کد خبر: ۱۲۱۵۳۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۹ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷

علاقه‌مندی کشور موریتانی به سرمایه‌گذاری در شیراز/ عمان پل ارتباطی ایران و موریتانی

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز گفت: یکی از بهترین پتانسیل‌های قابل‌استفاده و زودبازده جهت ارائه کشور موریتانی و استان فارس، توریست درمانی و صادرات تجهیزات پزشکی و دارو است.
به گزارش شیرازه، مهدی علی‌پور در کمیسیون سرمایه‌گذاری این اتاق که با حضور اعضای آن برگزار شد، اظهار داشت: استان فارس پتانسیل و ظرفیت‌های بسیاری دارد که هر یک از آن‌ها می‌تواند منبع اقتصادی و درآمدزا برای مردم این استان باشد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های استان فارس در بخش‌های کشاورزی، صنعتی، معدن، گردشگری و گردشگری سلامت، افزود: زمینه‌های همکاری استان فارس و کشور موریتانی و عمان فراهم است و تجار و بازرگانان 2 طرف می‌توانند تعاملات خوبی داشته باشند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز گفت: تأمین مواد غذایی موردنیاز در 2 کشور می‌تواند زمینه مناسبی جهت شروع تبادلات بازرگانی 2 کشور در بستر مبادلات مالی از طریق بانک صادرات که تضمین‌کننده برگشت سود به کشور است، باشد.

علی‌پور تصریح کرد: یکی از نقاط ضعف این دو کشور نبود افراد خبره جهت عملیاتی کردن پروژه‌های تخصصی هم درزمینه‌ی پزشکی و ساخت بیمارستان و هم درزمینه‌ تولید محصولات و ارائه خدمات باکیفیت است که پتانسیل خوبی جهت انتقال فناوری و دانش فنی برای استان فارس به ارمغان می‌آورد.

رایزن بازرگانی موریتانیا در عمان گفت: ما قادر به سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی و تولید محصولات موردنیاز کشور موریتانیا در شیراز و فارس و صادرات از این استان به کشورمان هستیم.

شیخ احمد ابومعالی ادامه داد: موریتانی یکی از کشورهای مستعد و دارای پتانسیل به‌ویژه در حوزه‌های معدن، گاز، پزشکی، سرمایه‌گذاری و انتقال دانش فنی در حوزه اقتصادی است اما کمتر کسی به بعد اقتصادی این کشور توجه کرده است.

وی بابیان اینکه فضای کسب‌وکار در کشور موریتانیا بکر و دارای شرایط خاص است، مطرح کرد: در کشور ما قوانین مختلف کسب‌وکار وجود ندارد و در صورت درخواست سرمایه‌گذاران و تجار قوانین مخصوص برای آن‌ها وضع می‌شود.

رایزن بازرگانی موریتانیا در عمان بیان کرد: کشور موریتانی 700 کیلومتر مرز دریایی در اقیانوس اطلس و بندرها موجود دارد که به همین دلیل می‌تواند دروازه ورود به 15 کشور آفریقایی مانند سنگال که دارای مرز آبی نیستند، باشد.

ابومعالی بابیان اینکه کشور موریتانی می‌تواند در زمینه‌های اقتصادی تعامل و همکاری خوبی با کشور ایران و استان فارس داشته باشد، تصریح کرد: ایران به‌عنوان کشوری که دارای فناوری و دانش به‌ویژه درزمینه‌ی پزشکی است می‌تواند این محصولات و خدمات را معرفی و به کشور موریتانی صادر کند که در این زمینه می‌توان از کشور عمان به‌عنوان واسطه جهت نقل‌وانتقال استفاده کند.

وی افزود: در حال حاضر دارو و تجهیزات پزشکی از طریق قاچاق و یا راه‌های غیر معتبر وارد کشور موریتانی می‌شود و لذا بر کیفیت آن‌ها نمی‌توان نظارت داشت که ما خواستار همکاری با ایران و فارس در این زمینه‌ها هستیم.

رایزن بازرگانی موریتانیا در عمان خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته ارتباط ایران با کشور موریتانی به‌خوبی پیش رفته است که تلاش می‌کنیم این ارتباط تقویت و مستحکم‌تر شود که فعالیت بازرگانان و تجار 2 کشور می‌تواند زمینه همکاری‌های بیشتر را ایجاد کند.

ابومعالی بابیان اینکه تجار و فعالان اقتصادی موریتانی و ایران و فارس باید دست‌به‌دست هم دهند و تجارت را آغاز کنند، مطرح کرد: در مباحث مختلف سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین دو کشور را دنبال می‌کنیم و کشور عمان در تمام مباحث پل ارتباطی ایران و موریتانیا باشد.

سامی بن احمد یکی از بازرگانان کشور عمان گفت: عمان و ایران رابطه سیاسی بسیار خوبی باهم دارند و امید داریم که این ارتباط هرروز بهتر شود.

وی افزود: دولت عمان تمایل به تجارت بخصوص درزمینه‌ی توریست پزشکی دارد و می‌تواند زمین و امکانات در هر زمینه‌ای را در اختیار تجار و سرمایه‌گذاران بگذارد.

در این جلسه فعالیت‌های اقتصادی و پتانسیل‌های استان فارس که موردتوجه و نیاز موریتانی و عمان بود معرفی شد و کانال‌های ارتباطی بین فعالین اقتصادی بخش خصوصی و رایزن بازرگانی موریتانیا و عمان بررسی شد.

نظرات بینندگان