کد خبر: ۱۲۱۲۲۸
تاریخ انتشار: ۲۳:۲۲ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۷
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

نفوذ فاضلاب به آب شرب عامل مسمومیت سپیدانی‌ها/ بیش از 80 درصد مواد مصرفی بیمارستان‌ها کالاهای ایرانی است

دکتر بهادر عامل مسمومیت صدها سپیدانی را نفوذ فاضلاب به آب شرب اعلام و تاکید کرد که باید از سرچشمه‌های آب‌های شرب مراقبت و حریم آب رودخانه و چاه‌های آب رعایت شود.

به گزارش شیرازه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در جمع خبرنگاران ضمن تشریح برنامه های این دانشگاه به مناسبت هفته ملی سلامت که از اول اردیبهشت آغاز می‌شود، گفت: سلامتی هم نوعی امنیت است که باید از آن مراقبت کنیم و موضوعی است که همه کشورها را تحت تاثیر قرار می دهد و باید تمام دنیا از آن برخوردار باشند.

دکتر علی بهادر اظهار کرد: هر سال به مناسبت روز جهانی بهداشت، از سوی سازمان بهداشت جهانی شعاری مشخص می شود که شعار هفته سلامت امسال، «سلامت برای همه» است.

او اضافه کرد: بسیاری از کشورهای دنیا از سلامت کافی در ابعاد مختلف آن، برخوردار نیستند که باید به آن توجه شود، در زمینه سلامت، حداقل ها باید برای همه افراد تامین شود و پس از آن سایر اقدامات مرتبط با سلامت انجام شود؛ سلامت محور توسعه است و با وجود آن، امید به زندگی بیشتر شده و نیروی انسانی فعال بیشتر می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: در کشور ما در زمینه سلامت کارهای بسیار خوبی انجام شده و هم اکنون دارای شبکه گسترده ای از خدمات سلامت هستیم؛ بسیاری از کشورها از سیستم سلامت ما الگو می گیرند و آن را پیاده می کنند.

بهادر گفت: وقتی شعار سلامت برای همه در همه جا اعلام می شود به این معنی است که مردم باید به تمام اجزای سلامت دسترسی داشته باشند؛ در کشور ما در دورترین نقاط روستایی نیز با 30 دقیقه پیاده روی به نخستین مرکز ارایه خدمات سلامت دسترسی داریم و این نعمتی است که ما داریم و بسیاری از کشورها از داشتن آن محروم هستند.

ارتقای کیفیت خدمات با اجرای طرح تحول سلامت

او بیان کرد: در چند سال گذشته طرح تحول سلامت در کشور اجرا شد و در زمینه کاهش هزینه های درمانی کمک بسیاری به مردم شد که این طرح باید ارتقا پیدا کند؛ در این طرح بسیاری از بیمارستان های فرسوده تعمیر و تجهیز شد و توسعه پیدا کرد؛ بسته های ترویج زایمان طبیعی رایگان، کاهش سزارین و ساخت LDRها در بیمارستان شهرهای مختلف اجرا شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به توسعه اورژانس های کشور و سایر اقدامات انجام شده در طرح تحول سلامت، گفت: این اقدامات باعث بالا رفتن سطح سلامتی در کشور شده است.

رسانه ها کارهای برزمین مانده را به مسئولان گوشزد کنند

دکتر بهادر با اشاره به نقش رسانه ها در ارتقای سلامت جامعه افزود: باید با همکاری مسوولان و رسانه ها از اقداماتی که انجام شده پاسداری کرده و این اقدامات را ارتقاء دهیم تا مردم در زمینه ارایه خدمات سلامت، نگرانی نداشته باشند.

او با بیان اینکه رسانه ها باید اقدامات انجام شده را برای مردم تبیین کنند و کارهای انجام نشده را به گوش مسئولان برسانند، تاکید کرد: وظیفه ما تامین سلامت مردم است و باید تلاش کنیم کارهای بیشتری در این زمینه انجام دهیم تا فردایمان بهتر از امروز باشد و مردم از نظر سلامت، امنیت داشته باشند.

رئیس دانشگاه در ادامه اضافه کرد: برگزاری هفته سلامت تنها به این دلیل نیست که بگوییم چه کارهایی انجام شده است بلکه، به این دلیل است تا دانشگاه علوم پزشکی و رسانه ها، مردم را برای توجه بیشتر به سلامت آگاهی دهیم و خطرات مرتبط با سلامت را به آنها گوشزد کنیم.

دکتر بهادر مراقبت از سلامتی را موضوعی دو طرفه برشمرد که مردم باید از خود مراقبت کنند تا بیمار نشوند و متولیان سلامت نیز در امر تشخیص و درمان کوشا باشند.

اجرای طرح پزشک خانواده موجب افزایش کیفیت خدمات و کنترل هزینه‌ها می‌شود

دکتر بهادر در بخش دیگری از سخنانش، در زمینه پزشک خانواده، گفت: هیچ کشوری بدون کنترل هزینه ها، سطح بندی، شناسایی و مراقبت از بیماران، نمی تواند پوشش همگانی سلامت را ایجاد کند که این موارد با اجرای برنامه پزشک خانواده به خوبی انجام می شود.

او بیان کرد: هزینه ها باید به جا و درست انجام شود؛ اگر پزشک خانواده درست و بهینه اجرا شود باعث افزایش کیفیت خدمات می شود؛ در استان فارس اجرای برنامه پزشک خانواده ادامه دارد و امید است در تمام کشور نیز اجرا شود.

بیش از 80 درصد مواد مصرفی بیمارستان‌ها کالاهای ایرانی است

رئیس دانشگاه با اشاره به نامگذاری سال 97 به عنوان سال "حمایت از کالای ایرانی" از سوی مقام معظم رهبری، گفت: هر کشوری باید از محصولات خود حمایت کند؛ این کار نباید خاص یک سال باشد بلکه باید در همه سال ها به آن توجه شود؛ وجود کالاهای با کیفیت ایرانی باعث غرور و افتخار کشور است و باید از محصولات با کیفیت ایرانی حمایت کنیم.

دکتر بهادر اضافه کرد: در بیمارستان ها نیز بیش از 80 درصد موارد مصرفی از کالاهای ساخت کشور است، اما در مواردی نیز چاره ای جز استفاده از محصولات خارجی نداریم؛ در مواردی هزینه خرید کالا از خارج کشور، ارزان تر از ساخت آن در کشور است اما باید تلاش کنیم که امکانات ساخت اینگونه کالاها در کشور، فراهم شود.

او افزود: در مورد داروها قانون مشخصی داریم و هیچ پزشکی حق ندارد دارویی را خارج از لیست داروهای تولید داخل تجویز کند؛ اولویت ها و مشخصات خاصی از مصرف مواد، تجهیزات و دارو در بیمارستان ها وجود دارد؛ همچنین در بسیاری از موارد داروها با مشابه خارجی قابل رقابت است.

تعرفه‌های پزشکی به گونه‌ای باشد که علاقه ملاک انتخاب رشته باشد نه پولساز بودن

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پاسخ به سوالی گفت: متاسفانه در حال حاضر برخی از دانشجویان پزشکی به سمت رشته های پولساز گرایش دارند و از تخصص های رشته های مادر کمتر استقبال می کنند و این نقیصه ای است که باید با برنامه ریزی و تدبیر برطرف شود.

او با اشاره به اینکه جامعه به همه تخصص های پزشکی به ویژه رشته های مادر نیاز دارد، اظهار کرد: رشته های مادر مانند داخلی، زنان، جراحی عمومی و اطفال نباید از حضور نخبگان و دانشجویان مستعد بی بهره بماند، باید با اصلاح تعرفه های پزشکی و نظارت بیشتر بر روی انتخاب رشته های تخصصی، دانشجویان را به سمت این رشته ها هدایت کرد.

بهادر بیان کرد: چرا باید متخصص داخلی سطح درآمدی کمتری نسبت به متخصص رادیولوژی داشته باشد؟ باید با اصلاح تعرفه های پزشکی، دانشجویان نخبه را به سمت رشته های مادر ترغیب کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: این به دور از عدالت اجتماعی است که دو پزشک در شرایط مساوی به دلیل تعرفه های نامتعارف سطح درآمدی متفاوت و با اختلاف فاحش داشته باشند، از سوی دیگر دانشجویان باید بر اساس علاقه رشته های تخصصی را برگزینند و پول و درآمد، ملاکی برای انتخاب رشته نباشد.

طلب 850 میلیارد تومانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از بیمه‌ها

بهادر در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع 850 میلیارد تومان بدهی بیمه ها به دانشگاه علوم پزشکی شیراز اشاره کرد و گفت: بیمه سلامت 379 میلیارد تومان و بیمه تامین اجتماعی 354 میلیارد تومان به این دانشگاه بدهکارند. همچنین کمیته امداد 11میلیارد تومان و نیروهای مسلح نیز 32 میلیارد تومان به دانشگاه علوم پزشکی شیراز بدهی دارند.

سال آینده جنوب شیراز نیز دارای بیمارستان می‌شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پاسخ به سوالی درخصوص برنامه این دانشگاه برای ساخت بیمارستان در جنوب شهر شیراز و تکمیل مراکز درمانی روستایی در سال جاری، بیان کرد: در جنوب شهر شیراز پیش‌بینی ساخت چند بیمارستان شده است، یک بیمارستان خیّرساز به نام کریمی قرار بود احداث شود که به علت فوت آن خیّر متوقف شد و در حال رایزنی با فرزندان آن مرحوم هستیم تا کار خِیر پدرشان را ادامه دهند تا در جنوب شیراز نیز دارای یک بیمارستان شویم.

وی ادامه داد: زمینی در منطقه میانرود با همکاری شهرداری شیراز و راه و شهرسازی مشخص و توسط وزیر کشور کلنگ‌زنی شد که در حال گرفتن اعتبار و مجوزهای لازم هستیم، امیدوارم در سال‌ آینده بیمارستانی در این مکان احدث شود.

نفوذ فاضلاب به آب شرب عامل مسمومیت سپیدانی‌ها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در پاسخ به سوال دیگری درخصوص علت مسمومیت مردم سپیدان، با اشاره به اینکه قرار گرفتن اماکن گردشگری در سرچشمه‌های آب موجب آلودگی آب می‌شود که باید از آن پیشگیری کرد، گفت: طبق بررسی‌های انجام شده، فضولات انسانی عامل مسمومیت مردم سپیدان بوده که متاسفانه در سال 94 هم اتفاق افتاده بود و امسال نیز تکرار شد.

بهادر تاکید کرد: مراقبت از سرچشمه‌های آب‌ها و رعایت حریم آب رودخانه و چاه‌های آب شرب باید مورد توجه قرار گیرد تا منابع آبی آلوده نشود.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان