کد خبر: ۱۲۱۴۵۸
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۷ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
در جلسه هم اندیشی کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز و کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی مطرح شد:

چه کرده ایم که اعتماد بین مردم و مسئولین کاهش پیدا کرده است؟/ هزینه نقد در کشور کم شود/ عملکرد مجلس ضعیف است

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر شیراز با اشاره به اینکه عملکرد مجلس ضعیف است، گفت: بسیاری از مشکلاتی که امروزه مردم و کشور در زمینه های مختلف اجتماعی دچار آن هستند به مجلس بر می گردد.
چه کرده ایم که اعتماد بین مردم و مسئولین کاهش پیدا کرده است؟/ هزینه نقد در کشور کم شود/ عملکرد مجلس ضعیف است
به گزارش شیرازه، اولین جلسه هم اندیشی اعضای کمیسیون فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شرای شهر شیراز و اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی پنج شنبه (6 اردیبهشت) با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر شیراز با بیان اینکه می خواستم در این جلسه روضه ای از وضعیت کلان شهر شیراز بخوانم، گفت: به دلیل اینکه بازدید از مناطق مختلف شیراز در دستور کار دارد از این موضوع صرف نظر می کنم.

نوذر امامی با اشاره به اینکه تقویت جایگاه شورا و پارلمان محلی کار اعضای مجلس شورای اسلامی را سبک تر می کند، اظهار داشت: تقویت طرح جامع مدیریت شهری برای شورای شهر خدمت بزرگی به مردم است.

وی بیان کرد: بسیاری از مشکلاتی که امروزه مردم و کشور در زمینه های مختلف اجتماعی با آن دچار هستند به مجلس بر می گردد، عملکرد مجلس را ضعیف عنوان کرد.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز علت ضعف این ضعف را انتخاب اصلح و واقعی توسط نهادهای غیر از مردمی دانست و گفت: این انتخاب ها باید توسط مردم صورت گیرد.

امامی اظهار داشت: مجلس بحث نظارتی را به خوبی انجام نمی دهد، اگر در مجلس فکری برای حل مشکلات موجود نشود ناراحتی و اعتراض مردم به تنفر و خشم تبدیل می‌شود.

هزینه نقد در کشور کم شود
عضو شورای شهر شیراز معضلاتی چون اعتیاد، فقر، طلاق و ‌شکاف‌های طبقاتی را نتیجه سیاست‌های مسئولان دانست و گفت: باید بپذیریم که سیاست‌های فعلی جوابگوی مشکلات نیست.

وی در ادامه گفت: لازم است نمایندگان مجلس مسائل و مطالبات مردمی را به مسئولان بالادستی انتقال بدهند و در کم کردن هزینه نقد شجاعت و شهامت به خرج بدهند و پیگیری این مسئله باشند تا مردم بتوانند حرف‌هایشان را با کمترین هزینه بیان کنند.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر شیراز تاکید کرد: نمایندگان باید تلاش کنند تا اعتراضات مردم به اغتشاش تبدیل نشود.

امامی نظام جمهوری اسلامی ایران را سرمایه اصلی مردم عنوان کرد و افزود: متاسفانه عملکرد مسئولان کار را به جایی رسانده‌که عده ای برای جنازه ای که در ری پیدا شده است هورا می کشند.

چه کرده ایم که اعتماد بین مردم و مسئولین کاهش پیدا کرده است؟
رئیس کمیسیون خدمات شهری، محیط زیست و سلامت شورای شهر شیراز گفت: بیکاری، مشکلات زیست محیطی، ریزگردها، کمبود آب، اعتیاد، فقر، طلاق، خشم و خشونت و فساد از جمله چالش های فعلی است که در کلانشهر شیراز پیش رویمان است که باید برای حل آنها بطور علمی، با استفاده از نظر متخصصین و خرد جمعی ورود کنیم.

علی ناصری با بیان اینکه در حال حاضر در مدیریت شهری شیراز موازی کاری صورت می گیرد، اظهار داشت: لازم است لایحه مدیریت واحد شهری در مجلس شورای اسلامی یا شورای عالی استان ها ارائه شود.

وی در خصوص مدیریت اقتصادی شهری در شیراز گفت: اگر نتوانیم به سمت درآمد پایدار حرکت کنیم وابستگی مالی به بودجه ای که معلوم نیست محقق شود یا نه ایجاد می شود و این موضوع برای مدیریت شهر آسیب زا است.

منشی دوم شورای شهر شیراز با بیان اینکه جامعه ای که نتواند از مغز جوانانش استفاده کند آسیب خواهد دید، اظهار داشت: باید به سمت شهر هوشمند الکترونیکی پیش برویم تا بتوانیم جلوی یک سری از فساد ها را بگیریم.

آموزش، تغییر نگرش و فرهنگ سازی از جمله مواردی است که این عضو شورای شهر معتقد است باید در دستور کار مدیریت شهر شیراز قرار گیرد.

ناصری با اعلام اینکه ما سالانه 16 هزار کشته و 300 هزار مجروح در اثر تصادف داریم، بیان کرد: هزینه ای که بابت این ها می پردازیم معادل درآمد نفت است.

عضو شورای شهر شیراز استفاده از سازمان های مردم نهاد و شرکت دادن مردم در کلیه امور و تصمیم گیری ها را موضوع مهمی دانست که باید توجه ویژه ای به آن شود و گفت: نمی توان نظرات مردم را نادیده گرفت.

وی تصریح کرد: در کشور قانون وجود دارد اما متاسفانه قانون تفسیر به مطلوب می شود و برخی مواقع قانون گریزی داریم.

ناصری با تاکید بر اینکه باید سرمایه های اجتماعی حفظ شود و ارتقا پیدا کند، اظهار داشت: علاوه بر رعایت اخلاق، باید قانون مداری را در سرلوحه کارخود قرار دهیم.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، محیط زیست و سلامت شورای شهر شیراز تصریح کرد: اعتماد بین مردم و مسئولین کاهش پیدا کرده است باید ببینیم چه کرده ایم که به اینجا رسیده ایم؟

ضرورت بازاندیشی در حوزه مدیریت شهری/ رشد صعودی مشکلات اجتماعی در شهر شیراز
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز با اظهار اینکه مشکلات حاد اجتماعی و انسانی در شیراز نمایان شده است، گفت: متاسفانه امروزه مشکلاتی مانند زنانه شدن اعتیاد، زنانه شدن فقر، تورم سالمندی، فقر، خشونت‌های خانگی، ازدواج‌های غیر رسمی و غیره رشد صعودی دارند.

لیلا دودمان بیان کرد: رسالت اصلی و اولویت ما تسریع حرکت شهر در مسیر توسعه پایدار در تمامی ابعاد زیست محیطی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و بطور خاص، توسعه ساخت فرهنگی و اجتماعی شهر شیراز است.

وی افزود: در حوزه مدیریتی نیاز به یک بازاندیشی جدی و سوق دادن باورها و عملکردها به سمت تخصص ‌محوری، نخبه ‌پروری، فرآیند محوری، و توجه جدی به جامعه مدنی و مشارکت‌های اجتماعی داریم.

عضو شورای شهر شیراز با تاکید بر اینکه میراث‌های ناملموس باید حفظ و احیا شوند، گفت: ایدئولوژی توسعه و اصلاح شهری را در شهرها آزمایش و تجربه کرده‌ایم اما در عین حال، ما در زمینه توسعه اجتماعی شهری دچار فقر نظریه‌ هستیم؛ باید بر شناسایی و توانمندسازی گروه‌های پرخطر و اصلاح سبک زندگی تاکید کرد.

ما مسئولان بجای کار کردن بفکر صعود به سمت های بالاتر هستیم!
دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی شهر شیراز ضمن تقدیر و تمجید از نوع دوستی، مهمان نوازی مردم شیراز گفت: در شیراز ظرفیت ها و افتخار بسیاری چون دکتر نمازی وجود دارد.

حمزه امینی با بیان اینکه قانون ما کامل ترین قانون است اما در اجرا مشکل داریم، اظهار داشت: این ویروس یاس و سرطانی در ادارات در حال پیشرفت است.

وی افزود: متاسفانه ما مسئولان از داشته خود راضی نیستم و بدون اینکه به کار و خدمت بپردازیم بفکر سمت های بالاتر و صعود هستیم.

دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی شهر شیراز بیان کرد: ما بخودی خود می توانیم بزرگ تر شویم بشرطی که در جایگاه فعلی خود با روحیه اول انقلاب، جهادی کار کنیم نه اینکه بفکر براندازی باشیم!

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مناطق حاشیه‌ شهر و کم‌ برخوردار شیراز را باید ببینیم تا تصویر درستی از شهر منعکس شود.

ما اول کار را انجام می‌دهیم، بعد فکر می‌کنیم
نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی ایران بیان کرد: ما اول کار را انجام می‌دهیم، بعد فکر می‌کنیم که این رویه غلط است، تصمیم‌سازان باید درست فکر کنند و درست عمل کنند.

روح الله بابایی با اظهار اینکه یکی از مشکلات کشور ما این است که 80 درصد آمارهای ارائه شده غیر واقعی است، گفت: تا زمانی که آمارها به درستی اعلام نشود شاهد تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ های غلط و نادرست هستیم.

وی از انتقال مکان ساختمان شورای شهر به بافت قدیمی و پر مشکل شهر شیراز تقدیر کرد و افزود: حضور در بین مردم تاثیر مهمی در حل و فصل کردن مشکلاتشان دارد.
نظرات بینندگان