کد خبر: ۱۲۱۳۳۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷

ساخت نخستین بالگرد بدون سرنشین کشور در شیراز

نخستین بالگرد بدون سرنشین کشور با قابلیت حمل وزن ۷۰ کیلوگرمی در شیراز ساخته می‌شود.
به گزارش شیرازه، سیدحسام بوستانی مسئول علمی پژوهشی سپاه ناحیه احمد بن موسی (ع) شیراز از ساخت نخستین بالگرد بدون سرنشین کشور در شیراز خبر داد و گفت: یکی از کاربرد‌های مهم این بالگرد بدون سرنشین به منظور شناسایی متخلفان محیط زیست است به طوری که به وسیله دوربینی که روی آن نصب شده محیط بان می‌تواند در ارتفاع وضعیت محیط اطراف را رصد کرده و به شناسایی منطقه بپردازند.

وی افزود: در صورتی که شکارچی متخلف و یا افراد دیگری که به طور غیرقانونی وارد محیط حفاظت شده باشند، با استفاده از بلندگویی که بر روی بالگرد است به فرد متخلف هشدار لازم توسط محیط بان داده می‌شود و در صورتی که تیراندازی نیز توسط شکارچی به آن صورت گیرد این بالگرد نیز اقدام به تیراندازی می‌کند.

بوستانی ادامه داد: همچنین اگر در ارتفاعات آتش‌سوزی رخ دهد محیط بان می‌تواند با استفاده از مخزن ۷۰ کیلوگرمی که بر روی این بالگرد قابل نصب است به ارتفاعات هدایت شده و اقدام به مهار آتش با استفاده از روش‌های مختلف از جمله پاشیدن آب و یا پودر داشته باشد.

وی به دیگر کاربرد‌های این بالگرد بدون سرنشین زنده‌یاب اشاره و بیان کرد: این بالگرد با استفاده از دوربین‌های خود اگر افرادی در ارتفاعات نیز مسیر را گم کرده باشند و یا حادثه‌ای برای او اتفاق افتاده باشد نیز کاربری دارد.

بوستانی اظهار داشت: اگر بر روی آب نیز یک کشتی در حال غرق شدن باشد این بالگرد قابلیت این را دارد با دوربین ماورای به بنفش و قرمز خود افرادی را که زنده هستند شناسایی و به آنان جلیقه نجات دهد.

مسئول علمی پژوهشی سپاه ناحیه احمد بن موسی (ع) شیراز با اشاره به اینکه این بالگرد ساخته شده بدون سرنشین همچنین برای تشخیص وضعیت جوی قابلیت دارد، تصریح کرد: تکمیل این طرح که توسط جمعی از متخصصان باشگاه پژوهشگران و نخبگان دانشگاه آزاد واحد داریون و همچنین متخصصان علمی پژوهشی و فناوری بسیج احمدبن موسی (ع) با استفاده از تکنولوژی ایرانی ساخته شده نیازمند حمایت مسئولان است.

بالگرد بدون سرنشین زنده‌یاب این هفته با حضور مسئولان کشوری در نمایشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات کیش رونمایی می‌شود.
انتهای پیام/

نظرات بینندگان