کد خبر: ۱۲۱۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۹ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
اخبار ویژه روزنامه‌ها:

همدستی روزنامه دولت با بی‌بی‌سی برای حمایت از نفوذی فراری/ دست‌های پنهان و غیر پنهان در بازار ارز

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.
به گزارش شیرازه، روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

کیهان

همدستی روزنامه دولت با بی‌بی‌سی برای حمایت از نفوذی فراری انگلیس


در اقدامی عجیب و قابل تأمل، شبکه دولتی انگلیس در روزنامه دولتی ایران، مشترکاً ضمن مصاحبه‌هایی با معاون متواری و نفوذی سازمان محیط زیست، به تبرئه وی پرداختند.


روزنامه ایران تیتر صفحه اول خود را به مصاحبه با کاوه مدنی به این عبارت اختصاص داد که «انگ جاسوسی، اقدامی برای زدن دولت، و ناامید کردن نخبگان به بازگشت است.»


جالب اینکه این نفوذی دوتابعیتی و متواری، در همین مصاحبه گفته است «ملاک ایرانی بودن، لزوم داشتن پاسپورت ایرانی نیست»!


در همین حال شبکه دولتی انگلیس نیز برای چندمین بار به مصاحبه با کاوه مدنی و مظلوم‌نمایی برای وی پرداخت.


مدنی از عناصر تربیت شده دولت انگلیس است که با وجود دوتابعیتی بودن، توسط رئیس سازمان محیط زیست به عنوان معاون منصوب شد. وی سرپل نفوذ شبکه‌ای از جاسوسان- عناصری نظیر کاووس سید امامی- به دستگاه‌های اداری برای جمع‌آوری اطلاعات نظامی، ایجاد انحراف در ریل‌گذاری‌های مربوط به آب و هوا، ترویج کوچ از روستا، نابودی منابع آبی و توجیه الحاق به برخی کنوانسیون‌های ضد امنیت ملی نظیر توافق پاریس است.


جالب اینکه کاوه مدنی در همه این مصاحبه‌ها توضیح نمی‌دهد که اگر خیانتی مرتکب نشده، برای چه بی سر و صدا از کشور خارج شده (فرار کرده) و حاضر به بازگشت و پاسخگویی نیست؟ او در عین حال، تصاویر منتشره از وی در حال رقص و لودگی در یک جمع عمومی در یکی از کشورها را عکس خصوصی(!) توصیف کرده است.


تأکید روی عکس‌های منتشره که وی را در حال بدمستی و رقص نشان می‌دهد در حالی است که جرم و خیانت اصلی وی خیانت و وطن‌فروشی است؛ هر چند که انسان ولنگاری از این قبیل، صلاحیت کارمندی ساده در دستگاه‌های دولتی را هم ندارد چه رسد به معاونت معاون رئیس جمهور، اکنون باید از روزنامه دولتی ایران پرسید؛ علت دفاع بی‌بی‌سی از جاسوس MI6 معلوم است اما این روزنامه دولتی، براساس کدام سنخیت و اشتراک، با شبکه بدنام دولت انگلیس هماهنگ و همسو عمل می‌کند؟



خستگی به خاطر 10 صبح سرکار رفتن و در برنامه‌ها شرکت نکردن؟!


یکی از توجیهاتی که درباره اشتباه رئیس جمهور در ارائه آمار اشتغالزایی در فضای مجازی از سوی وزیر ارتباطات اعلام شد، خستگی او در ساعت 10 صبح بود؛ موضوعی که با روایت برخی از حامیان قدیمی و کنونی ایشان همخوانی ندارد.


به گزارش جهان نیوز، روحانی در جمع مدیران دولتی اشتغال ایجاد شده در فضای مجازی در سال گذشته را 2 میلیون نفر اعلام کرد. سخنانی که ساعت 10 صبح گفته شد ولی آذری جهرمی اعلام کرد ارائه آمار اشتباه از سوی رئیس‌جمهور به خاطر خستگی و اشتباه لفظی بوده است. به هر حال آنچه در ماه‌های اخیر از سوی برخی از حامیان قدیمی و فعلی روحانی درباره نحوه کار و زندگی وی اعلام می‌کنند، بسیار بعید به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور در سخنرانی پیش از ظهر خود خسته بوده باشد.


در همین رابطه، حسین دهباشی، سازنده فیلم تبلیغاتی روحانی در سال 92 شمای کلی از یک روز کاری رئیس‌جمهور ارائه داده است. حسین دهباشی در توئیتی نوشته است: «شما اگر ساعت ده می‌آمدید سرکار، ظهر خواب میان‌روزی داشتید، نماز مغرب تشریف داشتید منزل، روزهای تعطیل هم که تعطیل، خسته نمی‌شدید؟ شما اگر اغلب وزرایتان را جز در جلسه هیئت دولت، سالی یک بار هم نمی‌دیدید،  خسته نمی‌شدید؟»


اما درباره وقت نداشتن رئیس جمهور برای ملاقات با وزرای کابینه، گزارش‌های متعددی منتشر شده که دولتمردان نیز به تکذیب آن نپرداخته‌اند. عدم حضور روحانی در برخی از جلسات نیز جای تردید و سؤال است. نهادهای حاکمیتی و سیاستگذاری مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا، مجمع تشخیص مصلحت و... به خاطر عدم حضور رئیس‌جمهور در فرآیندهای تصمیم‌گیری دچار اختلال هستند. انتقاد از این رویه، صدای برخی از اعضای این تشکیلات را نیز درآورده است. پورابراهیمی؛ نماینده مجلس با انتقاد از عدم حضور رئیس‌جمهور و وزرای دولت در جلسات ستاد مبارزه با قاچاق کالا در 21 فروردین ماه سال جاری گفته بود: «رئیس‌جمهور باید برای یکی از مسئولان اجرایی کشور به عنوان نماینده ویژه‌اش حکم بزند تا در جلسات ستاد حضور پیدا کند اما از ابتدای دولت تدبیر، نه شخص رئیس‌جمهور و نه نماینده ویژه وی در جلسات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز حضور نیافتند.»


شرکت نکردن روحانی در جلسات مربوط به شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز دغدغه برخی از اعضای این دو نهاد است. عزت‌الله ضرغامی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این باره گفته است: از زمانی که آقای روحانی رئیس‌جمهور شده است تاکنون، نه در شورای عالی انقلاب فرهنگی و نه در شورای عالی فضای مجازی، جلسه‌ای هیچ‌گاه با ریاست نایب رئیس که آقای «علی لاریجانی» است، اداره نشده در حالی که طبق آیین‌نامه اگر رئیس نباشد، نایب رئیس می‌تواند جلسات را اداره کند.»


موضوع زمانی جالبتر می‌شود که دسترسی به رئیس‌جمهور برای اعضای کابینه و مدیران ارشد دولتی نیز همچون هفت‌خوان رستم سخت و گاهی مواقع غیرممکن است. احمد توکلی چندی پیش به موضوع عدم دسترسی وزرا به رئیس‌جمهور اشاره کرد و گفت: «مدتی پیش یکی از مشاورین آقای رئیس‌جمهور را به جهت طرحی که در حال اجرا بود، دیدم و توصیه کردم که برای رفع مشکلات و کاهش انتقادات، اشکالاتی که در اجرای طرح وجود دارد را به رئیس‌جمهور منتقل کنید اما در کمال تعجب پاسخی که شنیدم این بود؛ رئیس‌جمهور به ما وقت ملاقات نمی‌دهد. مدتی پیش هم یکی از وزرای مهم دولت می‌گفت که برای کارهایم در حاشیه جلسه هیئت دولت با رئیس‌جمهور مسائلم را مطرح می‌کنم، چون رئیس جمهور به ما وقت دیدار نمی‌دهد.»



آرمان: جمع کثیری از رأی‌دهندگان به روحانی پشیمانند


یک روزنامه اصلاح‌طلب نوشت: جمع کثیری از حامیان روحانی از رأی خود اعلام پشیمانی می‌کنند.


روزنامه آرمان در تحلیلی نوشت: دولت دوازدهم در حالی وارد دومین سال استقرارش می‌شود که شرایط اجتماعی همچنان با مشکلات درگیر است. این امر سبب شده که کنشگران اجتماعی در موضع نقد و نفی دولت قرار بگیرند. خاصه اینکه جمعیت کثیری از حامیان انتخاباتی دولت در این جمع قرار دارند و گاه از رای خود اعلام پشیمانی نموده‌اند. با این حال این سوال موجه می‌نماید که دولت دکتر حسن روحانی در چه موقعیتی قرار دارد؟ چگونه نقدی بر آن دولت رواست؟ راهبرد خروج از بحران چیست؟


آرمان می‌افزاید: ماهیت انتخاباتی آقای روحانی  بر حجمی وسیع از وعده‌ها تکیه داشت. مطالعات تطبیقی نشان می‌دهد که طیف انتظارات ایجاد شده برای طبقه متوسط بیش از هر رئیس‌جمهور دیگری بوده است.  این مسئله خود ناشی از شرایط اقتصادی سیاسی دولت‌های نهم و دهم بوده و به علاوه بسیج جمعی نیروهای اصلاح‌طلب و اعتدالی در جهت رفرم و تزریق امید به جامعه. بیان و زبان آقای روحانی نیز به این انتظارات دامن زد و فهرست بلندبالایی را بر دست دولت نهاد که می‌بایست انجام می‌داد. سرمایه اجتماعی دولت دوازدهم مهم‌ترین سرمایه قدرت وی بوده است که در رقابت با دیگران، آن را بر کرسی ریاست جمهوری نشاند. اکنون به واسطه آن مصائب فوق‌الذکر، این سرمایه اجتماعی دچار ریزش شده است. نقدها و حملات به دولت از سوی حامیان مردمی‌اش نیز رقم خورده است. رأی‌دهندگان روحانی بعضا سرخورده‌اند. بخشی از نخبگان فرهنگی و سیاسی که در ستاد آقای روحانی فعال بودند اکنون از رأی خود ابراز پشیمانی می‌کنند. بحران ارز گله‌گزاری‌ها را دامن زد. لذا می‌توان این موج را دومین موج نقد رأی‌دهندگان نسبت به دولت حاضر دانست.


نگارنده معتقد است به رغم ناوارد بودن چنان نقدهایی، باید عنوان نمود که کابینه دولت نیاز به بازسازی دارد. کارکرد دولت می‌تواند و باید از آنچه اکنون است، بهتر گردد. وزارتخانه‌های اقتصاد، آموزش و پرورش، علوم، رئیس بانک مرکزی و... می‌توانند و باید در رده بالاتری از کارایی قرار گیرند. کیفیت بخش‌های زیرمجموعه این وزارتخانه‌ها در برخی موارد تاسف‌انگیز و تشدیدکننده مشکلات است. همچنین این نقد به شخص رئیس‌جمهور وارد است که در مصاحبه‌های ادواری‌اش از توصیف شرایط نامطلوب کشور شانه خالی می‌کند و تصویری از پیشرفت ارائه می‌دهد که برای عموم مردم باورپذیر نیست. چنان که آدمی مردد می‌گردد که مقصود رئیس‌جمهور از این حجم توفیق و رفاه در گزارشات، درباره کدام کشور است؟



خبرآن‌لاین: شهردار تهران خارج از شورای شهر انتخاب می‌شود


یک سایت دولتی تصریح کرد: تمامی لابی‌ها و بررسی‌ها درباره انتخاب شهردار آینده تهران در جایی خارج از ساختمان شورای شهر انجام می‌شود.


خبرآن‌لاین نوشت: روزنامه کیهان به نقل از اعضای یکی از سه ضلع احزاب سیاسی درگیر انتخاب شهردار نوشت: «یک چهارم عمر شورای شهر به بطالت سپری شد.» این یعنی شروعی بر فاز جدید حواشی مدیریتی شهری که از قضا این بار دستپخت مدیریت شهری و اعضای شورای شهر تهران است. مجموعه شواهد موجود نشان می‌دهد تمامی لابی‌ها و بررسی‌ها درباره انتخاب شهردار آینده تهران در جایی خارج از ساختمان شورای شهر تهران انجام می‌شود. این سیاسی‌کاری حتی در ابعاد سیاسی مدیریتی شورای شهر هم مصداق دارد تا جایی‌که مدیران میانی شورای شهر هم اعضای احزاب سیاسی هستند و یکی از مدیران اجرایی و ارشد شورای شهر (جدای از اعضا) با عنوان حزبی خود در رسانه‌ها اظهارنظر می‌کند.


در ماجرای انتخاب شهردار این رفتار سیاسی به سه ضلع اصلی تقسیم می‌شود. نخست تلاش حزب اتحاد ملت، دوم تلاش کارگزارانی‌ها و سوم تلاش اعضای حزب اعتماد ملی. در میان این سه ضلع رقابت اصلی میان اتحاد ملت و کارگزاران است. با این تفاوت که اتحاد ملت رای بالاتری در میان اعضای شورا دارد. اما کارگزاران به واسطه شخصیت اجرایی و تخصص محسن هاشمی در مدیریت شهری، توانسته از پایگاه اجتماعی و محبوبیت محسن هاشمی به عنوان نیروی متخصص شهری بهره ببرد، اما شواهد نشان می‌دهد شورایی‌ها توجهی به تخصص و پایگاه اجتماعی هاشمی در تهران ندارند.


محمدرضا عارف به عنوان چهره تاثیرگذار اصلاح‌طلبان حتی با اینکه طی سال‌های اخیر به واسطه مواضع سیاسی منفعلی که داشته، مورد انتقاد است، باز سعی در مدیریت فضای اصلاح‌طلبان برای اتحاد در مدیریت شهری دارد. عارف سعی دارد خود را جدای این خط‌کشی‌ها معرفی کند اما شواهد نشان می‌دهد او در مورد انتخاب شهردار تهران، راه را برای حزب اتحاد ملت بیشتر صاف می‌کند.


مصداق این ماجرا جلسه دوشنبه‌شب اعضای شورای شهر با عارف در دفتر اوست. جلسه‌ای که طبق اظهارات رسمی، در آنجا مقرر شد تعامل بین شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و شورای شهر به جهت حفظ انسجام و همبستگی اصلاح‌طلبان تقویت شود و اعضای شورا به میثاق‌نامه پایبند باشند؛ تاکید کرد معنایی جز تصمیم برای شهردار نشدن محسن هاشمی ندارد و گفته می‌شود حتی محسن هاشمی جلسه را ترک کرده است.


با این حال، بر اساس شواهد موجود محمدابراهیم انصاری‌لاری، محمود حجتی و سیدمحمود حسینی گزینه‌های نزدیک به حزب اتحاد ملت هستند و تمام تلاش این روزهای آنها تاکید بر حفظ انسجام شورای شهر یا همان ممانعت برای شهردار شدن محسن هاشمی است.


خبرآن‌لاین محسن هاشمی را دارای اقبال مردمی دانسته و خواستار انتخاب وی به عنوان شهردار شده است.
یادآور می‌شود در میان نامزدهای جایگزین محمدعلی نجفی، برخی عناصر افراطی و دارای سوابق ضدامنیتی نزدیک به حزب منحله مشارکت دیده می‌شود و این پرسش را پیش می‌کشد که آیا شهرداری پایتخت را می‌توان به هر فردی - ولو دارای سوابق منفی - سپرد؟


روزنامه‌های زنجیره‌ای؛ از بده بستان با مرتضوی تا جنجال علیه او


فعالان و محافل اصلاح‌طلب در حالی علیه سعید مرتضوی تبلیغ می‌کنند که پیش از این بارها به تبلیغ وی پرداخته و برای همین پول گرفته‌اند.


جهان‌نیوز ضمن اشاره به ترک نشست مجلس هفتم (با موضوع تحقیق و تفحص و ارائه برخی تخلفات مرتضوی) از سوی اصلاح‌طلبان نوشت: اطلاعات جالب توجهی از مراودات رسانه‌های اصلاح‌طلب با سعید مرتضوی وجود دارد. به عنوان مثال زمانی که مرتضوی در سازمان تامین اجتماعی فعالیت می‌کرد در راستای ترویج منویات و اخبار خود در چندین نوبت به برخی روزنامه‌ها مبالغ قابل توجهی پرداخت کرده است که در میان این روزنامه‌ها نام‌هایی نظیر اعتماد، آرمان و آفتاب یزد  به چشم می‌خورد.


به عنوان مثال و طبق اسناد موجود، روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد برای مرتضوی خبر سفارشی منتشر می‌کند و براساس آن فاکتور و چک صادر می‌شود!


علاوه بر این، نام هوشنگ سفیدی مدیر وقت روزنامه آرمان در میان دریافت‌کنندگان کارت هدیه و همچنین دریافت 50 میلیون تومان جهت سمپوزیوم موسسه آرمان به چشم می‌خورد. یا برای مثال روزنامه آفتاب یزد برخلاف ژست مخالفت این روزهایش با مرتضوی، در دوران مدیریت وی بسیاری از سخنرانی‌های وی را به صورت ویژه پوشش داده است که براساس اسناد واریزی از بودجه غیرشمول به نظر می‌رسد این لطف آفتاب یزد بی‌جواب نمانده است. موضوعی که اسنادش نیز موجود است و هفته‌نامه پنجره این اسناد را منتشر کرده است.


به عنوان نمونه، به متن خبر روزنامه آفتاب یزد  17 دی 1388 که در سایت تابناک (80233)  هم آمده است، توجه کنید: «در پی انتشار خبری از دو سایت خبری درباره گزارش مجلس پیرامون حادثه کهریزک و نام بردن از افرادی خاص (مرتضوی) و انتساب آن به برخی نمایندگان مجلس، خبرنگاران رسانه‌های مختلف با برخی از نمایندگانی که در این دو سایت خبری نام آنها را ذیل این خبر دروغ درج کرده بودند، تماس حاصل نمودند که نمایندگان مذکور ضمن تکذیب کامل خبر منتشر شده از سوی این دو سایت، با حیرت  و تعجب اظهار داشتند: «نه تنها این خبر دروغ و غیرواقع و مغرضانه منتشر شده، بلکه از سوی این هیئت هیچ‌گونه گزارشی در رابطه با کهریزک که اتهامی متوجه شخص یا اشخاص می‌باشد، تنظیم و ارائه نشده است و اساسا انتساب اتهام به افراد در این رابطه برخلاف وظایف نمایندگی مجلس شورای اسلامی است و سایت‌های مذکور بنابر اغراض شخصی جعل خبر نموده‌اند که می‌بایست پاسخگوی این اقدامات غیراخلاقی و خلاف قانون باشند».


در اینجا روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد رسما به عنوان ماله‌کش عملکرد مرتضوی عمل کرده و گزارش مجلس را زیر سوال برده است.


با این حال اصلاح‌طلبانی که حامی برخی از کارهای مرتضوی بودند و امروز به جهت ژست مقابله با فساد با مرتضوی که محکوم و روانه زندان شده است، عداوت می‌ورزند، خود را دانسته به آلزایمر سیاسی می‌زنند تا شاید رفتار گذشته آنان نزد افکارعمومی پاک شود اما وقایع سیاسی به خصوص وقایع مجلس شورای اسلامی که در تاریخ ثبت شده است، قابل انکار نیست.


جهان‌نیوز در ادامه تصاویر رپرتاژ آگهی روزنامه‌های زنجیره‌ای در صفحات اول خود برای مرتضوی را به انضمام تصویر صورت حساب‌هایی که این روزنامه‌ها برای مرتضوی از تامین اجتماعی فرستاده و چک‌هایی که با رقم‌های درشت دریافت کرده‌اند، منتشر کرده است. در کنار هر کدام از این صورت حساب‌ها، اشاره شده که کدام رپرتاژ آگهی‌ها را در قالب خبر به تفصیل منتشر کرده‌اند.

ایران

محکومیت مجری ستاد انتخاباتی

رئیس کل دادگستری ایلام از تأیید حکم دادگاه بدوی در رابطه با محکومیت مجری  ستاد انتخاباتی یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری دوازدهم خبر داد. محمد رزم به «میزان» گفت: فردی که در سال گذشته متهم به توهین به مقدسات و اهانت به ائمه معصومین (ع) بود در دادگاه بدوی به 5 سال حبس محکوم شد.

این متهم پس از صدور رأی دادگاه بدوی نسبت به آن اعتراض داشته که نهایتاً دادگاه تجدید نظر حکم دادگاه بدوی را تأیید کرد. این مقام قضایی افزود: البته این فرد به ۵ سال حبس محکوم شده است که سه سال آن تعلیقی و دو سال دیگر آن قابل اجرا است. بنابراین گزارش، این فرد در مراسم افتتاح ستاد استانی یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری دوازدهم در ایلام، نامه‌ای را قرائت می‌کند که حاوی توهین به مقدسات و ائمه اطهار بود.

سفر کارشناسان بخش مخابرات به روسیه برای مذاکره درباره تلگرام

نماینده تهران از سفر برخی کارشناسان بخش مخابرات به روسیه خبر داد. علیرضا رحیمی در کانال تلگرامی خود نوشت: «گروهی از کارشناسان ارشد بخش مخابرات در معیت یک عضو کابینه برای ارزیابی بیشتر فنی و مذاکره درخصوص تلگرام به روسیه سفر کرده‌اند. پیچیدگی فنی و نرم‌افزاری تلگرام برخی تصمیمات را با تأخیر روبه‌رو کرده است.»

 رجایی: تلفن آیت‌الله هاشمی هم شنود می‌شد

مشاور آیت‎الله هاشمی رفسنجانی گفت: «درباره آقای هاشمی هم شنود اعمال می‌شد. یک شب که تازه به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته بودم با منزل آیت‌الله هاشمی تماس گرفتم که با ایشان درباره مسائل مجمع صحبت کنم، در بین صحبت‌هایم آقای هاشمی صحبت‌های من را قطع کرد و گفت این حرف‌ها را اینجا از پشت تلفن نزنید.» غلامعلی رجایی در گفت‌وگو با «اعتماد آنلاین» گفت: «اینکه دیگران بخواهند آقای هاشمی را کنترل کنند، قابل تأمل بود. البته امثال ایشان و آقای خاتمی مسأله‌ای برای پنهان کردن نداشتند.»

مشاور آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی گفت: «در محل کار آقای هاشمی هم بارها مواردی پیش می‌آمد که حاکی از احتیاط ایشان در صحبت کردن بود.» مشاور آیت‌الله هاشمی ‌رفسنجانی تعبیری را که بین سیاسیون درباره شنود معروف است، روایت کرد و گفت: «اکنون به گونه‌ای شده که برخی سیاسیون در جلسات به محل کلید و پریز و سوراخ‌هایی که در دیوار وجود دارد، اشاره می‌کنند و می‌گویند عالم محضر خداست یعنی اینجا شنود می‌شود. حتی من درباره حزبی شنیدم که هر بار 10 تا 15 ابزار شنود کشف می‌کنند اما باز تجدید می‌شود.»

وطن امروز

باید از مأموران نیروی انتظامی در زمینه برخورد با منکرات حمایت کنیم


دبیر شورای نگهبان با اظهار نگرانی درباره مساله نابسامان حجاب گفت: باید از مأموران نیروی انتظامی در زمینه برخورد با منکرات حمایت کنیم و تسلیم هجمه‌های نادرست نشویم. آیت‌الله جنتی در جلسه دیروز شورای نگهبان با هشدار درباره گرفتاری جامعه به قدرت‌طلبی و مقام‌پرستی و دنیاپرستی، افزود: مشکلات و گرفتاری‌های امروز ما مثل مشکلات بانکی که وجود دارد، ناشی از تضعیف روحیه انقلابی است. آیت الله جنتی مجاهدات نیروهای حزب‌الله تحت هدایت ولی‌فقیه را خنثی‌کننده نقشه‌های شیطانی دانست و اضافه کرد: به فضل الهی انقلاب ما از این مراحل نیز عبور خواهد کرد.

دبیر شورای نگهبان با اظهار نگرانی درباره مساله نابسامان حجاب گفت: باید از مأموران نیروی انتظامی در زمینه برخورد با منکرات حمایت کنیم و تسلیم هجمه‌های نادرست نشویم و در همین زمینه وظیفه ما است حامی نیروهای مسلح کشور از جمله نیروهای انتظامی، سپاه و ارتش باشیم؛ در غیر این صورت دچار خسران جبران‌ناپذیر خواهیم شد. آیت الله جنتی در همین زمینه از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای حمایت قاطع خود از رشادت‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قدردانی کرد. دبیر شورای نگهبان در پایان با اشاره به مشکلات معیشتی مردم بویژه در روستاها، چاره‌اندیشی مجدانه مسؤولان برای کمبود آب را خواستار شد.

اتهام‌زنندگان به سپاه دنبال اعدام ارتشی‌ها در نماز جمعه بودند


مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌گوید برخی از این افرادی که اتهامات بی‌اساس غرب را علیه سپاه تکرار می‌کنند به دنبال قطع حقوق بازنشستگی برخی ارتشی‌ها و اعدام‌شان بودند. حمیدرضا مقدم‌فر در گفت‌وگو با خبرآنلاین، درباره تلاش برخی برای اختلاف‌افکنی بین سپاه و ارتش توسط عناصر داخلی گفت: عده‌ای بعضاً برای آنکه حقد و کینه خود علیه اصل انقلاب اسلامی و اصل امنیت در ایران را پنهان کنند، از ارتش تمجید و در همان حین از سپاه انتقاد می‌کنند. وی افزود: آنها قصد دارند چنین وانمود کنند که با نیروی نظامی و امنیت در ایران مشکلی ندارند و اگر سپاه هم مانند ارتش بود با آن مخالفتی نمی‌کردند. در این تصور و عملیات روانی اولاً یک «ریاکاری» بزرگ و ثانیاً چند «حماقت» و در حالت خوشبینانه «جهالت» نهفته است. 

وی در تشریح اظهارات خود افزود: تمام این 40 سال ارتش و سپاه در کنار یکدیگر برای ملت ایران و نظام مقدس جمهوری اسلامی فداکاری کرده و اسیر این توطئه‌ها و خباثت‎های جانیان خارجی و برخی غافلان یا خائنان داخلی نشده‌اند.  مشاور فرمانده کل سپاه تصریح کرد: گذشته‌ برخی از این افراد محترمی که به سپاه کنایه می‌زنند و اتهامات بی‌اساس برخی در غرب را تکرار می‌کنند را ببینید! بعضی از اینها در گذشته در مجلس شورای اسلامی سخنانی علیه ارتش و ارتشیان به زبان می‌آورند که با اعتراض شدید شهید بزرگوار دکتر چمران مواجه می‌شود. در این جلسه تاکید می‌کنند حقوق بازنشستگی برخی ارتشی‌ها را قطع کنیم، فلان تعداد را اخراج کنیم و بالاتر اینکه برخی ارتشی‌ها را در نماز جمعه‌ها اعدام کنیم تا عبرت سایرین شوند! یعنی از یک چنین موضع افراطی علیه ارتش به تمجید ارتش آن هم به نیت طعنه به نهادهای دیگر می‌رسند. ‌البته امیدواریم با قصد طعنه و منظور سوئی نبوده و برداشت جامعه غلط بوده باشد.

20 اردیبهشت؛ جلسه‌ رؤسا  و نمایندگان استانی جمنا


عضو شورای مرکزی جمنا گفت: جلسه‌ای با حضور رؤسا و نمایندگان استانی جمنا 20 اردیبهشت برگزار خواهد شد. سیدمحمد حسینی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به برگزاری جلسه‌ با حضور رؤسا و نمایندگان استانی جمنا در 20 اردیبهشت افزود: در این جلسه آخرین وضعیت جبهه با حضور شورای مرکزی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. حسینی تصریح کرد: در این جلسه برنامه‌های آینده جبهه و اقداماتی که می‌تواند باعث تحرک بیشتر در فعالیت‌های جبهه شود، مطرح خواهد شد.

وی با اشاره به اقدامات جمنا درباره انتخابات 98 مجلس شورای اسلامی تأکید کرد:‌ نمی‌خواهیم به صورت زود هنگام به مساله انتخابات ورود کنیم و در نظر داریم تمرکز خود را بر مسائل مهم کشور مانند موضوعات اقتصادی، بین‌المللی و برجام بیشتر کنیم. حسینی گفت: در زمینه آمادگی برای انتخابات مجلس، استان‌ها باید فعال‌تر شوند و موقعیت نمایندگان کنونی را ارزیابی کنند و کاندیداهای جدید بر اساس مشاوره و بررسی‌های میدانی به عرصه انتخابات ورود کنند.

آرمان

جای فرد غیرتوانمند، دولت نیست

نماینده اصلاح طلب ممسنی در نطق دیروز خود بخشی از نارضایتی‌ها را نشأت گرفته از تصمیمات مدیران ناتوان دانست و گفت: دولتمردی که توانمند نیست، جایش در دولت نیست، جایش در سطل آشغال است! علی مطهری که ریاست جلسه را بر عهده داشت در پایان نطق او، تعابیرش را نادرست خواند و گفت: اگرچه مرسوم نیست رئیس جلسه درباره نطق نمایندگان اظهارنظر کند، اما بنده معتقدم که امروز هم اگر رفراندوم برگزار شود، باز هم مردم به جمهوری اسلامی رأی می‌دهند.

او هم گفت که منظورش این بوده که مردم ناراضی هستند و نمی‎توان نارضایتی مردم را نادیده گرفت. با این حال مطهری تاکید کرد که تعبیرهای وی خوب نبوده است. گودرزی در یادداشتی به هیات رئیسه هم اعلام کرد که منظورش صرفا نارضایتی مردم بوده است.

رایزنی ظریف با دبیر کل سازمان ملل

وزیر امور خارجه کشورمان عصر روز سه‌شنبه به وقت نیویورک با دبیرکل پرتغالی سازمان ملل متحد «آنتونیو گوترش» دیدار و رایزنی کرد. محمد جواد ظریف بعد از سخنرانی در اجلاس عالی رتبه صلح در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با گوترش دیدار و رایزنی کرد.

در این دیدار دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن حمایت از حفظ برجام بر پایبندی کلیه طرف‌ها بر تعهدات خود در این توافق تاکید کرد. تحولات منطقه، به‌ویژه شرایط سوریه و یمن با تاکید بر نقش سازمان ملل متحد در کمک برای برقراری مجدد صلح و ثبات در این منطقه از طریق مذاکرات سیاسی و رد راه حل نظامی از دیگر محورهای گفت‌وگو در این دیدار بود.

بررسی طرح تشکیل وزارت گردشگری

یک عضو هیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس گفت که طرح تشکیل وزارت گردشگری بعد از تعطیلات در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.سیده فاطمه ذوالقدر اظهار کرد: طبق اظهارات اقای قاضی‌زاده عضو هیات رئیس مجلس طرح تشکیل وزارت گردشگری تمام مراحل قانونی خود را طی کرده و بعد از هفته تعطیلات مجلس در دستور کار قرار می‌گیرد.

به گفته وی این طرح به صورت یک فوریتی در دستور کار مجلس قرار دارد و کمیسیون مشترک پیگیری آن نیز ۴ ماه برای بررسی طرح وقت گذاشته است. در جلسه علنی مجلس و در پی تذکر داریوش اسماعیلی، لاریجانی دستور داد طرح‌های تشکیل وزارت‌خانه‌های جدید در کمیسیون مشترک اصلاح ساختار دولت بررسی شود.

دست‌های پنهان و غیر پنهان در بازار ارز

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت:‌ اخیرا موضوع ارز جامعه را ملتهب و خسارات زیادی به مردم و تولید کنندگان و وارد کنندگان وارد کرد. من احساس می‌کنم دست‌های پنهان و غیر پنهانی در این موضوع وجود دارد که قصد دارد مردم را وارد خیابان‌ها کند.

محمدرضا ملکشاهی بیان کرد:‌ نطق‌ها و تذکرهای شفاهی و کتبی متعددی را نمایندگان در مجلس مطرح می‌کنند که زمان مجلس را می‌گیرد. ولی هیچ یک از مسئولان و وزرا، عکس‌العملی نسبت به این تذکرات نشان نمی‌دهد که نشانگر این است که اقتدار و شأن مجلس حفظ نمی‌شود. وی در ادامه افزود: مجلس باید کمیته‌ای برای این موضوع تشکیل دهد تا ببیند این تذکرات و نطق‌ها چه نتیجه‌ای را داشته است. باید وزرا را به مجلس فراخواند و پرسید که نسبت به این تذکرات چه اقدامی انجام داده است.

تعصب‌های حزبی از نوع تعصب‌های شیطانی است

عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه نفوذی‌های منافق و خودی‌های ساده‌لوح ابزار اختلاف‌افکنی هستند، گفت: تعصب‌های حزبی و جناحی از نوع تعصب‌های شیطانی است.

محسن اسماعیلی با بیان اینکه گرایش‌های دینی، خواه ناخواه موجب پیدایش حمیّت، تعصّب و غیرت می‌شود، به تعصّب ممدوح و تعصّب مذموم اشاره کرد و افزود: هم در قرآن و روایات و هم در کتاب‌های اخلاقی و تفسیری، این صفات را به دو نوع حق و باطل یا جاهلانه و عالمانه یا ممدوح و مذموم تقسیم کرده‌اند. خوب و بد بودن حمیت یا تعصب و یا غیرت نیز به منشأ آن بازمی‌گردد که از روی جهل و لجاجت است یا از روی علم و منطق.

نظرات بینندگان