کد خبر: ۱۲۱۱۷۰
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۲ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۷
در جلسه شورای شهر شیراز مطرح شد:

عدم همخوانی نماهای آجری بافت تاریخی با هویت معماری و شهرسازی شیراز/ تجربه موفقی در خواهرخواندگی ها نداریم

رئیس کمیسیون حقوق شهروندی شورای شهر شیراز گفت: علیرغم اینکه در سال های اخیر بخشی از آثار ارزشمند معماری و شهرسازی غنی متعلق به گذشته کشور در شهر شیراز تخریب شده است اما هنوز هم می توان با بهره گرفتن از پژوهش های صورت گرفته و شناخت بهتر از این هویت بی بدیل اشتباهات گذشته را جبران کرد.
ضرورت احیای فرهنگ معماری و شهرسازی غنی گذشته ایران/ عدم همخوانی نماهای آجری بافت تاریخی با هویت معماری و شهرسازی شیرازبه گزارش شیرازه، شامگاه دوشنبه (27 فروردین) در جلسه علنی شورای شهر شیراز از فرماندهان ارتش تجلیل بعمل آمد.

ضرورت احیای فرهنگ معماری و شهرسازی غنی گذشته ایران
رئیس کمیسیون حقوق شهروندی با اظهار اینکه یکی از مهم ترین مشکلات موجود در سطح شهر شیراز عدم پیوستگی و ترکیب هماهنگ سیمای شهری است، گفت: این مشکل ناشی از عدم اجرای قوانین، مقررات، مصوبات و سایر قواعد آمره ی حاکم و ناظر بر این حوزه است.

احمد تنوری بیان کرد: اگر چه نقدهایی از سوی برخی صاحب نظران بر این مقررات وارد شده است و حتماً در آینده باید اصلاحاتی در راستای بهبود اوضاع صورت بگیرد ولی اگر همین مقررات هم به درستی اجرا شود بخشی از کاستی های کنونی جبران خواهد شد.

وی افزود: یکی از مهمترین مصوبات لازم الاجرا در این ارتباط ضوابط و مقررات ارتقای کیفی سیما و منظر شهری است که به باور من از زمان تصویب و ابلاغ در سال 1387 تا کنون اجرای کامل آن در شهر شیراز رضایت بخش نبوده است.

رئیس کمیسیون حقوق شهروندی با اعلام اینکه شورای دوره پنجم شهر شیراز باید در راستای اجرای کامل این مصوبه وظایف نظارتی خود را به دقت انجام دهد، تصریح کرد: از جمله اهداف مهم این مصوبه احیای فرهنگ معماری و شهرسازی غنی گذشته ایران است.

تنوری فرهنگ معماری و شهرسازی شیراز را متأثر از مکتب هنری شیراز دانست و اظهار داشت: هویت ایرانی و اسلامی به شدت تحت تأثیر مکتب شیراز قرار دارد.

وی بیان کرد: علیرغم اینکه در سال های اخیر بخشی از آثار ارزشمند معماری و شهرسازی غنی متعلق به گذشته کشور در شهر شیراز تخریب شده است اما هنوز هم می توان با بهره گرفتن از پژوهش های صورت گرفته و شناخت بهتر از این هویت بی بدیل اشتباهات گذشته را جبران کرد.

عضو شورای شهر شیراز تصریح کرد: لازم است از بروز ناهماهنگی های نظری و کاربردی در فضاها، معابر و فعالیت های شهری جلوگیری شود.

عدم همخوانی نماهای آجری بافت تاریخی با هویت معماری و شهرسازی شیراز
تنوری در خصوص مرمت بافت تایخی و قدیمی گفت: نماهای آجری بافت تاریخی با هویت معماری و شهرسازی شیراز همخوانی ندارد؛ لازم است طراحی ها و اجرای بناهای واقع در بافت تاریخی فرهنگی شیراز واجد دانه بندی و ریخت شناسی مشابه با این بافت تاریخی ارزشمند باشند.

رئیس کمیسیون حقوق شهروندی شهر شیراز اظهار داشت: مطابق مصوبات لازم الاجرا حفظ و توسعه فضای سبز شهری باید حتی الامکان با گونه های بومی شیراز صورت گیرد و توسعه فضای سبز شیراز باید با گونه های اقلیم شیراز که متناسب با ویژگی های طبیعی، تاریخی و فرهنگی شهر شیراز است صورت گیرد.

تنوری با بیان اینکه قطعاً پرهیز از تنگ نظری در این خصوص موجبات رونق کسب و کار و صنعت گردشگری را فراهم خواهد آورد، اعلام کرد: شایسته است که شهرداری شیرازجهت استفاده بهینه از فضاهای شهری و ایجاد سرزندگی بیشتر در این فضاها، علاوه بر بلوار کریم خان زند در سایر معابری که عرض پیاده رو آنها بیش از 3 متر است در روزهای تعطیل و ساعات شب اجازه دهد تا در این فضاها به شرط آنکه مانعی در مسیر عبور عابران توسط عرضه کنندگان اغذیه، آب میوه، نوشیدنی های سرد و گرم ایجاد نشود با مبلمان مناسب تجهیز شود و مورد استفاده قرار گیرد.

وی در ادامه گفت: نگاه شورا و شهرداری به بازنمائی و باز آفرینی فضاهای شهری باید با تکیه بر عناصر هویت بخش شیراز باشد.

تجربه موفقی در خواهرخواندگی ها نداریم
به گزارش شیرازه، طرح دوفوریتی تقدیر از کارکنان دستگاه‌های اجرایی، انتظامی و قضایی که در ایام نوروز 97 در خدمات‌رسانی شهرداری شیراز به مسافران نوروزی مشارکت داشتند، به مبلغ 300 میلیون ریال به تصویب رسید.

در این جلسه مصوب شد که شهرداری شیراز مبلغ 100 میلیون ریال به گروه‌های فوتبال آقایان شیراز به ازای هر برد تا پایان لیگ آزادگان فوتبال پرداخت کند.

سولماز دهقان در این خصوص متذکر شد: همان‌طور که به فوتبال آقایان توجه می‌شود، باید از فوتبال بانوان شهر شیراز نیز حمایت مالی شود.

لایحه شهرداری شیراز در خصوص اعزام هیئت شهرداری به شهر نانجینگ کشور چین به سرپرستی شهردار شیراز برای عقد تفاهم‌نامه خواهرخواندگی نیز به تصویب رسید.

سینا بنی زمانی با بیان اینکه تجربه موفقی در خواهرخواندگی‌ها نداریم، سؤالاتی مطرح کرد و گفت: این مصوبات گذشته بررسی‌شده یا خیر آیا برای خواهرخواندگی هدف‌گذاری هم شده است، ما پیش‌بینی کردیم چند نفر گردشگر از آن شهر خواهیم داشت و چقدر مبادله اقتصادی خواهیم داشت در برنامه‌های شهرداری اهداف کمی نداریم.

نواب قاعدی به عنوان مخالف لایحه شهرداری گفت: ما هیچ گزارشی از برکات و نتایج خواهر خواندگی های قبل شیراز نداریم  و نمی دانیم این کار برای این شهر حسن است یا نه.

عبدالرزاق موسوی نیز ابراز داشت: این لایحه ابهامات زیادی دارد و سوالات زیادی برای ما ایجاد کرده است، یکی از ابهامات این است که چرا باید 5 نفر به این شهر سفر کند. 

روابط عمومی و روابط بین‌الملل شهرداری شیراز در پاسخ گفت: خواهرخواندگی مثل روابط سیاسی است، معمولاً روابط سیاسی نفع دو طرف را خواهد داشت، ما هنوز نتوانستیم از تفاهم‌نامه‌های خواهر خواندی قبلی استفاده چندانی بکنیم، البته اقداماتی در پچ مجارستان مثل چاپ دیوان حافظ، سردیس حافظ در دو شهر پج و بوداپست مجارستان با هزینه خودشان نصب می‌کند، نانجینگ می‌تواند در خرید تجهیزات قطار شهری به شهرداری شیراز کمک زیادی بکند. نانجینگ یکی از بهترین خواهرخوانده ما خواهد بود.

نام تیپ همیشه قهرمان 55 هوابرد با نام شیراز گره خورده است

در ابتدای این جلسه فرمانده تیپ 55 هوابرد شیراز با بیان اینکه نام تیپ همیشه قهرمان 55 هوابرد با نام شیراز گره خورده است، اظهار داشت: به عموم مردم و مسئولان اطمینان می‌دهم مجموعه تیپ همیشه قهرمان 55 هوابرد از کفایت و آمادگی رزمی بسیار خوبی برخوردار است.

امیر سرتیپ دوم ستاد ذبیح‌الله بهمن زیاری گفت: با تمام قوا آمادگی داریم هرگونه هتک حرمتی به کشور را پاسخ دهیم.

فرمانده پایگاه هوایی شهید دوران با تاکید بر اینکه آرامش و امنیت کشور ماحصل تلاش و از خودگذشتگی ارتش و نیروهای مسلح است، تصریح کرد: پیوند دو طرفه ارتش و ملت با تدبیر امام راحل در اوائل پیروزی انقلاب انجام شد و تا امروز این پیوند فرخنده ادامه دارد.

امیر سرتیپ دوم خلبان منصور محمدی بیان کرد: امروزه شاهدیم که ارتشی که در بدو انقلاب به دلیل خروج مستشاران آمریکایی، در تامین تجهیزاتش زمین گیر شده بود، امروز خودکفاست؛ اطمینان می‌دهیم در تجهیزات روز از همه کشورهای منطقه جلوتر هستیم.

وی افزود: ارتش در دستیابی به علم روز و به روز نگهداشتن تجهیزات نظامی با کوله‌باری از تجارب 8 سال دفاع مقدس، پیش‌گام است و می بینیم که بخش عمده‌ای از اقتدار امروز کشور در عرصه‌های سیاسی، نظامی، اقتصادی و بین الملل مرهون تلاش ارتش و نیروهای مسلح است.

نظرات بینندگان