کد خبر: ۱۲۱۵۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۳ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
روایتی از روستای خورکش در بوانات؛

دهیار خورکش: بوروکراسی اداری و بهره بانکی کشاورزان را از تغییر کشت منصرف کرده/ جوان روستایی:صنایع دستی روستائیان بازار فروش خوبی ندارد

اگرچه خشکسالی پدیده‌ای منطقه‌ای به حساب می آید که عمدتاً ناشی از تغییرات اقلیمی صورت پذیرفته اما سوء تدبیر مدیران در مدیریت منابع آب و خاک کشور به طور بالقوه زمینه جابه‌جایی‌های جدید را فراهم کرده است.
به گزارش شیرازه، رودخانه ها و چشمه ها یکی از منابع عمده تأمین آب کشاورزی روستاهای فارس می باشد که متأسفانه با مروری بر آمار 37 ساله  منطقه نشان دهنده خشک شدن کامل آنها و همچنین تغییرپذیری شدید جریان آب خروجی رودخانه ها درطی این سالها شده است به نحوی که موجب افزایش بهره گیری از منابع آب زیرزمینی گردیده است و فراوانی حفر چاه های عمیق و نیمه عمیق، دلیلی بر این مدعاست.

بحران آب در استان فارس خطری را منجر شده که تاکنون به طور جدی به آن پرداخته نشده و آن هم خالی شدن روستاها از جمعیت و متروکه شدن آنهاست، برخی از روستاهای استان فارس آبی برای کشاورزی ندارند و مهاجرت تنها راه چاره مردم شده .

اگرچه خشکسالی پدیده‌ای منطقه‌ای به حساب می آید که عمدتاً ناشی از تغییرات اقلیمی صورت پذیرفته اما سوء تدبیر مدیران در مدیریت منابع آب و خاک کشور به طور بالقوه زمینه جابه‌جایی‌های جدید را فراهم کرده .

روستای خورکش شهرستان بوانات یکی از روستاهای استان فارس است که به دلیل خشکسالی و عدم حمایت جهت ایجاد مشاغل دیگر جایگزین کشاورزی باعث شده  تا جمعیت این روستا روز به روز کمتر شود.
 
یکی از اهالی روستا در گفتگو با خبرنگار شیرازه با اشاره به بیکاری جوانان در روستا میگوید: این سالها به دلیل خشکسالی، کشاورزی از رونق افتاده اما  در روستا شرایط کشت محصولات کم آب مثل گردو و زعفران فراهم است اما متاسفانه به دلیل نبود صنایع تبدیلی و  عدم حمایت از سوی مسئولان ، مردم زیاد به سمت این کشت نمیروند.

جوانی که گویا از بیکاری در روستا رنج می برد میگوید: ما جوانان چگونه در روستا بمانیم و برای حفظ روستا تلاش کنیم وقتی که امکاناتی در اختیار ما قرار نمی گیرد و در شهر میتوانیم با امکانات بیشتری کار کنیم.

وی ادامه می دهد: من مجبورم برای به دست آوردن خرجی خانواده ام کیلومترها راه بروم تا بتوانم با کار در شهر  خرجی خانواده را تهیه کنم در حالی که با حمایت مسئولان و ایجاد مشاغل روستایی مثل حمایت از صنایع دستی و یا صنایع تبدیلی میتوانم در کنار خانواده ام بمانم وکار کنم.

این جوان روستایی در ادامه می گوید: صنایع دستی روستائیان بازار فروش خوبی ندارد در حالی که این صنایع میتواند تعداد زیادی از اهالی روستا را مشغول به کار کند.

در روستاها درآمد کافی وجود ندارد

بهرام یزدی دهیار خورکش از بخش مرکزی شهرستان بوانات در گفتگو با خبرنگار شیرازه درباره علت مهاجرت روستائیان گفت: بنده علت مهاجرت را فقط خشکسالی نمیدانم چون این پدیده مدتیست پدید آمده ولی مردم از سالهای گذشته در حال مهاجرت هستند.

وی با بیان اینکه مهاجرت های علل مختلف دارند، افزود: به نظر من مهمترین علت مهاجرت مردم خصوصاً جوانان اینست که در روستاها درآمد کافی وجود ندارد.

یزدی به شغل بیشتر مردم روستا یعنی کشاورزی اشاره کرد و بیان داشت: در گذشته با کشاورزی درآمد چند خانواده تأمین می شد، امّا امروزه حتی نمی تواند هزینه های یک خانواده را تأمین کند.

دهیار خورکش با اشاره به دیگر مشکلات روستائیان، خاطرنشان کرد: صنایع تبدیلی برای محصولات کشاورزی در شهرستان نیست، در نهایت خشکسالی باعث دلسردی مردم برای ماندن در روستا شده است.

وی افزود: البته مسئولان شهرستان مثل فرماندار محترم و بقیه نهادها مثل جهاد کشاورزی و غیره همکاری خوبی برای کشت های جایگزین داشتند، ولی بعلت پیچ و خم های اداری و بهره های بانکی، از جانب مردم روستا استقبال زیادی نشد.

یزدی در ادامه تأکید کرد: اگر دولت می خواهد زندگی به روستاها برگردد، باید برای جایگزینی آبیاری سنتی، دامداری، مسکن، بیمه محصولات کشاورزان و بازاریابی محصولات کشاورزان و باغداران تصمیم عملی اتخاذ کند.

دهیار خورکش در پایان گفت: امیدواریم که دولت با کمک بانک ها و با قراردادن تسهیلات کم بهره و حتی بلاعوض هرچه سریعتر برای این مشکلات چاره بیاندیشد تا دیگر شاهد فقیرتر شدن مردم روستاها و مهاجرت آنان نباشیم.

*زهرا جاوید
برچسب ها: شهرستام ، خورکش ، کشاورزی ، فارس
نظرات بینندگان