کد خبر: ۱۲۱۲۴۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۹ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۷

تغییر روش درآمدزایی برای جوامع محلی از منابع طبیعی/توسعه گونه‌های بومی حوزه زاگرس در فارس با نگاه اقتصادی

منابع طبیعی و آبخیزداری فارس حفظ و توسعه گونه‌های بومی را در دستور کار خود قرار داده تا با وجود خشکسالی در استان، معضل خشکیدگی درختان جنگلی به حداقل برسد.
به گزارش شیرازه، جنگل‌های زاگرس که در استان فارس واقع شده‌اند، رویشگاه گیاهان بومی همچون بلوط، بنه، بادام کوهی و ... هستند که در گذشته به دلیل بهره‌برداری بیش از حد در برخی از نقاط، دچار کاهش و خشکیدگی شده‌اند و امسال منابع طبیعی و آبخیزداری فارس همچون سال قبل، حفظ و توسعه این گونه‌های بومی را در دستور کار خود قرار داده است تا با وجود خشکسالی در استان، معضل خشکیدگی درختان جنگلی به حداقل برسد.

مدیرکل منابع طبیعی فارس با ابراز رضایت از عملکرد این اداره در زمینه توسعه و حفظ جنگل‌های بلوط استان می‌گوید: به دنبال اقدامات موثر صورت گرفته در این حوزه، مشاور بین‌المللی سازمان ملل نیز از جنگل‌های بلوط استان بازدید کرده است.

مهرزاد بوستانی ادامه می‌دهد: در این برنامه از جنگل‌های بلوط زاگرس در دشت برم کازرون و هفت برم شیراز با هدف اجرای برنامه مدیریت پایدار جنگل‌های زاگرس و مبارزه با خشکیدگی درختان بلوط بازدید شد.

وی با اشاره به صحبت‌های پروفسور بلاذر در این برنامه بیان می‌کند: در این بازدید، این مشاور جهانی، راهکارهای حفظ درختان در مناطق مختلف جهان را متفاوت دانست.

بوستانی می‌افزاید: بدین ترتیب، ابتدا باید علل اصلی خشکیدگی درختان بلوط در زاگرس شناسایی شود و در مرحله بعدی راه حل مناسب با اقلیم این حوزه ارائه و اعمال شود.

دلایل موثر

مدیرکل منابع طبیعی استان فارس، پدیده خشکی گونه‌های زاگرس را وابسته به عوامل متعددی می‌داند و بیان می‌کند: تغییرات آب و هوایی، بهره‌گیری بیش از حد از گیاه، پیر شدن درختان و ... از جمله این موارد است.

بوستانی با تاکید بر اظهارات این مشاور بین‌المللی در حوزه جنگل اظهار می‌کند: نقش جوامع محلی همواره در توسعه و حفظ جنگل‌ها موثر و بسزا بوده است و با اصلاح زاویه دید مردم و بهره‌برداران، گام مهمی در حفظ گونه بلوط جنگل‌های زاگرس برداشته می‌شود.

 تقویت عملکرد اقتصادی جنگل

بوستانی معتقد است: جنگل تنها یک فضای سبز و جزیی از طبیعت نیست بلکه در حوزه گردشگری طبیعی، توسعه گیاهان دارویی بومی و... نیز می‌تواند مورد توجه و بهره‌برداری اصولی به ویژه برای جوامع محلی قرار بگیرد.

وی تصریح می‌کند: با کشت گیاهان دارویی، می‌توان درختان بلوط موجود در زاگرس را حفظ کرد زیرا برای جوامع محلی فرصت درآمدزایی ایجاد می‌شود تا درختان بلوط را به عنوان یک منبع مالی، در نظر نگیرند.

جنگل‌کاری اقتصادی با مشارکت مردم

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس نیز، بازدید و رصد جنگل‌های زاگرس را در تعیین وضعیت گونه‌های بومی هر منطقه موثر می‌داند و بیان می‌کند: توسعه جنگل‌کاری اقتصادی با مشارکت مردم باید در اولویت قرار داده شود.

یوسفی می‌افزاید: بدین ترتیب می‌توان، با مدیریت بهینه و آموزش‌های همگانی، میزان خطراتی که جنگل‌ها را تهدید می‌کند را کاهش بخشید.

 وی تاکید می‌کند: بلوط ایرانی، بنه و بادام کوهی از گونه‌های اصلی بومی حوزه زاگرس در فارس هستند که حفظ و نگهداری از آنها با همکاری توام مردم و مسوولان امکان‌پذیر است.

یوسفی باور دارد: در شرایطی که با بحران خشکسالی چندین ساله مواجه هستیم و کاهش آب‌های زیرزمینی به جنگل‌ها آسیب رسانده است، باید امسال با جدیت بیشتر از سال گذشته، در حفظ مراتع و جنگل‌های فارس بکوشیم.

منبع: فارس
نظرات بینندگان