کد خبر: ۱۲۱۴۹۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۸ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
در کارگروه سازگاری با کم آبی فارس مطرح شد؛

الگوی بهینه مصرف آب در کشور تعریف نشده است/سیستم های خنک کننده برقی جایگزین کولر آبی شود

مدیر عامل آب منطقه ای فارس گفت: متاسفانه الگوی بهینه مصرف آب هنوز در کشور ما تعریف نشده است ونتوانستیم معین کنیم که در هر منطقه بهتراست کشاورز چه کشتی داشته باشد.
به گزارش شیرازه، کارگروه سازگاری با کم آبی دراستان فارس تشکیل جلسه داد.

مدیر عامل آب منطقه ای فارس در این جلسه بخشنامه ای مبنی بر ضرورت تشکیل این کارگروه و وظایف آن قرائت کرد و گفت: در واقع سازگاری با کم آبی یعنی افزایش مصرف کننده  وکاهش منابع را بپذیریم و برنامه ریزی کنیم که چطور باید در این شرایط وضعیت را مدیریت کرد. 

دهقانی با اشاره به بارندگی‌های اخیر توضیح داد: ما در این سال‌ها نسبت به۵۰ سال اخیر کمترین میزان بارندگی را داریم و بارش‌های اخیر باعث خوشحالیست اما  به میزانی نیست که عقب ماندگی را جبران کند.ما درحال حاضر به رغم بارندگی‌ها حدود۶۸تا ۶۹درصد نسبت به سال آبی گذشته و ۶۰ درصد نسبت به میانگین بلندمدت  کاهش بارش داشتیم.

 وی ابراز داشت:تا امروز صبح درفارس ۱۱۸ میلیمتر بارش داشتیم و کمبود بارش منجر شده که سطح ابی رودخانه ها ۷۰ تا ۱۰۰درصد کاهش یابد و خیلی از رودخانه های محلی عملا ابی ندارد.

وی در خصوص وضعیت سدهای استان نیز توضیح داد: در ذخیره سدهای جنوب استان تغییرخاصی رخ نداده چون بارش جدی نداشتیم.آمار ورودی وخروجی سدهانشان می‌دهد باکم شدن حجم سدهای موثر مواجه هستیم.از سد درودزن که تامین کننده آب کشاورزی و شرب شیراز است دوسال است که آبی برای کشاورزی رها سازی نشده است.

‌عمده اب از سد سلمان بوده است

این مقام مسئول کاهش بارش ها و افزایش دما، تغییر اقلیم وطولانی شدن دوره خشکسالی را از عوامل ضرورت تشکیل این کارگروه برشمرد و گفت: ما در شمال فارس وارد دهمین سال خشکسالی شدیم و روان اب ها کاهش داشته، ازطرفی افزایش جمعیت و افزایش مصرف به صورت نامتوازن در بخش ها و مصرف بی رویه در شرب صنعت و کشاورزی به بحرانی شدن شرایط دامن زده است.

وی با بیان اینکه عمده آب در کشور عملا مجانی در اختیار کشاورز است و از نظر اقتصاد آب کشور را دچار مشکل کرده است تصریح کرد:با اینکه کشت برنج در برخی استان‌های کشور ممنوع شده است ولی همین دغدغه که اب دارد کم می‌شود بیشتر کشاورز را به سمت کشت سوق می‌دهد.

دهقانی ادامه داد: متاسفانه الگوی بهینه مصرف آب هنوز در کشور ما تعریف نشده است ونتوانستیم معین کنیم که در هر منطقه بهتراست کشاورز چه کشتی داشته باشد که نشات گرفته از ضعف قوانین است البته ما در همه زمینه های شرب و صنعت و کشاورزی پایین بودن راندمان استفاده بهینه از آب داریم .

وی با اشاره به اینکه ما کم ابیم و باید با این شرایط سازگار شویم تاکید کرد: مقوله اب را فقط یک دستگاه نمی تواند حل کند.

جامع مدیر کل هواشناسی فارس نیز در ادامه جلسه از میزان بارش در استان گزارش داد و‌گفت: دربارش های دو روز اخیر شهرستان‌های اقلید۴۳میلی متر،صفاشهر۳۳،بوانات۲۲، سد درودزن ۲۱ ،گلستان شیراز۲۰،اردکان۱۸شیراز۱۵،مرودشت۱۳،نورآباد و کازرون واباده ۱۰ میلی متر بارش داشتند.

وی اعلام‌کرد: میانگین بارندگی تا امروز 121.4 میلیمتر و سال گذشته ۳۷۷ و سه دهم میانگین بوده است  و نسبت به سال گذشته ۶۸ درصد کاهش داشتیم .

جامعی با اعلام اینکه امسال در ۲۰ شهرستان نزدیک به بیش از ۵۰ درصد کاهش بازندگی داشتیم تصریح کرد: در کشور هم بعداز سیستان و بلوچستان و کرمان و هرمزگان  فارس با ۶۸ درص کاهش بارندگی چهارم است. البته تنها سه استان اردبیل و آذربایجان غربی و شرقی میانگین بارش مثبت داشته اند وبقیه استانها همه باکاهش بارش نسبت به سال گذشته مواجه بودند

وی خبر داد: میانگین بارش های فارس از دیشب تا امروز ۷ میلیمتر بوده است

در ادامه جلسه بحث مختصری درباره ممنوعیت کشت برنج دراستان انجام شد و سپس جلسه با  دستور کار دوم  تحت عنوان تدوین برنامه سال جاری آب منطقه‌ای ادامه یافت

دهقانی گفت: رصدو شناسایی تعداد چاه‌های فعال غیرمجاز وتعداد چاه‌هایی که درهرمنطقه باید پربشود واصلاح و تعدیل پروانه چاه‌ها از مهمترین برنامه‌های سال پیش روست. طبق مصوبه کشوری بیست درصد پروانه‌ها باید کاهش یابد به عنوان مثال ۸۰۰۰ پروانه درمرودشت باید اصلاح وتعدیل شود.برای اکثرشهرستانها تعداد لصلاح و تعدیل پروانه‌ها مشخص شده است.علاوه برآن با آموزش و پرورش هم برای آموزش به دانش آموزان مقطع راهنمایی به خصوص در مناطق روستایی قرارداد بستیم که از این طریق فرهنگ مصرف صحیح آب درخانواده ها رواج یابد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس نیز در این جلسه تاکید داشت این برنامه‌ها همه بایدونباید و تحکم به مردم است وقتی مردم را از کاری نهی می‌کتیم باید جایگزینی برای آن ارائه دهیم تا حرف ما با پذیرش بیشتری مواجه شود.

همه این گفتارها برنامه عملی لازم دارد
دهقانی در این خصوص پاسخ داد: درباره راهکار جایگزین نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها هستیم. همکاری جهاد کشاورزی،مراکزتحقیقاتی حتی صرف اعتبارات اشتغال استانداری میتواند در این راستا مفید باشد.ماکتلبچه برنامه پیشنهادی سال جدید را دوم اردیبهشت برای همه دستگاه‌های مرتبط فرستادیم و منتظر نظرکارشناسی آن‌ها هستیم

قاسمی مدیرکل جهاد کشاورزی فارس نیز در این نشست پرکردن چاه‌های غیرمجاز و کنتوردار کردن چاه‌های مجاز را از مهمترین راهکارهای سازگاری با کم‌ ابی یرشمرد و گفت:طرح تعادل بخشی بین وزارت نیرو و جهاد کشاورزی در بحث اب است اما اعتبار در خور بابت اجرای این طرح از سوی کشور مطرح نشده است.

وی تصریح کرد: طرح تعادل بخشی اساسی است و باید عملی شود ما از سال کذشته مکررا تقاضاکردیم برای کنتور دارکردن چاه های مجاز تمرکز باید بر مناطق برنج خیز باشد چراکه غالبا دو کشته هستند و حد مجاز مصرف آب ندارند باید کنتور در این نوع کشت ها لحاظ شود و به عنوان اولویت استان کنتور دار کردن چاه ها در مناطق برنج خیز در دستور کار قرار بگیرد.

قاشمی خاظرنشان کرد باید کشاورزان توجیه شوند که درصپرت عدم کاشت برنج  اب چاه  برای آنها می‌ماند  ومی‌توانند با کشت هاس کم اب تر بهره بیشتری از آب چاهشان ببرند و اب ذخیره شده برای خود ان منطقه است و به حیات وبقای کشاورزی کمک می‌کند‌هیچ منطقه ای در فارس نیست که شرایط بحرانی نداشته باشد و در این حالت باید تصمیم منطقی گرفته شود.

وی همچنین یاداور شد: در کوتاه مدت لازم است که تفاوت درآمدی برای کشاورزانی که فقط یک کشت برنج دارند داشته باشیم و در کنار کنتور دار کردن چاه ها قسمتی که قطعات کوچک دارند و برنج می کارند و می گوییم نباید بکارند یک حمایتهایی صورت بگیرد که مشکبات معیشتی آن‌ها به حداقل برسد و باعث اعتراضات جمعی نشود.

باید برای مدیریت مصرف آب به جای برنامه برخوردی به سمت برنامه‌های هدایتی و ارشادی برویم
عنایت‌الله رحیمی در جلسه کارگروه سازگاری با بحران کم‌آبی استان فارس با بیان اینکه پرکردن چاه‌های غیرمجاز، کنتوردار کردن چاه‌های مجاز در واقع راهکارهای دفعی است و ما باید برای مدیریت مصرف آب به جای برنامه برخوردی به سمت برنامه‌های هدایتی و ارشادی برویم، اظهار داشت: به هیچ عنوان پذیرفته نیست که سازمان‌های تامین‌کننده آب برای تامین آب شرب مردم بهانه‌هایی مانند کمبود اعتبار یا کاهش بارندگی را مطرح کنند. به هیچ وجه نباید به سمتی رویم که مردم درخصوص تامین آب شرب اعتراض داشته باشند.

وی با بیان اینکه اولویت ما تامین آب شرب مردم است، بنابراین با فشار به بخش‌هایی مانند کشاورزی و صنعت درصدد تامین آب شرب مردم هستیم، عنوان کرد: در سال گذشته گرایش ما در اعتبارات عمرانی به سمت تامین آب بود و امسال نیز قول مساعد برای تامین اعتبار در این زمینه خواهیم داد.

معاون عمرانی استاندار فارس با بیان اینکه سازمان آبفا ماهانه گزارشی از مصرف آب ادرات استان به استانداری ارائه دهد تا مشخص شود که کدام دستگاه افزایش یا کاهش مصرف آب داشته است، خاطرنشان کرد: کلیه انشعابات فضای سبز شهری که از آب آشامیدنی برای آبیاری استفاده می‌کنند باید قطع و آب غیرشرب واصطلاحا آب خاکستری برای آنها تامین شود.

وی بیان کرد: از آنجا که سررسید اوراق مشارکت 4 ساله است همین موضوع سبب می‌شود که پیمانکاران رقم بالاتری در برآورد قیمت اعلام کنند و از سوی دیگر مدیر دستگاه دولتی نیز برای جذب این اعتبار دست به فاکتورسازی سوری می‌زند که مطمئنا این موضوع در دیوان محاسبات دردسر ایجاد خواهد کرد و در این بین مدیر دولتی تقصیری هم ندارد زیرا برای عدم برگشت اعتبار مجبور به فاکتورسازی است باید برای این معضل نیز چاره ای اندیشیده شود.

سیستم خنک کننده‌های برقی به جای کولرهای آبی باید جایگزین شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز، شیراز نیز در این جلسه با بیان اینکه در ماه‌های گرم سال 25 تا 30 درصد آب ورودی شهر در کولرهای آبی مصرف می‌شود، اظهار داشت: استفاده از سایه بان برای جلوگیری از تبخیر اب تا حد زیادی موثر است کارخانجات سازنده موظف شوند مثل موتور کولر سایه بان هم برای آن تولید کنند

وی افزود: 40 درصد جمعیت شهری فارس در شیراز زندگی می‌کنند و 670 هزار اشتراک آب در این شهر وجود دارد.

نظرپور خاطرنشان کرد: در گرمای تابستان امسال به طور متوسط 900 لیتر در ثانیه کمبود آب داریم که با برنامه‌هایی که داشتیم 600 لیتر آن تامین شده و برای تامین 300 لیتر باقی‌مانده نیز باید به تعداد چاه‌های اجاره‌ای افزوده شود. اگر خط دوم آب رسانی به شیراز هم به نتیجه برسد مشکل کمبود آب شرب نخواهیم داشت.البته ما خیلی روی راهکار دوم حساب نکردیم و در تلاشیم با افزایش چاه های اجاره ای با کیفیت  مشکل را حل کنیم

وی با بیان اینکه در حال حاضر 10 چاه از شهرداری شیراز اجاره شده که باید به 30 چاه برسد، افزود: چاه‌هایی نیز بازدید شده و آب آنها در حال آزمایش است و در صورت تایید وارد مدار آبرسانی شیراز می‌شود.

نظرپور با بیان اینکه هر لیتر آب به قیمت 4 ریال به مصرف‌کننده داده می‌شود در حالی که قیمت تمام شده هر لیتر آب 12 ریال است، خاطرنشان کرد: امسال باید نسبت به سال گذشته 20 درصد مصرف آب را کاهش دهیم.

 نماینده صنعت ، معدن و تجارت هم پیشنهاد داد برای جلوگیری از هدررفت آب در کولر ها باید سیستم سرمایشی در شیراز و فارس را تغییر دهیم و بیشتر از اسپیلت‌ها به جای کولر ابی استفاده شود

 35 درصد جمعیت روستایی فارس در وضعیت بحران آب قرار دارند


علی بوستانی، مدیرعامل شرکت آبفای روستایی فارس، نیز در این جلسه با بیان اینکه 41 درصد جمعیت روستایی فارس  از لحاظ بحران آب در وضعیت عادی، 24 درصد در وضعیت تنش و 35 درصد در وضعیت بحرانی قرار دارند، اظهار داشت: برای برون رفت مناطق روستایی از وضعیت بحرانی از 6 ماهه دوم سال گذشته 20 طرح که شامل 150 پروژه بود در روستاهای بحرانی شروع کردیم.

وی با بیان اینکه که میانگین پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها 72 درصد بوده و تاکنون 40 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است، خاطرنشان کرد: 251 منبع تامین آب روستاهای فارس در معرض آلوده شدن است که باید برای آنها چاره‌ای اندیشید.

رحیمی در پاسخ به این مسئله خواستار شد تا مکان های در معرض آلودگی به این کارگروه معرفی شوند تا به اطلاع فرمانداران و مسئولین روستا برسد و برای آن چاره اندیشی کنند.

 


 
برچسب ها: کم ابی ، فارس ، بارندگی
نظرات بینندگان