کد خبر: ۱۲۱۴۶۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۳ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷
شهردار شیراز با سفیر جمهوری چک در ایران دیدار کرد؛

گسترش همکاری های شهری و اقتصادی شیراز و جمهوری چک

در حاشیه سفر سفیر جمهوری چک در ایران و نایب رییس اتاق بازرگانی این کشور به شیراز، شهردار شیراز با این مقامات دیدار و گفتگو کرد.
به گزارش شیرازه، شهردار شیراز در دیدار با سفیر جمهوری چک بر گسترش همکاری های دوجانبه میان شیراز و جمهوری چک و به طور مشخص شهرداری پراگ تأکید کرد و گفت:‌ شیراز ظرفیت های تاریخی، فرهنگی و هنری بسیاری دارد که می تواند فرصتی برای همکاری های این شهر با کشور چک در زمینه گردشگری باشد.

اسکندرپور با اشاره به جایگاه علمی دانشگاه شیراز، زمینه تبادل دانشجو و همکاری های پژوهشی دانشگاه شیراز و مراکز علمی کشور چک را در مسایل مدیریت شهری از جمله کنترل ترافیک و به کارگیری سیستم های نوین حمل و نقل مساعد تلقی کرد.

وی با اشاره به استفاده شهر پراگ از سیستم های نوین حمل و نقل عمومی به ویژه تراموا، خاطرنشان ساخت: تا کنون توجه و تمرکز مدیریت شهری شیراز به احداث مترو معطوف بوده است اما به نظر می رسد سیستم تراموا می تواند راه حل مناسب تری برای کاهش ترافیک در محدوده مرکزی شهر باشد. از این رو با توجه به نیاز فعلی شیراز، در این زمینه می تواند همکاری هایی بین شهرداری دو شهر شکل بگیرد؛ در همین راستا شهرداری شیراز آمادگی دارد هیأت هایی از کارشناسانش را به این شهر اعزام کند تا از تجربه های شهرداری پراگ استفاده کنند.

اسکندرپور اضافه کرد: طرح مطالعات جامع حمل و نقل شیراز انجام شده است اما تمایل داریم انجام مطالعات اولیه راه اندازی تراموا را به یک شرکت مطالعاتی در کشورهای توسعه یافته واگذار کنیم.

شهردار شیراز همچنین ضمن اعلام آمادگی برای تبادلات فرهنگی بین شیراز و پراگ، گفت: با توجه به در پیش بودن هفته شیراز که یک رویداد بزرگ و ارزشمند است، افتخار می کنم که سال آینده در ایام هفته شیراز، میزبان هیأت های مختلف فرهنگی از شهر پراگ باشیم.

اسکندرپور در خصوص نحوه مدیریت پسماند در شیراز که مورد توجه سفیر و نایب رییس اتاق بازرگانی جمهوری چک قرار گرفته بود، گفت: در شیراز روزانه هزار تن پسماند از سطح شهر جمع آوری می شود و اگرچه در زمینه مدیریت پسماند با کشورهای دیگر از جمله اتریش مذاکراتی داشته ایم اما با توجه به تکلیفی که شورای شهر بر عهده شهرداری گذاشته است باید برای دفن اصولی پسماندها و استفاده بهینه از این طلای کثیف، تدابیر جدی اتخاذ کنیم تا این امر را با نگاه اقتصادی و سودآوری شهری مدیریت کنیم.

وی در خصوص بازپردازش پساب ها و استفاده از آب های خاکستری برای آبیاری فضاهای سبز گفت: شهرداری شیراز به دنبال حضور شرکت های جدی و علاقمند به سرمایه گذاری در این شهر است. در این راستا آمادگی داریم از طریق مشارکت سرمایه گذار ۱۰ تصفیه خانه محلی در شیراز احداث کنیم.

سفیر جمهوری چک در ایران نیز در این دیدار با اشاره به پشتوانه غنی فرهنگی شیراز گفت: شیراز به واقع مهد تمدن ایران و مقصد بسیاری از گردشگران خارجی که به این کشور سفر می کنند، است. جهان ایران را به نام پارس یا فارس شما می شناسد.
با اطمینان خاطر به شما می گویم که گردشگرانی که به شیراز می آیند پس از بازگشت حتماً افراد دیگری هستند چرا که تحت تأثیر فرهنگ و میهمان نوازی مردم شما قرار گرفته اند.

اسواتو پلوک چومبا سفیر جمهوری چک در ایران بر ظرفیت های بالای شیراز در زمینه جذب گردشگر تأکید کرد و گفت: روابط این شهر و کشور چک می تواند در بُعد گردشگری توسعه یابد.

وی توسعه همکاری های اقتصادی را بخش عمده ای از وظایف سفارت خانه ها دانست و اظهار داشت: تا کنون روابط خوبی با برخی شهرهای ایران همچون مشهد، تبریز و همدان داشته ایم و در حال حاضر زمان آن است که این مراودات با شیراز نیز صورت بگیرد؛ هرچند معتقدیم این ارتباط باید پیش تر ایجاد می شد و گسترش می یافت.

چومبا افزود: در همکاری های اقتصادی تأکید بر اعتمادسازی است و تا به اینجا اعتماد لازم بین دو مجموعه وجود دارد.

سفیر جمهوری چک در ایران با اعلام آمادگی کشور چک و اتاق بازرگانی آن کشور برای همکاری با شیراز در زمینه توسعه سیستم حمل و نقل عمومی و مراودات علمی و دانشگاهی گفت:
پیشنهاد می شود مسئولین مدیریت شهری شیراز در سفر به جمهوری چک تجربه های خود را با شهرداری پراگ تبادل کنند. به عنوان مثال در زمینه مدیریت پسماند روش های کارآمدی وجود دارد که بتوان از زباله انرژی تولید کرد و من تمایل خود را برای همکاری در این زمینه اعلام می کنم.

به گفته چومبا، تبادل دانشجو و تدریس زبان فارسی در دانشگاه های چک و بالعکس موضوع دیدارهای آتی کارشناسان سفارت جمهوری چک با دانشگاه شیراز خواهد بود.
نظرات بینندگان