کد خبر: ۱۲۱۳۳۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۴ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
دبیر سمپوزیوم گرافیک ایران:

نقش ارشاد فارس در رویدادهای فرهنگی هنری تزیینی است

یک استاد دانشگاه و دبیر هنری اولین سمپوزیوم ملی گرافیک ایران در شیراز اعتقاد دارد که نقش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در رویدادهای فرهنگی این استان، تزیینی است.
 به گزارش شیرازه، دبیر سمپوزیوم گرافیک ایران با اشاره به برگزاری اولین سمپوزیوم ملی هویت گرافیک در ایران، گفت:  یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای تاریخ فرهنگی و هنر شیراز اتفاق می افتد اما مهمترین دستگاه ‌ های متولی امر فرهنگ و هنر شهر نسبت به آن بی تفاوتند.

آراسته با اشاره به همکاری همه جانبه شهرداری و شورای شهر شیراز بویژه کمیسیون ‌ های تلفیق، عمران و حمل و نقل و فرهنگی و اجتماعی و حمایت های مادی و معنوی حوزه هنری فارس و همراهي هميشگي اصحاب رسانه افزود: در حالی که دستگاهی مثل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی اصلی حمایت و همراهی و اجرای مناسبت ها و اتفاقات فرهنگی و هنری استان است اما نقشی کمرنگ و بیش‌تر تزیینی در این حوزه ایفا می کند و هر جا که منافع او ایجاب کند حضوری پر رنگ دارد.

عضو انجمن طراحان گرافیک ایران ادامه داد: هنر و فرهنگ صرفا موسيقي و ميراث فرهنگي نيست ، سالهاست كه بخشي از افتخارات هنر اين شهر به واسطه‌ی حضور و فعالیت طراحان گرافيك است اما نه حوزه سياست به آن التفاني دارد و صرفا در زمان انتخابات تعارفاتي رد و بدل مي شود، نه در مديريت ها و متوليان فرهنگ و هنر اين شهر اين طراحان حضور دارند.

او خاطرنشان کرد: قریب به یک دهه است که جز سفارشات مقطعی طراحی پوستر برخی رویدادهای فرهنگی به تعداد انگشت شماری از طراحان گرافیک شیراز ، که آنهم هنگام تسویه حساب مالی با اما و اگرهای زیادی همراه است، ارتباطی محدود و بعضا فردی  میان اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس با جامعه هنرمندان و طراحان گرافیک شیراز و فارس بویژه دانشجویان و اساتید این رشته وجود دارد.

آراسته این نقیصه را زمینه‌ساز تبعاتی منفی دانست و ادامه داد: در شهری که تاثیرگذارترین چهره های طراحی گرافیک ایران و افرادی مثل محلاتی و دیرین و بنان و اجابت و غیره حضور دارند پوستر یادمان‌های سعدی و حافظ و سایر جشنواره های معتبر، معمولا بی‌کیفیت و غیرحرفه‌ای‌ترین پوسترها است؛ البته باید همکاری‌های مقطعی استاد دیرین را مستثنی کرد.

وی اقدامات فرهنگی هنری در شهر را بازتابی از هویت و اصالت شیراز دانست و گفت: هر چه کیفیت امور بالاتر باشد الگوسازی و‌معرفی داشته های    شهر شیراز به مخاطبان سریع تر خواهد بود.

این عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری شیراز خاطر نشان کرد: حوزه فرهنگی هنری شهرداری شیراز  و نیز بخش فرهنگی شورای شهر شیراز رویکرد امیدوارانه و نوآورانه ای به بخش فرهنگ و هنر شهر ایجاد کرده اند اما هنوز بسترها غیر حرفه ای است و منابع فکری کلیشه ای حاکم است. دوباره روزمرگی در حال سایه انداختن است و این می طلبد که جسارت و تهور لازم به خرج داده شود تا به تكرار مكررات نيفتد.

آراسته  با انتقاد از صدا و سيماي فارس گفت: ماموريت اين نهاد كه از بودجه عمومي و حق تك تك شهروندان ارتزاق مي كند حمايت از همه ي أقشار و فرهنگ وران و هنرمندان است اما نه تنها چنين نمي كند مه حتي نسبت به پوشش تصويري و خبري رويدادهاي هنري هم بي تفاوت است.

وي با تاكيد بر اين كه اين رويدادهاي بروندادهاي اقتصادي و منافع مالي براي بخش هاي گردشگري و فرهنگ و هنر شهر و كسب وكار دارد، خواستار توجه حاكمان شهر فرهنگ و هنر به فرهنگ وران و هنرمندان شد و گفت: در تريبون ها از لفاظي هاي فرهنگ و هنري بهره برده مي شود اما در تقسيم مديريت ها و غنائم جامعه فرهنگ و هنر اين شهر بي نصيب است.

به گزارش ایسنا منطقه‌ی فارس ا ولین سمپوزیوم ملی هویت در گرافیک ایران با حضور طراح صاحب نام سوییسی و علاقمندانی از سراسر ایران به مدت سه روز در شیراز برگزار و با استقبال شایان توجه فرهنگ دوستان و هنرمندان مواجه شد.

این رویداد که در مکانیسم اجرایی خود با نو آوری هایی همراه بود با محوریت نقش تفاوت‌های فرهنگی در طراحی آثار هنری، انعکاس هویت شخصی و بومی در قالب فرم های گرافیکی، ارتقا غریزه انسانی در طراحی با تکرار و تکرار و تکرار، جایگاه تجربه در تثبیت شخصیت گرافیکی هنرمند، و منابع الهام بخش کالیگرافی ایرانی در طراحی گرافیک در قالب یک همایش عمومی و دو کارگاه تخصصی با حضور قریب به چهارصد هنرمند از شهرهای مختلف ایران برگزار  شد.

ایسنا
نظرات بینندگان