کد خبر: ۱۲۱۱۸۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۱ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۷

دریاچه های فارس شوره زار شدند/ نگرانی از ورود کویر

خشکی دریاچه های فارس تعادل آب و هوایی استان را نیز به هم زده است، دریاچه های استان اکنون شوره زار شده اند و خطرات ورود کویر نیز فارس را تهدید می کند.
به گزارش شیرازه، سال های سال است که دریاچه های فارس با خشکی دست و پنجه نرم می کنند. در فصول پاییز و زمستان کمی آبدار می شوند و در فصول گرم همان آب حداقلی را از دست می دهند که البته در زمستان گذشته نیز به دلیل بارشهای بسیار کم در استان فارس آبی در دریاچه ها سرازیر نشد.

دریاچه پریشان، بختگان و کافتر از همه بحرانی تر هستند، نه آبی برایشان مانده نه امیدی برای احیا دارند.

در سال ۹۶ وضعیت بارش های استان به گونه ای نبود که کورسوی امیدی برای احیای دریاچه ها باقی بگذارد.

برخی از کارشناسان بر این باورند که باید با مدیریت کشاورزی در این استان و تخصیص حقابه برای احیای دریاچه های فارس اقدام کرد که همواره این امر به عنوان یک حرف فقط باقی مانده و هیچ  عزم جدی برای تالابهای این استان وجود ندارد.

براساس مصوبه دوم تیرماه سال ۹۴  هیئت دولت مبنی بر تخصیص حقابه‌ دریاچه‌های فارس  مقرر شده بود بعد از آب شرب، باید موضوع حقابه های فارس به‌صورت ویژه در دستور کار قرار گیرد که هم اکنون نزدیک به سال از این ماجرا می گذرد اما اقدامی صورت نگرفته است.

براساس این مصوبه دستگاه‌های ذی‌ربط موظف بودند بعد از تامین آب شرب سهم محیط زیست را به‌عنوان دومین اولویت دردستور کار قرار داده و پس از محیط زیست، صنعت و کشاورزی مدنظر قرار گیرد.

طی این سالها با خشک شدن دریاچه های فارس این استان با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم کرد که به عنوان نمونه می توان به ورود کویر، ریزگرد و ... اشاره کرد.

در این رابطه یک کارشناس حوزه محیط زیست با اشاره به وضعیت بحرانی دریاچه‌های استان فارس  گفت: متاسفانه به‌دلیل بی توجهی مسئولان امر به موضوع محیط زیست و تخصیص حقابه طی چند سال گذشته، هر روز وضعیت دریاچه‌های فارس بحرانی‌تر شده است.

علی اکبر کاظمینی افزود: دریاچه کافتر طی چند سال گذشته به دلیل خشکسالی به طور کامل خشک بوده و حتی کوچکترین لکه آب نیز در آن دیده نشده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از دریاچه های مهم استان دریاچه بین المللی پریشان است که این دریاچه نیز مانند دیگر دریاچه های استان وضعیت نگران کننده ای داشته  و به طور کامل خشک است و فقط برکه ای برای گونه های آبزی در این دریاچه تعیین شده است.

این کارشناس حوزه  محیط زیست با شااره وضعیت دریاچه بختگان نیز بیان کرد: دریاچه مهارلو که در نزدیکی شیراز قرار دارد فقط لکه آبی در آن قابل رویت است که این لکه نیز ناشی از ورود فاضلاب شهر شیراز به آن است.

وی در خصوص وضعیت دریاچه بختگان نیز گفت: این دریاچه دومین دریاچه بزرگ ایران است و به دلیل خشکسالی های متوالی طی چند سال گذشته حتی یک بار هم آبگیری نشده و وضعیتش بسیار نگران کننده است.

کاظمینی با بیان اینکه خشک شدن دریاچه های استان  در این امر تاثیر گذاشت که هوای استان شبیه هوای کویر شود، افزود: یکی از شرایط اصلی ورود کویر به استان گرمای هوا در روز و سرمای شدید در شب است.

وی با اظهار نگرانی از ورود کویر به این استان بیان کرد: وجود دریاچه در استان فارس در گذشته باعث تعادل آب و هوایی در استان می شد اما با خشکی دریاچه ها شرایط آب و هوایی تغییر کرده است.

 این کارشناس حوزه محیط زیست ادامه داد: در گذشته با تبخیر و رطوبتی که با وجود دریاچه های استان ایجاد می شد وضعیت آب و هوا در فارس متعادل بود اما با بحرانی شدن دریاچه ها وضعیت اقلیمی این استان کویری شده است.

 وی با بیان اینکه دریاچه های استان به شوره زار تبدیل شده، گفت: هر سال وضعیت دریاچه های استان بدتر می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس نیز در این رابطه گفت: به دلیل بارشهای بسیار کم در سال گذشته وضعیت دریاچه های این استان همچنان نگران کننده است و  روزبه روز هم بدتر می شود.

سعید محمودی با اشاره به اینکه وضعیت تمام دریاچه های کشور بد است، افزود: هر دریاچه های اهمیت خود را دارد و دریاچه های فارس از جمله پریشان و بختگان نیز دارای اهمیت زیادی در منطقه هستند اما این دریاچه های طی چند سال گذشته به دلیل خشکسالی های متعدد وضعیت نگران کننده ای دارد.

وی به گوشه ای از مشکلات دریاچه های این استان اشاره کرد و گفت: متاسفانه حقابه دریاچه های این استان داده نمی شود به همین دلیل هر روز دریاچه های استان وضععیت بدتری پیدا می کند.

مدیر کل محیط زیست فارس با انتقاد از وضعیت کشاورزی در این استان بیان کرد: متاسفانه با وجود این همه خشکسالی اما همچنان شاهد هستیم که در این استان محصولاتی که به آب زیاد نیاز دارند کشت می شود که باید این مسئله مورد توجه قرار گیرد.

محمودی گفت: متاسفانه در استان فارس سالیانه هزاران چاه مجاز و غیرمجاز اضافه می شود که با این وضعیت حقابه ای برای تخصیص باقی نمی ماند.

وی وضعیت کشاورزی، خشکسالی و حقابه را از دلایل عدم احیای دریاچه های فارس دانست و تاکید کرد: این سه موضوع در کنار هم باعث شده که وضعیت دریاچه های فارس نگران کننده باشد که در راستا باید اصلاح الگوی مصرف در دستور کار قرار بگیرد.

منبع: مهر

برچسب ها: مهر ، فارس ، کویر ، محیط زیست
نظرات بینندگان