کد خبر: ۱۲۱۲۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۳ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۷
مشروح/ روحانی در مراسم روز ارتش:

برای قدرت دفاعی هر سلاحی نیاز داشته باشیم تولید می‌کنیم/ کشورهای منطقه بدانند اقتدار عاریه‌ای عزت نمی‌آفریند

رئیس جمهور گفت: ارتش و سپاه به هر سلاحی برای دفاع نیاز داشته باشند تولید یا تهیه می‌کنیم و برای قدرت دفاعی توجهی به نظر دیگران نداریم.

به گزارش شیرازه، حسن روحانی رئیس جمهور، صبح امروز(چهارشنبه 29 فروردین) در مراسم روز ارتش که در جوار حرم مطهر امام راحل برگزار شد به اشاره به آیه شریفه «انَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذینَ یُقاتِلونَ فی سَبیلِهِ صَفًّا کَأَنَّهُم بُنیانٌ مَرصوصٌ» اظهار داشت: روز ارتش جمهوری اسلامی ایران امسال مصادف با آغاز ماه نور و رحمت الهی؛ شعبان ماه پیامبر و ماه میلاد ائمه هدی علیهم‌السلام و به‌ویژه میلاد سالار شهیدان حضرت ابی‌عبدالله الحسین علیه‌السلام  و ولی عصر امام زمان ارواحنا له‌الفداء است.

وی ادامه داد: همچنین در تقارب با روز پاسدار است. ارتش و سپاهی که همواره دوشادوش هم و در کنار هم، در گاه ایستادگی و رزم در میدان جنگ و برای خدمت به مردم در گاه صلح همواره در کنار هم بوده‌اند. ایثار و فداکاری آنها در کنار یکدیگر، برای اعتلای این سرزمین بوده است.

روحانی با بیان اینکه من این روز مبارک ارتش و روز پاسدار که در تقارب با همین روز است را به همه پرسنل ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب، بسیج، پرسنل ناجا، خانواده‌های عزیز شهیدان، جانبازان عزیز، آزادگان و همه ایثارگران و به‌ویژه به فرماندهی کلّ نیروهای مسلح تبریک و تهنیت عرض می‌کنم، افزود: از آغاز انقلاب اسلامی کشورمان تا امروز هر کجا غرور، افتخار، پیروزی، ایستادگی، صبر و مقاومت و دلاوری بوده است، نام ارتش جمهوری اسلامی ایران و فداکاری این عزیزان در کنار این مفاهیم ارزشمند ما حضور داشته است.

وی افزود: ارتش با انضباط، انگیزه، اخلاق، آموزش کافی و همچنین سلاح و تجهیزات مدرن و آمادگی کامل همواره یک قدرت مهم بازدارنده برای جمهوری اسلامی ایران و دفاع از آب و خاک و میهن ما بوده است.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: وظیفه ارتش طبق قانون اساسی حراست از تمامیت ارزی سرزمین‌ و میهن‌مان و حفظ نظام جمهوری اسلامی ایران و استقلال  کشور است و همواره ارتش ما این سه هدف مهم که در قانون اساسی برای ارتش آمده است از یاد نمی‌برد و در سرلوحه اهداف و سیاست‌های فعالیت‌های خود قرار می‌دهد.

روحانی خاطرنشان کرد: ارتش ما با ابتکار و خلاقیت چه در ایام دفاع مقدس و چه پس از آن برای صنایع دفاعی کشور در کنار سایر رزمندگان و با آمادگی کافی در همه مقاطع حساس نشان داده است که کشور در برابر توطئه‌های بیگانگان دارای بازوی توانمندی است.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: همواره ارتش در چارچوب قانون و در چارچوب انضباط مسیر و راه و وظیفه خود را بی‌کم و کاست و بدون منت و بدون هیچ ادعایی انجام داده است، هیچگاه در برابر انجام وظایف خود از دولت و یا ملت جایگاهی را نخواسته است.

وی بیان داشت: ارتش همواره در پی انجام وظیفه خود بوده است با اینکه سیاست را خوب می‌فهمد، اما هرگز در بازی‌های سیاسی وارد نشده است و به وصیت و دستور امام راحل به خوبی عمل کرده است. اگر در رژیم گذشته در کنار فسادهای اقتصادی گاهی نام صاحب‌منصبان ارتش آن روزگار نام برده می‌شد امروز در هیچ فسادی در کشور ما نامی از امیران و بزرگان ارتش وجود ندارد این به معنای پاکی و دست‌پاکی ارتش و اخلاص ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

در منطقه حساسی به سر می‌بریم 

رئیس‌جمهور اظهار داشت: ارتش، سپاه قوی و بسیجی آماده داریم، ما در یک منطقه بسیار حساسی به سر می‌بریم منطقه بسیار حساس غرب آسیا یا خاورمیانه؛‌ آنجایی که در طول 40 سال گذشته شاهد توطئه‌های مختلف بوده‌ایم.

روحانی ادامه داد: اگر در چهل سال گذشته ملّت ما، در همه فراز و نشیب‌ها پیروز بوده است، در سایه ارتشی قوی، سپاهی مقتدر و بسیجی کارآمد و نیروی انتظامی آماده به کار بوده است.

وی با بیان اینکه البته که پشتوانه اصلی نیروهای مسلح ما، ملّت بزرگ ایران است تصریح داشت: همواره ارتش و نیروهای مسلح در کنار مردم بوده‌اند و مردم، همواره در کنار نیروهای مسلح عزیز خود بوده‌اند. اگر برگردیم به سال 58، سالی که امام(ره) این روز را به نام روز ارتش نامید و در سراسر کشور، مردم برای وفاداری به ارتش، به صحنه آمدند، شعار آن روز این بود مردم فدای ارتش و ارتشیان در خیابان می‌گفتند ارتش فدای ملّت.

رئیس‌جمهور ادامه داد: همان شعار، در مقطع بسیار حساسی که ما امروز قرار داریم، ادامه راه ما است. نیروهای مسلح ما، علاوه بر امنیت کشور ما، توانسته‌اند در ثبات و امنیت منطقه نقشی بسیار اساسی ایفا کنند. امروز ایران، و نیروهای مسلح ما، از هر زمان دیگر در مسائل منطقه و جهان تأثیرگذار هستند.

وی تصریح کرد: در حالی که نیروهای نظامی ما، همچون نیروهای سیاسی ما، به دنبال تنش در منطقه و جهان نیستند و همواره به دنبال صلح و ثبات هستند، امّا قرآن به ما آموخته که صلح و ثبات در کنار قدرت امکان‌پذیر است. 

روحانی با بیان اینکه در سایه قدرت و اقتدار مشروع است که می‌توان به ندای صلح دیگران پاسخ مثبت داد تصریح کرد: همواره کشورهایی احساس اقتدار می‌کنند که به نیروی بومی خود متکی باشند. اقتدار عاریه‌ای نمی‌تواند برای کشوری، عزّت بیافریند. کشورهای منطقه ما، نباید به دنبال اقتدار عاریه‌ای از سوی قدرت‌های بزرگ یا یک رژیم نامشروع در این منطقه باشند.

وی با بیان اینکه قدرت‌های متجاوز اطراف ما لانه کرده‌اند، گفت: ارتش و سپاه به هر سلاحی برای دفاع نیاز داشته باشند تولید یا تهیه می‌کنیم و برای قدرت دفاعی توجهی به نظر دیگران نداریم.

ارتش و سپاه به هر سلاحی نیاز داشته باشند دولت در کار آنها است 

وی با بیان اینکه اقتدار واقعی، از آن نیروهای مسلحی است که در کنار مردم و با حمایت مردم، وظیفه خود را انجام می‌دهد، اظهار داشت: من در اینجا به صراحت می‌گویم ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با همه توان و قدرت، به هر تجهیزی که برای دفاع از این کشور نیاز داشته باشند و به هر سلاحی که نیاز داشته باشند دولت در کنار آنها و فرهیختگان جامعه و صنعتگران ما و شرکت‌های دانش‌بنیان برای ایجاد آن تجهیزات و تسلیهات در کنار نیروهای مسلح خواهند بود.

روحانی ادامه داد: ما به دنیا می‌گوییم هر سلاحی که نیاز داشته باشیم  عمدتاً تولید می‌کنیم و یا اگر لازم باشد تهیه می‌کنیم، منتظر سخن یا موافقت آنها، نظر مثبت آنها، نبوده‌ایم نیستیم و نخواهیم بود. در عین حال، به کشورهای منطقه اعلام می‌کنیم؛ اساس سیاست ما نسبت به شما، حسن همجواری است؛ حسن همچواری یعنی همسایگی خوب. ما می‌خواهیم همسایه خوبی برای شما باشیم و شما هم همسایه خوبی برای ما باشید.

وی با بیان اینکه ما قصد تجاوز به شما را نداریم خاطرنشان کرد: همانطور که فرماندهی معظّم کل قوا در روز بعثت تصریح کردند ما نیازی نداریم که به منافع دیگران یا سرزمین دیگران تجاوزی داشته باشیم. کشوری بزرگ داریم؛ با منابع عظیم و ملّتی بزرگ و فرهیخته و در طول ده‌ها و صدها سال گذشته، هیچ‌گاه کشور ایران، کشور متجاوز به کشورهای همسایه و منطقه نبوده است و همواره به کمک دولت‌ها و ملّت‌ها به پا خاسته است.

وی افزود: ما خواهان روابط صمیمانه، و برادرانه با همسایگان هستیم و به آنها می‌گوییم؛ سلاح و تجهیزات و موشک و هواپیما و تانک‌های ما، علیه شما نیست. برای بازدارندگی به دنبال تقویت نیروهای مسلح خود هستیم. ما در قدم اوّل بازدارندگی و در قدم دوم دفاع مقتدرانه را دنبال می‌کنیم. بنابراین شما را نسبت به ایران نگران نکنند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: به قدرت‌های بزرگ هم می‌گویم که منطقه را پر از باروت نکنید. برای منافع خودتان و دلارهایی که می‌خواهید از ذخایر کشورهای عربی این منطقه به تاراج ببرید، منطقه را از انواع سلاح‌های مختلف پر نکنید.

اموال ملت‌های مسلمان این منطقه را تاراج نکنید

وی با بیان اینکه سلاح‌های شما نه می‌تواند آورنده استقلال برای کشورهای منطقه باشد و نه می‌تواند ترس و رعبی را برای ملّت‌های بزرگی همچون ایران به‌وجو آورد، تصریح کرد: اموال ملت‌های مسلمان این منطقه را تاراج نکنید و تاجرانه با کشورهای این منطقه مواجه نشوید. ذخایر آن‌ها را نبرید و کارخانه‌های اسلحه سازی خودتان را روز به روز توسعه ندهید.

روحانی تنها راه ایجاد صلح در منطقه و جهان را مذاکره سیاسی و رفتار مسلامت‌آمیز دانست و اظهار داشت: ما به اقتدار و قدرت نظامی خود توام با تنش‌زدایی ادامه می‌دهیم و می‌دانیم نیروهای مسلح ما در هر شرایطی آماده‌اند تا از کشور، استقلال‌، عزّت و حیثیت کشورشان دفاع کنند.

رئیس‌جمهور افزود: در پایان درورد و سلام‌مان را نثار می‌کنیم به روح امام بزرگوارمان، همه شهیدان؛ شهیدان ارتش، سپاه، بسیج و سایر نیروها و همه آن عزیزانی که تواسنتند به خوبی از کشور، حیثیت و استقلال ما دفاع جانانه کنند.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان