می‌خورد، سرمربی قبلی این تیم فن‌مارویک به عنوان جانشین پوستکوغلو در تیم ملی استرالیا معرفی شد. با داشتن زمانی در حدود 3 ماه برای برطرف کردن مشکلاتی که استرالیایی‌ها در مقاطع پایانی مرحله انتخابی داشتند، تیم فن‌مارویک ماه گذشته بعد از باخت سنگین 4 بر یک در اولین بازی‌اش مقابل نروژ، یک تساوی بدون گل دلگرم کننده مقابل کلمبیا کسب کرد.

با شرایطی که در کادرهای فنی دیگر نمایندگان آسیا وجود دارد، به نظر می‌رسد که ایران به عنوان تیم سی‌و‌ششم جهان و رده‌بالاترین تیم آسیا، امید اصلی آسیا برای کسب نتیجه در روسیه است، حتی اگر این تیم با اسپانیا، پرتغال قهرمان اروپا و مراکش همگروه باشد. با این حال با رابطه پرآشوب و اختلاف نظر دائمی که کی‌روش با مقامات ایران دارد، این سرمربی پرتغالی هنوز می‌تواند روزهای سختی پیش رو داشته باشد.


منبع: تسنیم
نظرات بینندگان