کد خبر: ۱۲۱۴۸۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۲ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷

آیت‌الله ایمانی استعفا داد/ چه کسی امام‌جمعه شیراز می‌شود؟

با استعفای امام‌جمعه شیراز، بررسی گزینه‌های احتمالی نماینده ولی‌فقیه در استان فارس به نُقل محافل سیاسی استان تبدیل شده است.

به گزارش شیرازه، آیت‌الله اسدالله ایمانی ساعاتی پیش با تقدیم استعفای رسمی خود به محضر رهبر معظم انقلاب، از مسئولیت خطیر نمایندگی ولی‌فقیه کناره‌گیری کرد تا پس از قریب به 10 سال، شخصی دیگر بر مسند نمازجمعه شیراز تکیه زند.

آیت‌الله ایمانی که از مدت‌ها پیش با بیماری دست‌وپنجه نرم کرده و به‌طور مداوم دیالیز می‌شود، در مدت اخیر بارها و بارها در بیمارستان بستری شده و روزهای سختی را پشت سر گذاشته است.

امام‌جمعه شیراز هنگامی که در اسفندماه سال 96 برای شرکت در مجلس خبرگان رهبری عازم تهران شد، فکرش را هم نمی‌کرد که ممکن باشد در بیمارستا‌ن‌های تهران هم طعم تلخ سی‌سی‌یو را بچشد. او در حین دیالیز ناگهان سکته خفیفی کرد و آن‌قدر شرایط جسمی‌اش وخیم شد که 27 اسفندماه 96 ممکن بود آخرین روز حیات وی رقم بخورد.

 

اما دست تقدیر او را به دامان فارس بازگرداند و آیت‌الله که پس از عمری فعالیت دینی و سیاسی در استان‌های بوشهر و فارس، دیگر از این همه بیماری و رنج خسته شده و جای خالی او مدت‌هاست در تریبون نمازجمعه احساس می‌شود، درنهایت تصمیم گرفت عصر روز شنبه طی نامه‌ای استعفای خود را به مقام معظم رهبری تقدیم کند.

اما زمزمه استعفای امام‌جمعه شیراز از مدت‌ها پیش به‌گوش می‌رسید و از همین روی، گزینه‌های مختلفی برای تصدی این مسئولیت مورد بحث و بررسی قرار گرفته‌اند.

آیت‌لله شب‌زنده‌دار

 

نخستین گزینه در این بین «محمدمهدی شب‌زنده‌دار» بود؛ او که از فروردین 92 تاکنون با حکم مستقیم مقام معظم رهبری از اعضای 6 نفره فقهای شورای نگهبان به شمار می‌رود، از اساتید مطرح درس خارج فقه و اصول در حوزه علمیه قم است. این استاد شاخص حوزه که اصالتاً اهل جهرم بوده و با 64 سال سن، جلسات درس او از پرجمعیت‌ترین دروس خارج فقه قم به شمار می‌رود، پیشنهاد نمایندگی ولی‌فقیه در استان فارس را بدلیل مشغله‌های علمی و کاری در تهران و قم نپذیرفت تا بعد از او، پای گزینه‌های دیگری به میان آید.

آیت‌الله دستغیب

 

«سیدعلی‌اصغر دستغیب» آنقدر در میان مردم شیراز و فارس نام‌آشناست که دیگر نیازی به معرفی ندارد. او که متولد چهارم آذرماه 1324 است، ریاست هیئت امنای مجمع خیّرین سلامت فارس را برعهده دارد و سالهاست با رای مردم به‌عنوان نماینده نخست فارس راهی مجلس خبرگان رهبری می‌شود. آیت‌الله دستغیب از اسفندماه 92 تاکنون با حکم مقام معظم رهبری تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی (شاهچراغ) را برعهده دارد.

دکتر دژکام

 

آیت‌الله دکتر «لطف‌الله دژکام» متولد سال 1341 در جهرم است. این روحانی 56 ساله که یکی از جوان‌ترین گزینه‌های این مسئولیت مهم به شمار می‌رود، علاوه بر دارا بودن تحصیلات عالیه حوزوی و تدریس درس خارج فقه، در دانشگاه نیز دستی بر آتش داشته و به‌عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جهرم با درجه دانشیاری مشغول تدریس است. آیت‌الله دژکام که از سال‌ها پیش و بعد از رحلت آیت‌الله آیت‌اللهی به عنوان امام‌جمعه جهرم معرفی شد، در کارنامه خود دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه استان فارس، نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال احمر استان فارس و نگارش چند کتاب را نیز یدک می‌کشد.

دکتر زیبایی‌نژاد

 

حجت‌الاسلام دکتر «محمدرضا زیبایی‌نژاد» متولد هجدهم اسفندماه 1342 است. او با 55 سال سن علاوه بر تحصیلات عالی‌رتبه حوزوی، مدارج دانشگاهی را نیز طی کرده و هم‌اکنون مسئول مرکز مطالعات و تحقیقات زنان حوزه علمیه قم است. دکتر زیبایی‌نژاد که از خانواده‌های اصیل شیرازی است و بیشتر با ارائه مطالبی در حوزه زنان و خانواده از سیمای جمهوری اسلامی شناخته می‌شود، هم‌اکنون ساکن قم است و در کنار تدریس دروس حوزوی، در مقطع دکتری مطالعات زنان دانشگاه ادیان و مذاهب نیز مشغول تدریس می‌باشد.

حجت‌الاسلام حدائق

 

حجت‌الاسلام «علیرضا حدائق» که بیشتر در میان مردم با عنوان صمیمی «شیخ علیرضا» از او یاد می‌شود، از دیگر افرادی است که از او به‌عنوان یکی از گزینه‌های نمایندگی ولی‌فقیه در فارس نام برده می‌شود.

حجت‌الاسلام حدائق که متولد بهمن‌ماه 1342 است و همچون دکتر زیبایی‌نژاد و دکتر دژکام یکی از جوان‌ترین گزینه‌های احتمالی به شمار می‌رود، دروس حوزوی خود را از سال 1360 و در مدرسه شهید آیت‌الله دستغیب آغاز کرد، اما از آنجا که استعداد زیادی در خطابه داشت، بجای طی مدارج عالیِ حوزوی بیشتر به سمت تبلیغ معارف دین سوق پیدا کرد و از همین روی اغلب مردم شیراز با نام او آشنایی دارند.

به گزارش خبرگزاری فارس، بررسی گزینه‌های پیشنهادی جهت تصدی مسئولیت خطیر نمایندگی ولی‌فقیه در استان فارس همچنان ادامه دارد و نام گزینه‌های دیگری همچون «آیت‌الله سیدشرف‌الدین ملک‌حسینی» نماینده ولی‌فقیه در استان کهگلویه‌وبویراحمد، «آیت‌الله علی‌اکبر کلانتری» نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری و حتی «آیت‌الله غلام‌علی صفایی بوشهری» نماینده ولی‌فقیه در استان بوشهر نیز شنیده می‌شود.

به‌نظر می‌رسد با اعلام عمومی استعفای آیت‌الله ایمانی، روند تعیین امام‌جمعه جدید شیراز سرعت بیشتری به خود گرفته و جایگزین آیت‌الله ایمانی و مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی زودتر از آنچه تصور می‌شد تعیین گردد. 


منبع: فارس
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
0
شیرازه چرا خبر را بعد از خبر مدیر کل ورزش و سرپرست آموزش و پرورش زده اید؟
چرا این همه تاخیر چرا خبرنگار خودتان خبر تهیه نکرده و از فارس گرفته اید/
انتظار می رود شما در انتشار اخبار مهم فارس پیش قدم باشید
saeid
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
0
حجه الاسلام رضوي اردكاني از گزينه هاي اصلي بودن كه ذكر نكرديد حتي قبل از امام جمعه فعلي