کد خبر: ۱۲۱۳۱۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۶ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
محمد صادق کوشکی:

وزیر کشور قربانی بازی امنیتی همکاران «کاوه مدنی» شد

شایسته است که فرماندهی محترم ناجا برای خنثی‌سازی این سناریو کثیف، آن مامور وظیفه شناس را مورد تشویق قرار بدهد تا ریشه غیرت و دغدغه در انجام وظیفه در ناجا خشک نشود.
به گزارش شیرازه، دکتر محمد صادق کوشکی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران درباره حاشیه ایجاد شده پس از انتشار فیلمی از برخورد ماموران نیروی انتظامی با دو زن کشف حجاب کرده، که به دستور وزیر کشور برای پیگیری آنچه رفتار "ماموران خاطی" عنوان شد، انجامید؛ طی یادداشتی، نکاتی را درباره این اتفاق و واکنش‌های پس از آن مطرح کرده‌اند:

۱- کاوه مدنی یک نفوذی تمام عیار امنیتی بود که آمد و معاون سازمان حفاظت از محیط زیست شد و هرچه توانست و خواست (به سفارش سرویس‌های بیگانه) انجام داد؛ از جمع آوری اطلاعات مهم کشور تا تلاش برای ایجاد انحراف در برنامه ریزی‌های ملی و ... - و سرانجام پس از انجام ماموریتش، به ناکجاآباد گریخت!


۲- طبعا لاپوشانی چنین فضاحتی برای یک دولت که بزرگانش عموما امنیتی‌اند، کار ساده‌ای نبود و برای همین منظور سناریویی با عنوان "برخورد مامور خاطی ناجا با دختران بی‌حجاب" را علم کردند! آن هم با این پیش فرض که این سناریو آن چنان بازتابی در جامعه ایجاد خواهد کرد که ماجرای کاوه مدنی را بپوشاند و مقصران و همکاران کاوه مدنی را از بازخواست و تعقیب مصون و محفوظ بدارد.

۳- و متاسفانه رحمانی فضلی وزیر کشور هم نادانسته قربانی این سناریو شد و در زمین اصحاب کاوه مدنی بازی کرد!

۴- جنجالی که در محفل نفوذ برای لاپوشانی فضاحت کاوه مدنی به راه انداختند یک سناریو سینمایی تمام عیار بود. از یک برخورد انتظامی فیلمی ماهرانه تهیه می شود و چند دختر به خوبی نقش خود را بازی می کنند و از ماجرا فیلم می گیرند (در تاریخ ۲۰ فروردین ۹۷) و با فاصله ۱۰ روز فیلم در فضای مجازی منتشر می شود و رفقای کاوه مدنی که در دولت مستقرند، شروع به فضاسازی و مظلوم نمایی می کنند و وزیر کشور هم با فشار همین گروه وارد سناریو شده و علیه "مامور خاطی" موضع می‌گیرد و تنور لاپوشانی پرونده "مدنی" را گرمتر می کند.

۵- جای تعجب است که وزیر کشور علیرغم سابقه و تجربه چگونه توسط «یاران مدنی» بازی خورده است؟ براساس قوانین جمهوری اسلامی "بی حجابی" جرم است و "مقاومت در برابر مامور قانون" و "اهانت به مامور قانون حین انجام وظیفه" هم جرم است!

در چنین فضایی وزیر محترم کشور بدون اشاره به افراد مجرمی که براساس فیلم مذکور مرتکب سه جرم پی در پی شده اند، گریبان مامور قانون را می‌گیرد و او را "خاطی" خطاب می‌کند و دستور برخورد و تنبیه او را می‌دهد؟

جای تعجب است که وزیر کشور علیرغم سابقه و تجربه چگونه توسط «یاران مدنی» بازی خورده است؟ براساس قوانین جمهوری اسلامی "بی حجابی" جرم است و "مقاومت در برابر مامور قانون" و "اهانت به مامور قانون حین انجام وظیفه" هم جرم است!

آیا ایشان نمی‌داند که اثبات خاطی بودن مامور ناجا صرفا در دادسرای نظامی و پس از طی سلسله مراتب قانونی ممکن است؟ و آیا التفات ندارند که "خاطی" خطاب کردن مامور ناجا در شرایطی که هنوز دادگاهی برای بررشی رفتار ایشان تشکیل نشده، خود جرم است؟

۶- در همه جای دنیا پلیس و ضابطین قضایی مصداق قوه قهریه مشروعند و عموم متهمین و مجرمین در زمان بازداشت توسط مامورین قانون، اقدام به "کولی بازی" و "گریه و زاری" نموده و تسلیم ماموران قانون نمی‌شوند! و در چنین مواردی ماموران قانون هم با توسل به قوه قهریه، مجرمین و متخلفین را بازداشت و به مراکز انتظامی دلالت می‌نمایند. تا آنجا که در برخی موارد کار به استفاده از اسلحه می‌کشد و آنانی که وزیر کشور هم نیستند به خوبی به این مساله واقفند! (کما اینکه کمتر قاچاقچی و قاتل و سارقی است که در هنگام دستگیری مقاومت نکند و مظلوم بازی در نیاورد!)

۷- آیا وزیر محترم کشور توقع دارند ماموران ناجا با التماس و خواهش متخلفان و متهمان نافرمان را بازداشت کنند؟ اگر در فیلم مذکور دختران بی حجاب در برابر ماموران مقاومت نمی‌کردند، مشکلی پیش می‌آمد؟ به راستی اگر شخص وزیر محترم کشور به جای مامور ناجا در مورد فوق بودند، چه می‌کردند؟

۸- ورود وزیر کشور به پرونده فوق از ایشان بسیار بعید بود! هم از این بابت که ناخواسته وارد یک بازی امنیتی برای لاپوشانی پرونده یک شاه‌مهره نفوذی شدند و هم از این بابت که با این اقدام خود، عملا از قانون‌شکنان بی‌حجاب و متجاهر به فسق حمایت کردند و هم باعث دلسردی و یأس ماموران وظیفه شناس ناجا شده‌اند.

۹- اگر آن نیروی ناجا مانند برخی از همکاران خود در برابر قانون‌شکنی متجاهران به فسق بی اعتنا بود و دغدغه انجام وظیفه نداشت، هیچ گاه از سوی وزیر کشور "خاطی" خوانده نمی‌شد.

اگر این اتفاق در هرجای دیگر دنیا رخ می‌داد، مامور پلیس به عنوان وظیفه شناسی مورد تشویق قرار می‌گرفتآیا وزیر کشور مایلند که از این به بعد ماموران ناجا در عوض برخورد با جرایم مشهود (مانند بی حجابی که بنا بر نص صریح قانون، جرم مشهود است) راهشان را کج کنند و خود را به ندیدن بزنند؟ و اگر مایل نیستند پس چرا چنین اقدام نسنجیده‌ای از ایشان سر زده است؟

۱۰-اگر این اتفاق در هرجای دیگر دنیا رخ می‌داد، مامور پلیس به عنوان وظیفه شناسی مورد تشویق قرار می‌گرفت (چه آن که دخترکان مجرم و به ظاهر مظلوم فیلم فوق الذکر موفق به شکستن انگشت مامور پلیس هم شده‌اند) اما تنها در ایران است که در هر پرونده‌ای رسانه‌های نفوذی و دولتمردان نفوذی طرف مجرمان را می‌گیرند. (ماجرای دروایش و دستور مافوق ها برای خلع سلاح چیست؟) و پلیس است که بدون محاکمه و از قبل، محکوم و "خاطی" نامیده می‌شود.

۱۱- شایسته است که فرماندهی محترم ناجا برای خنثی‌سازی این سناریو کثیف، آن مامور وظیفه شناس را مورد تشویق قرار بدهد تا ریشه غیرت و دغدغه در انجام وظیفه در ناجا خشک نشود و مدافعان نظم و امنیت، قربانی سناریوهای امنیتی عوامل نفوذی بیگانه نشوند.
نظرات بینندگان