کد خبر: ۱۲۱۳۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۴ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷

توصیه‌ای جدی به حجاج درباره لوازم بهداشتی

حجاج بیت الله الحرام در سفر معنوی حج لوازم و تجهیزات بهداشتی و پزشکی خاصی و شخصی نیاز دارند که می‌بایست از هم اکنون نسبت به تامین آن برای انتقال به عربستان تصمیمات مقتضی را بگیرند.
به گزارش شیرازه، حجاج درباره لوازم و تجهیزات بهداشتی و پزشکی مورد نیاز خود باید توصیه‌های اعلام شده را جدی گرفته و در این زمینه نیازهای خود را مرتفع کنند.

زائران محترمی که از سمعک، عصا و سایر وسایل اختصاصی پزشکی و بهداشتی استفاده می‌کنند، آن را در سفر همراه داشته باشند و از آنها مراقبت کنند.

در صورتی که حجاج از عینک استفاده می‌کنند (مستمر و یا مقطعی) قبل از عزیمت، از همراه داشتن آن و یک عدد اضافی اطمینان پیدا کنند و در تمام مراحل سفر مواظب عینک خود باشند زیرا تهیّه، تعویض یا تعمیر آن، حجاج را با مشکلات زیادی روبه رو می‌کند.

چنانچه حجاج به صورت مستمر به ویلچر نیاز دارند، در ایران آن را تهیّه و همراه بیاورند تا در طول سفر راحت باشند، امّا اگر نیاز همیشگی ندارند، در عربستان نیز می‌توانند به طور موقّت ویلچر را از هتل و یا حرم به امانت گرفته و استفاده کنند.

اگر حجاج می‌خواهند ویلچر با خود به کشور عربستان سعودی بیاورند به نکات زیر توجّه کنند:

۲ عدد جای پای ولیچر را باز کنند و به جای آن یک رشته طناب ببندند تا هم ویلچر برای حمل و نقل سبکتر شود و هم در محل‌های پُر رفت و آمد، به پای دیگران نخورد.

ضمن اینکه یک رشته قفل و زنجیر ظریف و سبک برای بستن آن در محل‌های لازم با خود داشته باشند.

چون سفر حج، تجربه یک زندگی جمعی است و باید زائران، برخی اخلاق‌های فردی و اجتماعی خود را تغییر دهند. ضمن اینکه زائرین ارجمند ویژگی‌های زندگی جمعی در سفر حج را از هم اکنون تمرین کنند.

برخی از این تغییرات عبارت است از: تغییرات تغذیه‌ای، تغییرات عادات فردی، تغییرات آب و هوا، تغییرات برنامه خواب، زبان‌های متفاوت همسفران، فرهنگ‌های متفاوت همسفران، دلتنگی‌های طول سفر و دوری از خانواده از جمله ویژگی‌های زندگی جمعی است.

اولین اعزام‌های‌های حج تمتع ۲۵ تیر سالجاری است ضمن اینکه طول سفر حج حداقل ۲۸ روز و حداکثر ۴۱ روز است همچنین کاروان‌های حج امسال به ۴ گروه ۸۵، ۱۱۵، ۱۳۵ و ۱۶۵ نفره تقسیم‌بندی شده‌اند.

تمام کاروان‌های ایرانی حدود ۶ روز در شهر مدینه اقامت دارند و مابقی برنامه سفر زائران اقامت در شهر مکه است.

امسال قرار است حدود ۸۵ هزار ایرانی عازم سفر معنوی حج شوند و اگر عربستان با درخواست افزایش ظرفیت از سوی ایران موافقت کند این میزان به ۹۰ هزار نفر می‌رسد.

منبع: فارس

نظرات بینندگان