کد خبر: ۱۲۱۱۶۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۱ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۷

شیراز میزبان همایش ملی «محبت و عشق از دیدگاه اهل بیت(ع)» می‌شود

رئیس دانشكده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز خبر داد: شیرازاوایل اردیبهشت ماه میزبان برگزاری همایش ملی «محبت و عشق از دیدگاه اهل بیت(ع)» خواهد بود.

به گزارش شیرازه، حجت‌الاسلام والمسلمین قاسم كاكایی، در نشست خبری امروزاظهار داشت :‌ این سومین همایشی است كه در رابطه با سیره اهل بیت(ع) در دانشگاه شیراز برگزار می‌شود.

وی محبت ورزی و عشق را بخشی از عرفان اسلامی و شیعی برشمرد و افزود:‌ این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است كه امروز در دنیا از اسلام یك چهره خشن معرفی كرده‌اند و نوعی اسلام‌هراسی در دنیا تبلیغ می‌شود لذا ما در این همایش‌ها تلاش می‌كنیم با چهره رحمانی اسلام هم به دنیا معرفی كنیم. یکی از محورهای اصلی این همایش مقابله با اسلام هراسی است.

كاكایی تصریح کرد: تأكید بر این همایش بر بحث عشق و محبت از دیدگاه اهل بیت است همانطوركه اساس دین هم بر محبت است، اصولاً دین بر مبنای مهر و محبت ورزی است چنانچه خداوند نیز در آیات قرآن به آن اشاره دارد كه اگر مرا دوست دارید، از ختمی مرتبت تبعیت كنید.

وی خاطرنشان کرد:متأسفانه در میان ما نیز این مباحث عشق و محبت مورد غفلت قرار می‌گیرد وبین مسئولین، در جراید،‌ نشریات، محافل و حتی صدا و سیما و رسانه‌های خبری به جای اینكه محبت و عشق حاكم باشد یك نوع نفرت‌پراكنی وجود دارد و همه علیه هم نفرت می‌ورزند به جای عشق ورزیدن لذا لزوم توجه و احیای فرهنگ عشق‌ورزی علت دیگری است كه باعث شد این همایش را برگزار كنیم.

كاكایی اضافه کرد: از طرفی عشق از واژه‌های بسیار مظلوم است یعنی حق عشق، آنگونه كه باید ادا نشده است و با بسیاری از مفاهیم و واژه‌های دیگر اشتباه گرفته شده است؛ سخن از عشق زیاد گفته شده و می‌شود ولی عظمت عشق در عرفان اسلامی مطرح است و جایگاه آن، یك جایگاه بسیار رفیع است.

دبیر این همایش ملی ابراز داشت: عنوان وموضوع بسیاری از سریال‌ها و فیلم‌های ما عشق است اما عشق با برخی از چیزهای دیگرمانند هوس اشتباه گرفته شده است.ما باید ببینیم كه عشق حتماً باید بین دو جنس مخالف ایجاد شود یا اینكه معنای وسیع‌تری دارد.

وی با یادآوری اینكه شاید در قرآن واژه عشق به كار نرفته باشد، اما از واژه محبت استفاده شده است، گفت: در روایات هم واژه عشق به كار رفته است ولی به اندازه محبت خیر، لذا فرق بین محبت و عشق چیست و این چیزی است كه در این همایش می‌خواهیم آن را تبیین كنیم.ما بنا داریم به این سئوالات پاسخ دهیم كه مؤلفه‌های ذاتی محبت و عشق چیست یعنی فرق محبت و عشق با سایر دوست داشتن‌ها چیست و آیا نگاه ما به معبود نگاه ابزاری است یعنی او را دوست داریم چون سود و خیری به ما می‌رساند یا اینكه با مفهوم والاتری سروکار داریم؟

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز با تأكید بر اینكه محبت از خودگذشتگی است نه خودخواهی كه باید این را بهتر جا بیندازیم، گفت: متعلقات و درجات محبت خدا به خلق، محبت انسان به خداوند، محبت انسان به سایر مخلوقات اعم از انسان‌ها، محیط زیست، هستی و غیره همه این‌ها محبت‌هایی هستند كه از آن ها در این همایش یاد خواهیم کرد.

وی با یادآوری اینكه ما انواع و اقسام محبت داریم كه یكی ستوده و دیگری نكوهیده است، گفت: آثار فردی و اجتماعی محبت چیست نقش محبت در تربیت و الگوسازی آن در جامعه و غیره از دیگر مواردی است كه ما می‌خواهیم در این همایش بدان بپردازیم.

كاكایی جایگاه محبت در اخلاق، عواملی که باعث ایجاد محبت و تشدید محبت و یا تضعیف آن شود را از دیگر محورهای همایش برشمرد و گفت: ۱۰۰ مقاله از نقاط مختلف كشورمان به دبیرخانه این همایش ارسال شد كه از میان آن‌ها ۷۰ مقاله به‌صورت چكیده در مجموعه مقالات چاپ خواهند شد و ۱۰ مقاله برگزیده هم به‌صورت سخنرانی در طی برگزاری همایش ارائه خواهند شد.

كاكایی یاداور شد: این همایش روزهای ۳ و ۴ اردیبهشت‌ماه امسال در تالار علامه جعفری دانشكده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز با پیام ویدئویی آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی آغاز به كار خواهد كرد.

رئیس دانشكده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز ادامه داد: افرادی نظیر حجت‌الاسلام والمسلمین سعید جوادی آملی فرزند آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی، غلامحسین دنیانی چهره ماندگار فلسفه كشورمان، اسماعیل منصوری لاریجانی كارشناس برنامه معرفت شبكه ۴، اعوانی رئیس انجمن حكمت ایران، كاووس حسن‌لی و یوسف نیری از اساتید ادبیات دانشگاه شیراز، عبدالجبار كاكایی شاعر معروف كشورمان، فاطمه طباطبایی عروس امام(ره) و رئیس انجمن عرفان اسلامی ایران، روحی یكی از شاگردان آیت‌الله‌العظمی بهجت، حجت‌الاسلام حسن رمضان یكی از شاگردان علامه حسن‌زاده آملی از سخنرانان این همایش هستند.

كاكایی یادآور شد كه این همایش با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت ارشاد، بنیاد فرهنگی ـ هنری امام رضا(ع)، دانشگاه ادیان و مذاهب قم، انجمن حکمت و فلسفه ایران، انجمن علمی عرفان اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، اداره‌کل اوقاف، دانشگاه شیراز، دانشکده علوم قرآنی و سایر نهادها برگزار خواهد شد.

برچسب ها: همایش ملی ، شیراز ، الهیات
نظرات بینندگان