کد خبر: ۱۲۱۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۶ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۷
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس:

رونق اقتصادی روستایی مستلزم ایجاد تنوع اشتغال در مناطق روستایی است/ دولت مدیریت بهینه مصرف آب را با جدیت در دستور کار دارد

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس گفت: رونق اقتصادی روستایی مستلزم ایجاد تنوع اشتغال در مناطق روستایی است.
رونق اقتصادی روستایی مستلزم ایجاد تنوع اشتغال در مناطق روستایی است/ دولت مدیریت بهینه مصرف آب را با جدیت در دستور کار داردبه گزارش شیرازه، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در گردهمایی مشترک فرمانداران و بخشداران استان با بیان اینکه  استان فارس استانی با صبغه کشاورزی است، اضافه کرد: در دهه های گذشته بخش اعظم جمعیت در روستا سکنی می گزیدند که پس از دهه هفتاد درصد جمعیتی روستاها به شهرها به 30 درصد در مقابل 70 درصد رسیده است و در حال حاضر کمتر از 30 درصد مردم در سکونتگاه های روستایی زندگی می کنند و این نشان دهنده ازدیاد جمعیت در شهرها، مهاجرت روستاییان به شهرها وکاهش سکونت در روستاهاست.

عنایت اله رحیمی ابراز داشت: نوع برنامه ریزی و دیدگاهی که سالیان گذشته در خصوص توسعه روستایی وجود داشت و با وجود آزمون و خطاهایی که در این زمینه صورت گرفت، باید ارزیابی شود و با سنجش تجربیات گذشته و تغییر نوع نگاه در خصوص روستاها شرایط لازم را برای بهبود وضعیت اقتصادی در روستاها مهیا کنیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس با تاکید بر این که  به مسائل عمرانی و محرومیت زدایی در روستاها توجه خوبی شده اما نسبت به بحث اشتغال و رونق اقتصاد روستایی کمتر توجه شده است، تبیین کرد: برای اینکه از مهاجرت روستانشینان به شهرها جلوگیری شود باید اشتغال پایدار روستایی به معنای واقعی و ملموس در دستور کار قرار گیرد.

وی تصریح کرد: بیشتر فعالیت روستاییان در استان مبتنی بر کشاورزی بوده است و استان فارس همیشه به عنوان تولید کننده برتر در تامین مواد غذایی مطرح بوده است و این به بهای برداشت آبهای زیر زمینی، جاری و آبهای تجدید پذیر در حوزه آبریز و آبخیز استان بوده است.

رحیمی اظهار داشت: با توجه به خشکسالی دهه اخیر، کشاورزان و جامعه روستایی با مشکلات عدیده ای مواجه بوده است و تمام این مشکلات متاثر از عدم ایجاد تنوع اشتغال در مناطق روستایی بوده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس اشاره کرد: امروز 6/11 میلیارد متر مکعب آب قابل استفاده در استان موجود است که حدود 9/8 میلیون متر مکعب میزان برداشت از آب تجدید پذیر است که بیشتر این آب مورد استفاده قرار می گیرد.

رحیمی با بیان اینکه دولت مدیریت بهینه مصرف آب را با جدیت در دستور کار دارد، از همه دستگاه های مسئول و بخش خصوصی خواست  ایده ها و راهکارهای خود را برای اجرای مناسب و موفق طرح تعادل بخشی آبهای زیرزمینی و ارتقا بهره وری آب ارائه نمایند.

وی در خصوص اعتبارات دهیاری ها در بین سالهای 92 تا سال 96 گفت: این اعتبارات رشد خوبی داشته است، هر چند این رشد پاسخگوی تمام نیازها نیست و تا حصول به سرحد مطلوب و استانداردهای یک زندگی مناسب فاصله داریم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس افزود: بودجه های عمرانی وجاری دهیاری ها از سال 92 حدود 60 میلیارد تومان، در سال 93، 115 میلیارد تومان، سال94 به 94 میلیارد تومان، سال 95 حدود 174 میلیارد تومان و سال 95 به 183 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.
نظرات بینندگان