کد خبر: ۱۲۱۲۴۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۲ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۷

سُنت های نادرست در مراسمات ترحیم

این روزها با مشکلات اقتصادی که پیش روی افراد است برپایی مراسم ختم بسیارپرهزینه‌ ؛مصیبت خانواده عزادار وداغدار را دوچندان کرده است.

به گزارش شیرازه، بدعت هایی جدید وغلط  وسنت های نادرستی در حاشیه مراسم عزاداری و ختم شکل گرفته است که وظیفه افراد با ایمان وفرهنگی است در برطرف کردن آنها بکوشند. متأسفانه در بیشتر موارد به سنت اسلامی عمل نمی کنیم و به جای آن که باری از دوش مصیبت دیدگان برداریم، سربار آنها می شویم... .

در گذشته مراسم ختم خیلی ساده برگزار می شد، عزاداران از مهمانان با خرما و حلوا پذیرایی می کردند و همه چیزساده بود، ولی امروزه افراد آنقدر در ظواهر برگزاری یک مراسم ختم غرق می شوند که فراموش می کنند که از کجا آمده اند، امروز همدردی ها  از بین رفته مردم از هم دورتر شده اند.امروزه شرایط برگزاری مراسمات ترحیم با قدیم تغییر کرده و بیشتر جنبه تجملات و تشریفات به خود گرفته است. هزینه غسل، سنگ قبر، پذیرایی، مداح و سخنران، نماز میت، اعلامیه ترحیم،‌ اس ام اس، پارچه اعلام همدردی همه از هزینه‌های هنگفت مردن است که ورثه را به‌ شدت آزار می‌دهد، مراسم تدفین از مراسم عروسی گران تر است هزینه های مراسم ختم مصیبت خانواده عزادار را دوچندان کرده است.

این روزها با مشکلات اقتصادی که پیش روی افراد است برپایی مراسم ختم بسیار هزینه‌بر است. برپایی مراسم ترحیم برای خانواده ای که از نظر مالی در وضعیت مناسبی نیست به نظر مشکل می آید.هزینه هایی چون ( مسجد ؛پذیرایی ؛ میوه و شیرینی ، هزینه کارت دعوت، آگهی ترحیم و اس ام اس ،  مداح وسخنران؛ سنگ قبر ، دسته گل ، هزینه آمبولانس )توجه به این نکته ضروری است که یکی از حکمت های شرکت در مراسم عزاداری آن است که انسان را به یاد خدا و قیامت انداخته و او را از دلبستگی به دنیا بازدارد، حال اگر مراسم ختم، مانند مهمانی باشکوهی برگزار شود که در آن غذاهای رنگارنگ تهیه شده و در اختیار مهمانانی قرار گیرد که خود را آن چنان آراسته اند که گویا به جشنی پا می گذارند، آیا می توان آن را یادآور آخرت دانست؟ و آیا اساساً سزاوار است که مراسم ختم، به همراه پذیرایی باشد؟!

در بسیاری از موارد، در این رفتارهای تجملاتی بیش از آن که به تسلای خاطر صاحبان مصیبت اندیشیده شود، گویا موقعیتی به دست آمده که برخی افراد، ثروت، هنر، مقام و… خویش را در معرض تماشای آنها و دیگران گذاشته و از آن لذت ببرند. طبیعی است که چنین رفتاری مورد تأیید دین مقدس اسلام نیست.
 
متأسفانه در بیشتر موارد به این سنت اسلامی عمل نکرده و به جای آن که باری از دوش مصیبت دیدگان برداریم، سربار آنها شده و هزینه های سرسام آوری را بر دوش‌شان تحمیل می کنیم و حتی اگر آنان مشکلی از لحاظ مالی نداشته باشند، دغدغه فکری چگونگی پذیرایی از مهمانان خوانده و ناخوانده، آنان را رنج خواهد داد.نتیجه شرکت ما در مراسمات ختم، باید دست کم سه نتیجه مثبت به دنبال داشته باشد که یکی از آنها آرامش دادن به مصیبت دیدگان و دیگری، دوم، عبرت گرفتن خویش و دل نبستن به دنیای فانی و سوم هم موجب بالا رفتن درجه متوفی است و هرچه که در این راستا نباشد، نمی تواند رفتاری مثبت به شمار آید.اما متاسفانه این روزها مراسمات ختم نوعی چشم وهم چشمی شده است وفقیر وغنی نمی شناسد وهمه توقع دارند که منسوبین میت برای مردم سنگ تمام بگذارند .حال بستگان مرده باید مقروض شوند تا برای مردم مجلسی پرزرق وبرق برپا کند .

منبع: مارگون

برچسب ها: سپیدان ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان