کد خبر: ۱۲۱۵۳۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۵ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
گزارشی از سفیر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به استان فارس:

کارگران سربازان اصلی اقتصاد مقاومتی هستند/ راه بهتری برای بهبود وضعیت کارگران نمی‌شناسم

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: با برخی حقوق‌های کارگری نمی توان در شهر‌های بزرگ زندگی کرد، اما چه کنیم که راه بهتری نمی‌شناسیم.
افزایش مستمری معلولان با اختصاص اعتبار 7 هزار میلیارد تومانیبه گزارش شیرازه، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در سفر خود به فارس، در جشن کارگری شهرستان آباده گفت: در حوزه کار با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستیم، از یک سو درآمد کارگران پاسخگوی هزینه‌ها نیست و از سوی دیگر هم کارفرمایان توان پرداخت حقوق به نیروی کار بیش از آنچه تاکنون پرداخت کرده را ندارد.

علی ربیعی با بیان اینکه کارفرمایان به دلیل شرایط خاص اقتصادی افزایش بالغ بر ۱۹ درصدی حقوق برای سال جاری را به سختی قبول کردند، اظهار داشت: افزایش قدرت خرید کارگران و بالا بردن توان تولید کارفرمایان از سیاست‌های توام دولت است.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه کارگران سربازان اصلی اقتصاد مقاومتی هستند، اضافه کرد: کارگران با افزایش بهره وری و کیفیت تولید می‌توانند زمینه ساز رونق تولید باشند و بدینوسیله رونق اقتصادی را محقق کرده و در نهایت درآمد خود را از طریق بالا بردن توان مالی کارفرمایان افزایش دهند.

ربیعی با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید حقوق کارگران و بازنشستگان بیش از نرخ تورم افزایش داشت، ادامه داد: متاسفانه تا قبل از دولت تدبیر و امید به دلیل تورم بالا و حقوق کارگران متناسب با نرخ تورم افزایش نیافت و قدرت خرید این قشر به شدت کاهش یافت که دولت تدبیر و امید تلاش کرد با ترمیم حقوق سالانه کارگران بیش از نرخ تورم از کاهش قدرت خرید کارگران جلوگیری کرد.

وی با بیان اینکه نیروی کار به دلیل شرایط قبلی اقتصادی با ۱۰ سال تاخیر وارد بازار کار شد، افزود: تلاش می‌شود این تاخیر ۱۰ ساله به گونه‌ای جبران شود که آن‌ها بتوانند به راحتی شاغل شوند.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امسال ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به بازنشستگان لشکری و کشوری با طبقات حقوقی پایین و ۶۰۰ میلیارد تومان برای مسکن و معیشت بازنشستگان تامین اجتماعی اختصاص یافته است.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از سخنان نیز گفت: با برخی حقوق‌های کارگری نمی توان در شهر‌های بزرگ زندگی کرد، اما چه کنیم که راه بهتری نمی‌شناسیم.

همچنین وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی در جلسه شورای اداری و کارگروه اشتغال اقلید که شامگاه شب گذشته برگزار شد با اشاره به القای ناامیدی در جامعه توسط برخی افراد انتقاد کرد و گفت: باید با جوشش و حرکت به دنبال کسب موفقیت تلاش و میل به زندگی و اهداف بهتر را توسعه دهیم.

وی به حقوق حدود 500 تا 600 هزارتومانی و تورم بالای ابتدای وزارت خود اشاره کرد و با بیان اینکه اکنون نیز تورم را به معنای ارزانی نمی‌دانیم، از تلاش‌های صورت گرفته درزمینهٔ حقوق سخن گفت و اظهار کرد: نمی‌گویم اکنون وضعیت خیلی عالی است اما جهت‌گیری درستی را در این زمینه آغاز کردیم.

ربیعی به اختصاص بودجه 600 میلیارد تومانی برای مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی اشاره کرد و گفت: زمان آغاز کار من به‌عنوان وزیر، این صندوق‌ها تنها کارپردازی بود و حقوق پرداخت می‌کرد.

وی یادآور شد: افزایش دریافتی معلولان با اختصاص اعتبار 7 هزار میلیارد تومانی، حمایت از 170 هزار کودک بازمانده از تحصیل، کمک به زنان دارای سوءتغذیه در استان‌های مرزی، اجرای طرح بیمه زنان سرپرست خانوار و...ازجمله اقدامات وزارت کار در راستای فقرزدایی در سال جاری است.

ربیعی با بیان اینکه صندوق‌های بیمه‌ای زمانی برای پرداخت 10 سال حقوق راه‌اندازی شدند اما امروز در برخی موارد تا 50 سال پس از بازنشستگی نیز حقوق پرداخت می‌شود، اظهارکرد: باید در کنار هم و با عقلانیت، سخت‌کوشی و مدارا به دنبال رفع مشکلات باشیم.

وی با تأکید بر لزوم تشکیل کانون توسعه اقلیدی‌ها برای پیشرفت و ترقی هرچه بیشتر بیان کرد: باید توسعه شهرستان را در نظر داشته باشیم که در کنار کشاورزی به خدمات مولد توجه و برنامه‌ریزی شود.

پیگیری حمایت از بنگاه‌های زمین‌خورده شهرستان اقلید ازجمله کارخانه قند، مجتمع گوشت و...، ارتقای درمانگاه تأمین اجتماعی اقلید به پلی کلینیک، راه‌اندازی خانه امید و اختصاص اعتبار برای آن در بودجه سال 97 یا 98، پیگیری بیمه کارگران ساختمانی و قالی‌بافان، بررسی راه‌اندازی شعبه تأمین اجتماعی در بخش‌های شهرستان اقلید در صورت نیاز و حمایت از سرمایه‌گذار و سرمایه‌گذاری ازجمله تعهدات وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مردم شهرستان اقلید بود که در این جلسه عنوان شد.

بر اساس گزارش ها در ادامه سفر و زیر کار به استان فارس، وی امروز به شهرهای شیراز و نورآباد ممسنی سفر می کند.
نظرات بینندگان