کد خبر: ۱۲۱۱۸۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۶ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۷

باز هم دو تابعیتی های فراری

دوتابعیتی، استاد کالج سلطنتی انگلیس و کارشناس بی بی سی بود اما در اتفاقی عجیب در دولت حسن روحانی به پست معاونت سازمان محیط زیست ایران منصوب شد، حالا و مدتی بعد از لو رفتن شبکه جاسوسان محیط زیستی و خودکشی کاووس سیدامامی از ایران فرار کرد.
به گزارش شیرازه، دوتابعیتی، استاد کالج سلطنتی انگلیس و کارشناس بی بی سی بود اما در اتفاقی عجیب در دولت حسن روحانی به پست معاونت سازمان محیط زیست ایران منصوب شد، حالا و مدتی بعد از لو رفتن شبکه جاسوسان محیط زیستی و خودکشی کاووس سیدامامی از ایران فرار کرد.
 
به گزارش رجانیوز: «افرادی به اتهام دادن اطلاعات طبقه‌بندی شده و از مراکز حساس به سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه از جمله رژیم صیهونیستی اسرائیل و امریکا در روز‌های گذشته دستگیر شده و بعضی از آن‌ها در بازداشت هستند.» این صحبت های دوماه قبل سخنگوی قوه قضائیه در خصوص جاسوسی افرادی است که با پوشش های محیط زیستی اطلاعات حساس کشور را به دست دشمنان می رساندند. معروف ترین این افراد کاووس سیدامامی بود. استاد دانشگاهی که سه تابعیت ایران، انگلیس و آمریکا را داشت و در بازجویی خود به فعالیت های جاسوسی خود اعتراف کرد. اما گویا این شبکه به همین‌جا ختم نمی شود و افراد دیگری را هم باید به این لیست اضافه کرد. 
 
در این گزارش با قسمتی از فعالیت های جاسوسی این افراد از حوزه موشکی تا حوزه محیط زیستی و تحمیل معاهده خسارت بار آب و هوایی پاریس آشنا می شویم.
 
کاوه مدنی؛ از بی بی سی و کالج انگلیسی تا معاونت سازمان محیط زیست ایران
 
کاوه مدنی، فردی که با نام جوان نخبه در رسانه های حامی دولت مطرح میشد و چالش های محیط ریستی اش با حمایت وزرای دولت روحانی روبه رو میشد نام نفر دومی است که از این پرونده به گوش می رسد.
 
 «مدنی» دوتابعیتی است، قبل از دعوت او به جمع دولتی‌ها، فعالیت اصلی‌اش در لندن و در کالج سلطنتی انگلیس بود، پیشتر از این هم چند سال در آمریکا ساکن بود. مدتی در کالیفرنیا زندگی و تحصیل کرد و بعد از آن استادیار دانشگاه مرکز فلوریدا شد و کم کم سمت انگلستان رفت.
 
 
او در رادیو و تلویزیون های انگلیسی نیز حاضر می شد و در خصوص مسائلی چون آب‌وهوا و محیط زیست صحبت می کرد. او حتی در تلویزیون رژیم سلطنتی انگلیس یعنی بی بی سی فارسی نیز به عنوان کارشناس بارها دعوت شده بود
 
 
موضوع از آنجا عجیب می شود که کاوه مدنی در شهریور ماه سال 96 و با این سوابق و با داشتن تابعیت دوگانه در جایگاه معاونت سازمان محیط زیست کشور منصوب می شود، انتصابی که شاید در راستای وارد کردن مدیر از خارج از کشور مطرح انجام شده است! عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست در حکم انتصاب وی اولین ماموریت او را تغییر معاونت آموزشی پژوهشی این سازمان به معاونت اجتماعی، بین المللی، فناوری و آموزشی عنوان می کند. معاونتی که به خوبی نوید دهنده روابط با کشورهای مختلف با عناوین محیط زیستی خواهد بود.
 
 
بعد از ماجرای دستگیری کاووس سیدامامی نام کاوه مدنی بر زبان ها افتاد و اخبار ضدونقیضی از دستگیری وی نیز منتشر شد. انتشار عکس هایی از رقص او در یک مراسمی عیاشی مختلط در خارج از کشور موجی از انتقادات را در برداشت، مراسمی که هنوز مشخص نشده با حضور چه اشخاصی بوده و معاون سازمان محیط زیست در آنجا چه می کرده است.او که در زمان انتشار عکس هایش در سفر خارج از ایران بود، به کشور برنگشت و از همانجا استعفا داد.
 
 
 
 
تحمیل معاهده آب‌وهوایی پاریس
فعالیت این شبکه جاسوسی محورهای مهمی را در برمیگردد. دبیرکمیسیون امنیت ملی مجلس می گوید: «سید امامی در کنار یک تیم بزرگ دیگر که در قالب NGO ها فعالیت می کردند، پروژهای جاسوسی و زیست محیطی شامل موضوعات زیست محیطی، نفوذ در جامعه علمی ایران و جمع آوری اطلاعات از اماکن حساس و حیاتی کشور از جمله پایگاه‌های موشکی کشور و ... را پیگیری می کردند.»
 
از مواردی که کاوه مدنی به شدت روی آن حساس بوده و فعالیت های وی در این خصوص مشهود است مساله پیوستن ایران به معاهده خسارت‌بار پاریس است. معاهده ای که آمریکا نیز زیر بار تعهدات تحمیلی آن نرفت و اعلام کرد برای حفظ آمریکا و منافع مردمش از این معاهده خارج می شود. خروج آمریکا از معاهده پاریس در دولت اوباما پیگیری و در دولت ترامپ قطعی شد اما حامیان دولت در داخل اصرار دارند که این پروژه آمریکایی ها را در سطح قوه مجریه آمریکا تنزل دهند.
 
پذیرش معاهده پاریس که ادعا دارد به دنبال کاهش گازهای گلخانه ای است کشورهای درحال توسعه را در استفاده از سوخت های فسیلی که موتور حرکت دهنده اقتصادی کشورهاست را از کار انداخته و مانع پیشرفت های آن می شود. اما در حالیکه معاهده پاریس توسط آمریکا هم اجرا نمی شود اما عده ای به دنبال بستن دست های اقتصاد داخلی ایران و خودتحریمی در داخل هستند.
 
کاوه مدنی در این خصوص می گوید:«مذاکرات پاریس می‌تواند به ما امید و درس‌های ارزشمندی بدهد. حس مشترک در کنار تهدیدها می‌تواند ملت‌ها را متحد کند. حتی در زمانی که تندروها،تروریست‌ها و ترامپ‌ها برای تفکیک دنیا ساخت در تلاش اند.» 
 
 
تزریق نهادگرایی بدون توجه به عینیات و واقعیات جهان در حالی انجام می شود که بی اعتمادی به نهادهای بین المللی بین اندیشمندان جهان این مدل از لیبرالیسم مورد انتقادات جدی واقع شده است.
 
حالا باید دولتی ها پاسخ گوی دو تابعیتی هایی باشند که در ارگان های مختلف به کارگیری شده اند و هر زمان که سرنخ هایی از پرونده های آنها پیدا می شوند کشور را به راحتی به وطن اصلی خود یعنی لندن و نیویورک ترک می کنند. پروژه نفوذ و جاسوسی سال هاست با تذکرات مختلف رهبرانقلاب و نهادهای امنیتی رو به رو شده و نسبت به تاثیرگذاری آنها در تصمیم گیری های کشور هشدار داده شده است
منبع: رجانیوز
نظرات بینندگان