کد خبر: ۱۲۱۴۵۶
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۲ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
رئیس قرارگاه فضای مجازی بسیج مطرح کرد

ارزش «بیگ‌دِیتا» بیشتر از طلا و نفت/ تلگرام علاقه‌مندی‌های خصوصی ایرانی‌ها را هم می‌داند!

رئیس قرارگاه فضای مجازی سازمان بسیج مستضعفین ضمن تأکید بر آینده‌پژوهی فضای مجازی گفت: ارزش داده‌های عظیم اطلاعاتی که از آن به‌عنوان «بیگ‌دِیتا» یاد می‌شود، در جهان امروز بیشتر از طلا و نفت است.

به گزارش شیرازه؛ منصور امینی بعدازظهر امروز در همایش «فضای مجازی، چالش‌ها، راهکارها و آینده پیش‌رو» که با حضور مسؤولان کشوری و مدیران دفاتر استانی سراج در شیراز برگزار شد، اظهار داشت: فضای مجازی در کنار آسیب‌هایی که دارد و باید با آن مقابله شود، فرصت مغتنمی برای تحقق تمدن نوین اسلامی است.

رئیس سازمان فضای مجازی سراج با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب از 20 سال پیش تاکنون، از فضای «سایبر» با تعاریفی همچون «ابزار تبلیغ»، «تسهیل‌کننده ارتباط»، «عرصه جنگ فرهنگی»، «مهمترین ابزار جنگ قدرت»، «دنیای روبه‌رشد غیرقابل توقف» یاد کرده‌اند، افزود: رهبر معظم انقلاب اخیراً فضای مجازی را باعنوان «مرحله تمدنی جدید» توصیف کردند که نشان‌دهنده نگاه عمیق و راهبردی ایشان است.

امینی بابیان اینکه امروز ارزش بیگ‌دِیتا در دنیا بیشتر از طلا و نفت است، افزود: امروز مدیران تلگرام به تمام اطلاعات 40 میلیون کاربر تلگرام در ایران دسترسی دارند و می‌دانند ارتباطات آشکار و پنهان تک‌تک ایرانی‌ها اعم از جنسیت، علاقه‌مندی‌ها و سبک زندگی آنها چیست؟

وی با بیان اینکه امروز از این داده‌های عظیم اطلاعاتی که از آن به‌عنوان «بیگ‌دِیتا» یاد می‌شود، با استفاده از هوش مصنوعی به‌راحتی تحلیل داده می‌شود، تصریح کرد: این ذائقه‌شناسی و افکارسنجی هزاران میلیارد تومان ارزش دارد و کسانی که به این اطلاعات دسترسی دارند، در مرحله بعد می‌توانند مدیریت افکار کرده و ذائقه‌سازی کنند.

آخرین آمار کاربران فضای مجازی در جهان و ایران

رئیس قرارگاه فضای مجازی سازمان بسیج مستضعفین با ارائه آماری از آخرین وضعیت فضای مجازی در دنیا گفت: کل کاربران اینترنت در سال 2018 در دنیا بیش از 4 میلیارد نفر، کاربران شبکه‌های اجتماعی بیش از 3 میلیارد نفر و استفاده‌کنندگان از گوشی هوشمند هم نزدیک به 3 میلیارد نفر بوده است و محبوب‌ترین پیام‌رسان‌های اجتماعی در دنیا نیز به‌ترتیب «فیس‌بوک»، «یوتیوب» و «واتساپ» هستند.

امینی در ادامه گریزی هم به آمار کاربران فضای مجازی در ایران زد و گفت: ایران با بیش از 20 میلیون نفر کاربر در اینستاگرام، رتبه هفتم استفاده از این شبکه اجتماعی را در دنیا دارد و کاربران اینترنت هم در سال 96 بیش از 56 میلیون نفر بوده‌اند.

وی با بیان اینکه 30 میلیون کاربر تلفن همراه هوشمند در ایران داریم و در این زمینه رتبه 16 جهان را به خود اختصاص داده‌ایم، به برخی اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های پرمخاطب ایران اشاره کرد و افزود: «بازار» با 39 میلیون کاربر، «آپارات» با 30 میلیون کاربر، «دی‌جی‌کالا» با 20 میلیون کاربر، «دیوار» با 13 میلیون کاربر و «بادصبا» با 8 میلیون کاربر ازجمله پرمخاطب‌ترین نرم‌افزارها در ایران به شمار می‌روند.

امینی با تاکید بر اینکه آینده‌پژوهی در فضای مجازی بسیار مهم و کلیدی است، تصریح کرد: در حوزه‌های دیگر آینده‌پژوهشی قدری ساده‌تر و راحت‌تر انجام می‌شود، اما در حوزه سایبر اینقدر سرعت تحولات بالاست که گاهی پیش‌بینی می‌شود که یک اتفاق در 5 سال آینده صورت گیرد، اما ناگهان می‌بینیم که در فاصله یک سال پیش‌بینی‌ها تحقق می‌یابد.

معتادان اینترنتی!

رئیس سازمان سراج به برخی آینده‌پژوهی‌ها در حوزه فضای مجازی و انقلاب‌های دیجیتالی اشاره کرد و با بیان اینکه ارزهای دیجیتالی همچون «بیت‌کوین» اقتصاد کشورها را متحول می‌کند، گفت: پیش‌بینی می‌شود در آینده قوه لامسه و حس چشایی در فضای مجازی ایجاد شود؛ مثلاً کاربر می‌تواند بو را استشمام کند یا با طرف مقابل از طریق مجازی دست دهد و این دست دادن را احساس کند!

وی با بیان اینکه طبق مطالعات انجام شده هرکس بیشتر از 8 ساعت در روز از اینترنت استفاده کند معتاد محسوب می‌شود، گفت: اکنون بحث مخدرهای دیجیتال مطرح است که درآن دیگر خبری از مواد مخدر صنعتی و شیمیایی و سنتی نیست، بلکه فرد با گوش دادن به یک فایل صوتی معتاد شده و ممکن است به خودکشی دست بزند!

یک سانت ال‌سی‌دی در کشور تولید نمی‌شود!

رئیس قرارگاه فضای مجازی بسیج با بیان اینکه فضای مجازی آنقدر بااهمیت است که بزودی تمدنی نوین در جهان براساس فضای مجازی شکل خواهد گرفت، از کوتاهی مسؤولان در ایجاد و تکمیل زیرساخت‌های بومی در عرصه ایجاد این تمدن نوین گلایه کرد و افزود: در لایه سخت‌افزار و زیرساخت‌های ارتباطی و صنعتی مشکلات جدی وجود دارد و به‌عنوان نمونه حتی یک یک سانت ال‌سی‌دی هم در کشور ساخته نمی‌شود و یا هیچ سیستم عامل بومی وجود ندارد و کلاً به خارج از کشور وابستگی داریم، اما در عرصه تولید محتوا، چه از نظر کمّیت و چه از منظر اثربخشی، وضعیت جریان انقلابی نسبتاً خوب است.

وی با بیان اینکه البته جریان انقلابی در استفاده از تکنیک‌های جدید هنوز ضعف‌هایی دارد، افزود: در طرف مقابل از تکنیک‌های جدید به خوبی استفاده می‌شود و به‌عنوان نمونه در سال 88 یک فیلم یک دقیقه‌ای از کشته شدن نداآقاسلطان که به طور حتم با طراحی، صحنه‌سازی و برنامه‌ریزی قبلی انجام شد، تبدیل به یک فیلم جهانی شد و یا در فیلم اخیرِ درگیری مامور گشت ارشاد با یک خانم که نه با گوشی موبایل، بلکه توسط دوربین مخفی ضبط شده و مشخص است که دارای سناریو قبلی است، به خوبی تکنیک‌های اثرگذاری در تولید محتوا لحاظ شده و به همین دلیل هجمه زیادی به نیروی انتظامی صورت گرفت.

ارزش یک دقیقه فیلم پایتخت، بیش از هزاران جلسه و همایش

امینی با ذکر مثالی از کار حرفه‌ای و استفاده از تکنیک‌های تولید محتوا توسط جریان انقلابی گفت: یک سکانس یک دقیقه‌ای از سریال پایتخت که در آن یک داعشی از زنان و دختران ایرانی با عنوان حوری یاد کرد، به اندازه هزاران یادواره شهدای مدافع حرم و هزاران همایش و جلسه، عمق خباثت داعش و ارزش جهاد و فداکاری مدافعان حرم را به افکار عمومی منتقل کرد.

رئیس سازمان سراج با بیان جمله‌ای از مقام معظم رهبری که فرموده‌اند «این کارزار فکری به هیچ‌وجه به زیان ما نیست، به سود ماست؛ و اگر وارد میدان شویم قطعاً برد با ماست» از نگاه‌های تهدیدمحور به فضای مجازی انتقاد کرد و گفت: در تمدن نوینی که در فضای مجازی در حال شکل‌گیری است، فرصت خوبی برای بیان معارف اسلامی و صدور پیام انقلاب فراهم است که تنها لازمه آن ایجاد نهضت تولید محتوا با استفاده از تکنیک‌های روز است.


منبع: فارس
نظرات بینندگان