کد خبر: ۱۲۱۳۹۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۶ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷

ثبت آثار تاریخی منقول و غیر منقول استان فارس در فهرست آثار ملی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: با ثبت 72 اثر تاریخی غیر منقول در سال 1396 تعداد آثار ثبتی استان به 2954 اثر رسید.
به گزارش شیرازه، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس با بیان مطلب فوق اظهار داشت: استان فارس غنی‌ترین و متنوع ترین ذخایر تاریخی در دوره های مختلف را دربین استان های کشور داراست، همچنین وجود جاذبه های طبیعی و گردشگری به اهمیت این موضوع می افزاید.

مصیب امیری با اشاره به اینکه استان فارس با اختصاص حدود 10 درصد آثار ثبتی کشور در رتبه تخست  کشور قرار دارد ادامه داد: بیشترین آثار تاریخی استان به ترتیب در شهرستانهای شیراز، مرودشت، کازرون و لارستان ثبت شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس اظهار داشت: نخستین اقدام در تمامی امور مطالعاتی و پژوهشی و انجام اقدامات حفاظتی و مرمتی، ثبت اثرمورد نظر است که اداره کل میراث فرهنگی فارس در سال 96، با اولویت قرار دادن یکی از برنامه های خود در راستای ثبت آثار تاریخی-فرهنگی، با ثبت 72 اثر تاریخی غیر منقول و33 شی تاریخی منقول مربوط به دوره هخامنشی در فهرست میراث ملی، گام مهمی در راه مرمت و احیا این آثار برداشت.  

این مقام مسئول با تاکید به ادامه روند ثبت آثار تاریخی و تکمیل وارائه پرونده های آنها، به مستند نگاری بافتهای تاریخی استان اشاره و خاطر نشان کرد: شهر شیراز با بافتی بالغ بر 360 هکتار یکی از منسجم ترین این بافتها محسوب می شود که آثار بسیار ارزشمندی در دل آن نهفته است و در جهت دفاع از هویت این بافت ارزشمند و حفظ انسجام و یکپارچگی آن، در حال حاضر اولویت این اداره کل، ثبت بناهای ارزشمند بافت تاریخی شیراز می باشد.
نظرات بینندگان