کد خبر: ۱۲۱۳۴۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۱ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷
بحران آب و افزایش بیکاری در روستاها:

بوروکراسی اداری گریبان تسهیلات اشتغال روستایی را گرفت

خشکسالی‌های پی‌درپی سبب شده که کشاورزی در اغلب روستاهای استان فارس به ویژه روستای مَرغ شهرستان ممسنی به تعطیلی رود، در این میان تسهیلات اشتغال روستایی نیز در روال طولانی بانک‌ها زمین‌گیر شده است.
بوروکراسی اداری گریبان تسهیلات اشتغال روستایی را گرفتبه گزارش شیرازه، بیکاری امروز یکی از معضلات بزرگ استان فارس است که نه تنها در شهرهای بزرگ بلکه در روستاها نیز دیده می‌‌شود. خشکسالی‌های پی‌درپی سبب شده که کشاورزی دیگر رونق سابق را در روستاها نداشته باشد، علاوه بر این جوانان تحصیل‌کرده روستاها نیز به شمار بیکاران اضافه شده‌اند. 

مَرغ، روستایی با امکانات اما بدون شغل  

روستای مَرغ شهرستان ممسنی یکی از روستاهایی است که با مشکل بیکاری مواجه شده و به گفته بیت‌اله جعفری که سابقه 11 ساله در دهیاری این روستا دارد، تنها مشکل مَرغ است. به گفته وی این روستا تمامی زیرساخت‌ها و امکانات مورد نیاز مانند آب، برق، گاز، اینترنت و دیگر امور را دارد اما بیکاری سبب مهاجرت مردم شده است. 

جعفری از کشاورزی دیم به عنوان شغل اصلی مردم این روستا سخن می‌گوید که به دلیل خشکسالی دیگر جوابگوی معیشت مردم نیست و تعدادی از مردم به دامداری روی آوردند اما نبود تسهیلات سبب شده نتوانند کار خود را گسترش دهند. 

دهیار سابق روستای مرغ معتقد است اگر مشکل اشتغال در روستا برطرف شود، مردم نه تنها از روستا مهاجرت نمی‌کنند بلکه کسانی که مهاجرت کردند نیز دوباره به روستا بازمی‌گردند. « روستای ما همه چیز دارد اما زمینه اشتغال و کار وجود ندارد، پس داشتن امکانات علت ماندگاری مردم در روستا نیست باید برای آنها کار ایجاد کرد» این سخنی است که جعفری در تائید صحبت‌های خود می‌گوید. 

تسهیلات اشتغالزایی روستایی بدون پیچ‌وخم‌های اداری

چندی پیش کمال پاک فطرت، مدیرکل امور روستایی استان فارس از تسهیلات جدید اشتغالزایی برای روستائیان سخن گفت  که سهم فارس از 12 هزار میلیارد تومانی که دولت گذاشته، 360 میلیارد تومان است. 

شرایط دریافت این تسهیلات از سوی پاک فطرت چنین اعلام شد که ابتدا روستائیان باید طرح‌های خود را به  دستگاه‌های بخش ارائه دهند پس از آن  باید طرح در کمیته فنی شهرستان و اقتصادی استان تائید شود تا کارآفرین برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شود. 

وی در پاسخ به این سوال که روند طولانی سبب دلسردی نمی‌شود، وعده داد که کل این فرایند در یک ماه انجام می‌شود و کارآفرینان در پیچ و خم اداری نمی‌افتند اما ماجرا در عمل به گونه‌ای دیگر رقم خورده است.

جعفری‌‌ دهیار باسابقه روستای مرغ که خود از ثبت‌نام‌کنندگان این تسهیلات بوده است، می‌گوید: « من و برادرم از بهمن ماه سال گذشته برای دریافت تسهیلات اشتغال روستایی ثبت‌نام کردیم اما هنوز موفق به دریافت وام نشده‌ایم». 

رحمت‌الله فرامرزی، سرپرست فرمانداری ممسنی سهم این شهرستان از تسهیلات اشتغال روستایی را 18 میلیارد تومان ذکر می‌کند که تاکنون برای 12 میلیارد آن طرح ارائه شده است. به گفته وی 70 طرح در کمیته شهرستان بررسی شده و 60 طرح پس از تائید برای کمیته استانی ارسال شده است. 

فرامرزی 8 عرصه گردشگری، صنایع دستی، هنرهای سنتی، بومگردی، فناوری ارتباطات و اطلاعات، تولید فرآورده‌های گیاهان دارویی، صنایع تبدیلی و تکمیلی، دامپروری و پرواربندی را اولویت‌های دریافت این تسهیلات ذکر می‌کند که در شهرستان ممسنی بیشترین تقاضا برای صنایع تبدیلی و گردشگری بوده است. 

چوب بانک‌ها لای چرخ تسهیلات اشتغالزایی 

براساس آنچه سرپرستی فرمانداری ممسنی می‌گوید از مجموع 60 طرح ارسالی به استان 23 طرح مصوب و به شهرستان عودت داده شده تا برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شوند. فرامرزی شرط اصلی طرح‌ها را اشتغالزایی اعلام می‌کند. 

وی طولانی شدن پروسه پرداخت تسهیلات را مربوط به روال کارهای بانکی می‌داند و می‌افزاید: پس از تائید در کمیته‌های شهرستانی و استانی پرونده به بانک عامل در استان داده می‌شود و پس از بررسی بانک به شهرستان ارجاع می‌دهند همین امر سبب طولانی شدن این موضوع شده است. 

فرامرزی معتقد است که راهکار این ماجرا باید از طریق استان پیگیری شود تا بانک‌ها با توجه به اهمیت اشتغالزایی به ویژه در روستاها سریع‌تر روال پرداخت را انجام دهند و روستائیان بتوانند از این مزایای این تسهیلات برخوردار شوند. وی البته از برخی سخت‌گیری‌های بانکی نیز سخن می‌گوید که هر چند بخشی از آن را طبیعی می‌داند اما معتقد است که باید سخت‌گیری‌ها کاهش یابد.  

ارائه تسهیلات برای اشتغالزایی از گام‌های مثبتی است که برای روستائیان برداشته شده و امید است که مسئولان با عمل به وعده‌ها در این زمینه، بستر اشتغال در روستاها را فراهم کنند تا دوباره شاهد رونق روستاهای فارس باشیم.

تسنیم

نظرات بینندگان