کد خبر: ۱۲۱۵۳۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۵ - ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
اخبار ویژه روزنامه‌ها:

کاوه مدنی چگونه تایید شد و چگونه از کشور گریخت؟!/ افزایش واردات پاداش خباثت‌های فرانسه و انگلیس

روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.
به گزارش شیرازه، روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

کیهان

افزایش واردات پاداش خباثت‌های فرانسه و انگلیس


واردات کشور از فرانسه و انگلیس در پسابرجام با افزایش شدید روبرو بوده است.


براساس آمار اعلام شده گمرک، ایران در سال گذشته 1/1 میلیارد دلار کالا به وزن 3 میلیون تن از انگلستان وارد کرد که نسبت به سال 1395 از لحاظ ارزش 168 درصد و از لحاظ وزن 200 درصد رشد پیدا کرده است.


ایران در سال 1395 بالغ بر یک میلیون تن کالا به ارزش 412 میلیون دلار از انگلستان وارد کرده بود. به عبارت دیگر، واردات اجناس انگلیسی در سال 1396 از لحاظ وزن 3برابر و از لحاظ ارزش نزدیک به 1/7 برابر بیشتر شده است.
مطابق آمارهای گمرک، واردات ایران از فرانسه در سال 1396 به 147 هزار تن معادل یک میلیارد و 766 میلیون دلار رسید که از لحاظ وزن 29 درصد و از لحاظ ارزش 85 درصد رشد یافته است.


واردات ایران از فرانسه و انگلستان در دو سال اخیر و پس از اجرای برجام، افزایش شدیدی پیدا کرده است.


تشدید واردات کالاهای مصرفی و تجملاتی و یا کالاهای دارای مشابه داخلی از انگلیس و فرانسه درحالی است که این دو کشور بیشترین شیطنت‌ها و خصومت‌ها را علیه کشورمان در یکی دو سال اخیر داشته و با آمریکا برای فشار بیشتر به ایران همراهی کرده‌اند. صادرات فرانسه به ایران باعث شد تا این کشور پس از 6 سال دست و پا زدن در رکود اقتصادی، طی سال اخیر وارد دوره رشد اقتصادی شود. برخی شرکت‌های فرانسوی بدین ترتیب از ورشکستگی درآمدند.


با مسائل داخل کابینه کام مردم را تلخ نکنید آقای روحانی!


رئیس‌جمهور به جای کنایه‌گویی به وزرا در فضای عمومی و رسانه‌ای، اختلافات را در داخل کابینه حل کند.


وبسایت «الف» با اشاره به کنایه‌گویی‌های چندباره روحانی خطاب به وزرای خود نوشت: حسن روحانی، در سخنرانی‌های اخیر خود از تریبون عمومی برخی وزرای کابینه را مورد انتقاد قرار می‌دهد و آنها را با القابی مانند ناامید، محافظه‌کار و نداشتن جسارت خطاب می‌کند.


رئیس‌جمهور در روز کارگر، برخی وزرای خود را ناامید خواند. او در اولین روز اردیبهشت نیز طی سخنانی در نشست هم‌اندیشی مدیران ارشد دولت ضمن انتقاد از برخی مدیران و وزرا از آنچه سکوت و ترس آنها می‌نامید انتقاد کرد.
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور نیز 3 ماه قبل هشدار بی‌انگیزه شدن برخی مدیران را داده و گفته بود: «هرکس هم که حس می‌کند توان مدیریت در این شرایط را ندارد بهتر است میدان را به افراد دیگر که امید و انگیزه دارند، بسپارد.»


اگرچه شاید انتقاد علنی از وزرا می‌تواند موجبات ایجاد فشار افکار عمومی برای تحرک‌ وزرا و مدیران کم‌کار و ناامید را فراهم آورد اما به نظر می‌رسد موضوع اساسی آن است که سخنان روحانی و جهانگیری از جهات مهم‌تری ناامیدکننده می‌باشد.


اولین سوالی که می‌توان درباره سخنان اخیر رئیس‌جمهور مطرح کرد این است که آیا رئیس‌جمهور و معاون اول نمی‌توانند انتقادات خود را نسبت به وزرا و مدیران در همان جلسات کابینه مطرح کنند. همچنین اگر واقعا روحانی از عملکرد برخی وزرای خود ناراضی می‌باشد؛ چرا چنین مدیرانی را توبیخ نمی‌کند، مورد بازخواست قرار نمی‌دهد و آنها را برکنار نمی‌کند.


درواقع اگر تا همین الان هم برخی وزرا عملکرد ضعیفی داشته‌اند که حتما این‌گونه بوده مسئولیت آنها علاوه بر شخص وزیر با رئیس‌جمهور نیز می‌باشد و روحانی باید پاسخگوی مردم در این زمینه باشد. به خصوص این که مردم در حال حاضر با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌باشند و بدون شک نیاز به مدیران جهادی و کارآمد بیش از پیش احساس می‌شود.


از سوی دیگر القای بی‌تحرکی و ناامیدی وزرا در تریبون عمومی می‌تواند کل کابینه را زیر سوال ببرد؛ چراکه دقیقا مخاطب سخنان رئیس‌جمهور مشخص نیست کدام وزیر و مدیر است و از سوی دیگر موجب یأس و ناامیدی مردم خواهد شد. فراموش نشود هنوز یک سال از دولت دوازدهم نگذشته و اگر چنین روحیه‌ای بر وزرای دولت حاکم شده، مشخص نیست چگونه این وزرا می‌توانند تا سه سال دیگر حداقل وظایف عادی و روزانه خود را انجام دهند.
البته نمایندگان مجلس شورای اسلامی براساس قانون می‌توانند از عملکرد وزرا سوال نمایند و یا آنها را استیضاح کنند اما در اواخر اسفند ماه که سه نفر از وزرای دولت استیضاح شدند، اگرچه حرف و حدیث‌های فراوانی پیش آمد اما درنهایت دولت از توان خود برای حفظ این وزرا استفاده کرد. بنابراین این سوال پیش می‌آید که دقیقا وزرای مدنظر رئیس‌جمهور و معاون اول چه کسانی می‌باشند؛ چرا که فعلا تمام وزرای دولت را می‌توان مخاطب سخنان رئیس‌جمهور دانست.



گمانه‌زنی‌ رسانه‌ها؛ کنایه روحانی خطاب به کدام دولتمردان بود


در پی اظهارات روحانی مبنی بر تقسیم‌بندی وزرای خود، به دو تیم امیدوار و ناامید، محافل رسانه‌ای به گمانه‌زنی درباره مصادیق این تقسیم‌بندی پرداخته‌اند.


روزنامه سازندگی متعلق به حزب کارگزاران نوشت: هشت روز بعد از گله‌مندی‌های رئیس‌جمهور از سکوت برخی از اعضای کابینه، حسن روحانی حالا گفته وزرا و اعضای کابینه‌اش را به دو دسته امیدوار و ناامید تقسیم کرده است.

این یعنی برخی اعضای کابینه در همین ماه‌های آغازین دولت دوم روحانی همسویی گفتمانی با او و دولتش ندارند. چه آنکه «امید» یکی از محوری‌ترین سویه‌های گفتمانی دولت «تدبیر و امید» است.


روحانی اگرچه از وزیری نام نیاورده است اما در سخنانش اشارات مهمی داشته که تا حد زیادی می‌شود به نام برخی از آنها پی برد. مثلا وقتی رئیس‌جمهور می‌گوید برخی بودجه را کم می‌دانند، شاید اشاره او به محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه باشد یا آنجا که می‌گوید برخی وضعیت فروش و انتقال درآمدهای نفتی را خوب نمی‌دانند، به احتمال زیاد اشاره او به بیژن زنگنه، وزیر نفت است. به علاوه روحانی می‌گوید برخی وقتی پای خشکسالی به میان می‌آید، از واردات محصولات صحبت می‌کنند که باز هم به احتمال زیاد منظور او کرباسیان وزیر اقتصاد است. او البته از امیدواران کابینه هم سخن گفته است و احتمالا منظور او از وزیری است که می‌گوید: اگر باران کم است باید الگوی کشت را تغییر دهیم یا به کشاورزان توصیه کنیم محصولات آب‌بر کشت نکنند که محمود حجتی وزیر کشاورزی است. حتی با مرور دوباره سخنان هفته قبل رئیس‌جمهور، می‌شود این لیست را کامل‌تر هم کرد. او هفته پیش که در جمع مدیران ارشد دولتی از سکوت و غیرپاسخگو بودن وزرا گله‌مند شده بود، اشاره کرد که دولت در جایگاهی نیست که توضیح واضحات بدهد و صرفا مشکلات موجود را بیان کند: «مردم بهتر از ما می‌دانند که در کشور کم آبی وجود دارد. دولت هم در جایگاهی نیست که به مردم بگوید خشکسالی داریم. نصیحت کار دولت نیست. علما و ائمه‌جمعه بلدند نصیحت کنند. مدیر اجرایی باید برنامه داشته باشد.» و بعد از وزرای نیرو، کشاورزی، صنعت و رئیس‌ سازمان محیط زیست نام برد که باید برنامه بدهند. او با لحنی کنایه‌آمیز به این وزرا گفته بود: «به من گزارش داده‌اند که کشور در کم‌آبی است، مگر من نمی‌دانم؟ چرا توضیح واضحات می‌دهید؟ باید برنامه ارائه کنید. توقع مردم از ما نصیحت و موعظه نیست.»


گذشته از اینها روحانی همان هفته گذشته تلویحا از اینکه برای مقابله با فساد برنامه‌ای وجود ندارد هم گله‌مند شده بود و راه‌اندازی دولت الکترونیک را به عنوان راهی برای مقابله با فساد دانسته بود. راه‌اندازی دولت الکترونیک در حیطه مسئولیت وزیر ارتباطات است و این جملات روحانی یعنی آذری‌جهرمی هم آنطور که باید انتظارات او را برآورده نکرده است.


روزنامه سازندگی در یک جدول، «ظریف، کرباسیان (وزیر اقتصاد)، سیف (رئیس ‌بانک مرکزی)، نهاوندیان (معاون اقتصادی رئیس‌جمهور)، نوبخت(رئیس سازمان برنامه و بودجه، آخوندی (وزیر راه و شهرسازی)، رحمانی فضلی وزیر کشور، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و صالحی وزیر ارشاد را در تیم ناامیدهای دولت دسته‌بندی کرده و در فهرست امیدواران، اسامی«جهانگیری، زنگنه، حجتی، آذری‌جهرمی، سلطانی (وزیر ورزش)، مولاوردی (دستیار  امور حقوق شهروندی)، حاتمی (وزیر دفاع)، ربیعی (کار) و قاضی‌زاده(بهداشت) را ذکر کرده است.


اما خبرگزاری تسنیم در گزارشی در همین زمینه نوشت: قاضی‌زاده هاشمی؛ از همان ابتدای دولت یازدهم به عنوان وزیربهداشت مشغول کار شده و حالا چند جلسه‌ای است که در برخی از جلسات دولت غیبت دارد؛ خبرنگاران و روزنامه‌نگارانی که روزهای چهارشنبه به حیاط پاستور برای مصاحبه با وزرا می‌روند شاید بهتر از دیگران خمودگی و خستگی را بین برخی چهره‌ها تشخیص می‌دهند، مطمئنا وزیر بهداشت یکی از این چهره‌هاست، او در آخرین روزهای دولت یازدهم نیز به صراحت می‌گفت که در دولت آینده نخواهد بود و نمی‌تواند به وزارت خود ادامه دهد! او بارها گفته بود طبابت را بیشتر دوست دارد.


بیژن نامدار زنگنه؛ با 30 سال سابقه وزارت به شیخ‌الوزرای دولت معروف است. 5 سال وزیر جهاد سازندگی و یک سال نیز وزیر نیرو بود. در دولت مرحوم هاشمی‌رفسنجانی به مدت 8 سال به عنوان وزیر نیرو فعالیت کرد و در دولت‌های هفتم و هشتم نیز 8 سال عهده‌دار وزارت نفت بود. مدیریت او با انتقادهای زیادی همراه بوده است. او نیز از جمله وزرایی است که در 3 ماه اخیر کمتر بین خبرنگاران حاضر شده است.


عباس آخوندی؛ او همواره چهره‌ای عبوس در برابر دوربین‌ها دارد، شاید حضور او در جمع خبرنگاران در دولت جدید به تعداد انگشتان یک دست هم نرسد. بسیاری به وزارت تحت امر آخوندی به دلیل ناکارآمدی در موضوع مسکن مهر و مشکلات و حاشیه‌های پیش آمده نمره بسیار پایین می‌دهند.


عیسی کلانتری؛ شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که رئیس‌جمهور برای محیط زیست از عیسی کلانتری به دلیل مسئولیتی که وی در کارگروه دریاچه ارومیه داشته استفاده کند، طوری که معصومه ابتکار نیز این تصمیم رئیس‌جمهور را شوک‌آور توصیف کرده بود. در دولت یازدهم کلانتری دبیر کارگروه نجات دریاچه ارومیه شد، اما بعدها گفت که با دست خالی نمی‌توان کاری کرد و چون بودجه احیا به موقع داده نشده،  دریاچه هم طبق برنامه در سال 1402 احیا نخواهد شد. همزمان با ورود  او به سازمان محیط‌زیست موضوع حق‌آبه خوزستان نیز مطرح شد و حتی منجر به درگیری او با نمایندگان این استان شد.


علی ربیعی را نیز با توجه به اختلاف‌هایی که با قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت درخصوص طرح تحول سلامت و بیمه تامین اجتماعی پیدا کرده می‌توان به فهرست وزرای ناامید دولت اضافه کرد و طولانی شدن مشکلات این دو وزارتخانه حرف و حدیث‌های زیادی را نسبت به رفتن یکی از این دو چهره از دولت به وجود آورده است.



کاوه مدنی چگونه تایید شد و چگونه از کشور گریخت؟!


سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری دیروز، معمای فرار مدنی از کشور را برای افکار عمومی حل کرد.


در پی فرار «کاوه مدنی» معاون سازمان محیط زیست، افکار عمومی این سوال را داشتند که کدام نهاد امنیتی، استعلام کاوه مدنی را با سوابقی که تصاویرش منتشر شد، مثبت اعلام کرده است!


به گزارش مشرق، تمامی افراد و مسئولان دولتی نسبت به این ماجرا و استعفای عجیب و غریب مدنی سکوت کرده بودند و جریان حامی دولت، به جای پاسخ به این سوال که اگر مدنی مشکل امنیتی نداشته، پس چرا فرار کرده است، نظام و نهادهای دیگر را به عنوان مقصر و عامل فرار نخبگان معرفی کردند.


اما معمای فرار مدنی از کشور، توسط سخنگوی قوه قضائیه رمزگشایی شد. حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، در نشست خبری خود و در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه فرار کاوه مدنی چگونه بوده است و اینکه آیا پرونده داشته یا نه گفت: گزارشاتی بود که این فرد در مظان اتهام است.


وی ادامه داد: قبل از احضار و تحقیق این فرد ممنوع‌الخروج شد.


اژه‌ای گفت: معاون ذیربط وزارت اطلاعات در 30 بهمن 96 تقاضای رسمی می‌کند از دادستان که این فرد رفع ممنوع‌الخروجی شود و پس از آن این فرد قانونی از کشور خارج می‌شود.


حال وزارت اطلاعات باید به این سوالات پاسخ دهد:


1- استعلام مدنی بر اساس کدام موازین قانونی و امنیتی مثبت بوده است؟
2- نهاد امنیتی وابسته به دولت، از سوابق مدنی در مجالس مختلط و... مطلع بوده است یا خیر؟
3- وزارت اطلاعات چرا درخواست رفع ممنوع‌الخروجی مدنی را به قوه قضائیه ارسال کرده است؟
4- مدنی در طول مدتی که ایران بوده است، به چه اطلاعات طبقه‌بندی شده‌ای دسترسی داشته است؟
5- آیا مدنی جزو مدیران دوتابعیتی بوده است که به کارگیری آنان طبق قانون ممنوع است؟
 

معمای بدقولی بوئینگ و استعفای قائم مقام وزیر راه


همزمانی استعفای قائم مقام وزیر راه و بدقولی بویینگ درباره فروش هواپیما، با هم در ارتباط است. اکنون به جای هواپیما، این رویای برجامی است که پریده است.


روزنامه صبح نو در گزارشی نوشت: طبق وعده آمریکایی‌ها، نخستین هواپیماهای بویینگ، در سال 2018 به ایران تحویل شود. اما با توییت خبرنگار آمریکایی و سپس تایید مدیران بویینگ، ماجرا جور دیگری رقم خورد و مشخص شد بویینگ امسال هیچ هواپیمایی به ایران نخواهد داد. این ماجرا اما وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانیم قائم مقام وزیر راه در امور بین‌الملل، درست در همین روزها بی‌سروصدا و هیاهو، استعفا داده و اتاق کارش را تحویل داده است. اتفاقی که برخی معتقدند بخشی از پازل بدقولی آمریکایی‌ها و هواپیماهای جنجالی برجامی را تکمیل خواهد کرد.


31 فروردین ماه امسال، رسانه‌ها از استعفای مرد شماره دو وزارت راه و البته نفر نخست قراردادهای هواپیماهای برجامی خبر دادند. خبرگزاری «تسنیم» در بخشی از خبر استعفای آقای «اصغر فخریه کاشان» از قائم مقامی وزارت راه در امور بین‌الملل نوشت: «اصغر فخریه کاشان اواخر سال 92 از سوی عباس آخوندی ابتدا به عنوان مشاور وزیر راه و شهرسازی و در ادامه به عنوان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل وزیر منصوب شد. وی فرد نخست قرارداد خرید 200 فروند هواپیمای ایرباس بویینگ و ATR محسوب می‌شود. گفته می‌شود وی اسفندماه سال گذشته استعفا می‌دهد که وزیر راه و شهرسازی با آن مخالفت می‌کند و در نهایت آخوندی با استعفای دوم فخریه کاشان موافقت می‌کند.»


پیش‌بینی «تسنیم» خیلی زود به وقوع پیوست و تنها یک هفته پس از کناره‌گیری فخریه کاشان، شرکت آمریکایی بویینگ اعلام کرد در سال 2018 هیچ تصمیمی برای تحویل هواپیما به ایران ندارد.


در حالی که تنها چند روز از استعفای فخریه کاشان گذشته بود همزمان مقامات بویینگ اعلام کردند که موعد تحویل هواپیمای 777 به ایران به سال 2019 موکول شده است.


دنیس مویلینبرگ، مدیر اجرایی ارشد بویینگ در گفت‌وگوی تلفنی با رویترز، به این نکته هم اشاره کرد که به علت افزایش تقاضا، بویینگ دیگر نگران نیست که سقوط توافق هسته‌ای به خط تولید جت 777 این شرکت آسیب بزند و صدها شغل را به مخاطره بیندازد.


اشاره او در واقع، کنایه به آماری بود که در زمان امضای قرارداد تحویل بویینگ‌های برجامی به ایران، عملیاتی شدن قرارداد «بویینگ» را منجر به ایجاد حداقل 100 هزار شغل برای صنعت هوا و فضای آمریکا دانسته بود.


به این ترتیب، وعده آمریکایی‌ها این بار درباره تحویل هواپیماهای بویینگ، دست مسئولان وزارت راه ایران را در پوست گردو گذاشت، اما برخی معتقدند رابطه معناداری میان نفر نخست قرارداد هواپیماهای برجامی با این خلف وعده بویینگ وجود دارد. رابطه‌ای که در آن، دوباره به نام «اصغر فخریه کاشان» برخواهیم خورد.


تلاش‌های «صبح نو» برای تماس با فخریه کاشان، به دلیل خاموش بودن تلفن همراه وی به جایی نرسید، اما جست‌وجویی کوتاه در گفت‌وگوهای پیشین این شاه‌مهره قراردادهای هواپیماهای برجامی، نکات جالب دیگری را هم مشخص می‌کند.


به نظر می‌رسد اتفاق‌های تازه‌ای برای وزارت راه و شهرسازی و وزیر جنجالی و خبرساز آن رقم بخورد. اتفاق‌هایی که شاید یکی از سرنخ‌هایش خروج «اصغر فخریه کاشان» از ساختمان این وزارتخانه باشد. کسی که در دهه 70 با برخی تصمیماتش در معاونت ارزی و هیئت عامل بانک مرکزی خبرساز شد. در دهه 80 نامش با پرونده جنجالی «پتروپارس» گره خورد و در دهه 90 هم نفر اول قراردادهای خارجی در وزارت راه شد و سرانجام در جنجالی‌ترین روزهای رویای هوایی برجامی وزارت راه و شهرسازی، از این وزارتخانه رفت.

خراسان

شرایط بازخرید کارمندان مازاد در سال 97 مشخص شد


با توجه به اختیارات قانونی اعطا شده به دولت در قانون بودجه 97، دستورالعملی در روزهای اخیر به همه اعضای کابینه ابلاغ شده که بر اساس آن، دستگاه هایی که در بودجه امسال خود اعتباری برای بازخرید کارکنان مازاد دارند، می توانند نسبت به انجام این موضوع اقدام کرده و در صورت عدم پیش بینی اعتبار یا مکفی نبودن بودجه اختصاصی، مدیران مربوط می توانند از منابع حاصل از فروش اموال و دارایی های مازاد در اختیار خود، برای اجرای این موضوع استفاده کنند.


دستور دولت درباره نحوه واگذاری زمین به قشرهای ویژه


بر اساس ابلاغیه یک مسئول ارشد اجرایی به تعدادی از اعضای کابینه مقرر شده به استناد اصل 138 قانون اساسی، دستگاه های مسئول به ویژه سازمان ملی زمین و مسکن موظف باشند در راستای استقرار پنجره واحد سامانه مدیریت، به ایجاد زیرساخت الکترونیکی کردن اموری چون واگذاری زمین به قشرهای ویژه، واگذاری زمین به دستگاه دولتی، واگذاری زمین به دارندگان موافقت نامه های اصولی و واگذاری زمین به عموم مردم اقدام و طرح پیشنهادی برای اجرای این دستور دولت را ظرف یک ماه به هیئت دولت ارائه کنند.

ایران

واکنش ظریف به سخنرانی اعلام شده نتانیاهو

پس از آنکه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل اعلام کرد که می‌خواهد در سخنرانی‌اش مسائل مهمی را درباره ایران مطرح کند، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در یک توئیت با یادآوری صحنه‌ای که نتانیاهو در سازمان ملل با نشان دادن تصویر یک بمب کارتونی مدعی نزدیک شدن ایران به ساخت کلاهک هسته‌ای شده بود، نوشت: «پسر بچه‌ای که نمی‌تواند از چوپان دروغگو بودن دست بکشد، باز هم می‌خواهد طبق عادتش عمل کند. فضاحت آن کارتون در مجمع عمومی سازمان ملل برایش درس نشده است. فقط سر بعضی از مردم را می‌توان به طور مکرر کلاه گذاشت.»

محکومیت مرتضوی به ۷۰ ضربه شلاق

شعبه ۶۸ دادگاه تجدید نظر استان تهران محکومیت سعید مرتضوی مدیرعامل پیشین سازمان تأمین اجتماعی به ۷۰ ضربه شلاق به‌ اتهام تصرف غیرقانونی را تأیید و قطعی کرد. مصطفی ترک همدانی  به تسنیم گفت که دادگاه تجدید نظر محکومیت مرتضوی در اتهام تصرف غیرقانونی را تأیید کرده است. این حکم مربوط به بخش دوم پرونده سازمان تأمین اجتماعی است. به ‌گفته وی، همچنین دادگاه اتهام دادستان پیشین تهران مبنی بر شش ماه حبس به‌ جرم ورود غیرمجاز به منزل یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را تأیید کرده است. ترک همدانی افزود: از دادگاه تجدید نظر درخواست تصویب اتهام اختلاس درخصوص مرتضوی را داشتیم که دادگاه این موضوع را وارد ندانست. مرتضوی دادستان سابق تهران در حال حاضر برای تحمل دو سال حبس در پرونده کهریزک در اوین به سر می‌برد.

 تکذیب ممنوع‌التصویری وزیر ارتباطات

مدیرکل روابط عمومی صدا و سیما در پاسخ به سؤالی مبنی بر خبرهایی که درباره ممنوع‌التصویری وزیر ارتباطات در برخی رسانه‌ها منتشر می‌شود، گفت: این چگونه ممنوع‌التصویری است که هر روز روی آنتن رسانه ملی حضور دارد و مردم در جریان آخرین اظهار نظرهای وی قرار می‌گیرند. محمدحسین رنجبران در گفت‌وگو با ایسنا و در پاسخ به این پرسش که آیا از بعد از اظهار نظر وزیر ارتباطات درخصوص مصوبه کمیسیون فرهنگی مجلس برای واگذاری مسئولیت صوت و تصویر فراگیر به صدا و سیما، آذری جهرمی ممنوع‌التصویر شده است؟ تصریح کرد: آقای آذری جهرمی از روزی که این اظهار نظر را انجام داد، یعنی سوم اردیبهشت تا امروز که یک هفته می‌گذرد، تقریباً به صورت میانگین هر روز در بخش‌های مختلف خبری رادیو و تلویزیون حضور داشته است؛ شاید معنی ممنوع‌التصویر فرق کرده است و ما خبر نداریم؟!


فروش بالگردهای روسیه به ایران

کمپانی «بالگردهای روسیه» اولین سفارش تحویل دو بالگرد را از ایران دریافت کرد.به گزارش ایسنا از ریانووستی، آندره بوگینسکی مدیرکل کمپانی بالگردهای روسیه گفت: مذاکرات میان روسیه و شرکت‌های ایرانی همچنان در جریان است، ما اولین سفارش ساخت دو بالگرد غیر نظامیКа-۲۲۶ را از ایران گرفته‌ایم. وی افزود: این بالگرد چند منظوره سبک دارای سیستم کواکسیال است و حداکثر وزن آن۳.۶ تن است و قادر است تا یک تن بار حمل کند. این مقام روس با تأکید بر اینکه نام شرکت ایرانی خریدار بالگرد افشا نخواهد شد، افزود: تفاوت اصلی این بالگردهای جدید در آن است که براحتی قابلیت نصب کابین مسافربری را دارد و می‌تواند به بالگردی برای حمل 6 نفر مجهز شود یا کابین آن با ماژول‌های در نظر گرفته شده مجهز به تجهیزات ویژه شود.

آرمان

اجرای حکم اعدام پستچی قلابی

رئیس دادگاه انقلاب از اجرای حکم اعدام پستچی قلابی در صبح روز جاری خبر داد. حجت‌الاسلام والمسلمین موسی غضنفرآبادی درباره دستگیری چند نفر مرتبط با یک پرونده جاسوسی که پیش از این گفته بود«پرونده افراد دستگیر شده فعلا در دادسرای امنیت مطرح است» گفت: هنوز پرونده به دادگاه انقلاب ارسال نشده است.

غضنفرآبادی درباره برگزاری دادگاه متهمان پرونده عملیات تروریستی در مجلس و حرم امام راحل، گفت: در برگزاری جلسات شتابی نداریم و با خونسردی و آرامش جلسات ادامه پیدا می‌کند تا متهمان دفاعیات شان و شکات شکایت‌شان را مطرح و وکلای متهمان دفاع کنند و هر از اندازه که این جلسات طول بکشد، مشکلی نداریم.

انتقاد از رویکرد کشورهای اروپایی

وزارت خارجه کشورمان اعلام کرد: معاون خاورمیانه و آفریقای وزیر خارجه بریتانیا برای تبادل نظر و رایزنی در خصوص مسایل منطقه‌ای و آخرین تحولات برجام روز یکشنبه با سفر به تهران با سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار آخرین تحولات مربوط به برجام، مسائل منطقه‌ای به ویژه بحران سوریه و یمن و موضوعات دوجانبه مرور شد. سید عباس عراقچی در این ملاقات، ضمن انتقاد از رویکرد کشورهای اروپایی در مقابل بدعهدی‌ها و تخلفات ترامپ در اجرای برجام، تلاش سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه در جلب رضایت ترامپ به‌قیمت تحت‌فشار قرار دادن ایران را سیاستی اشتباه و شکست خورده توصیف کرده و به شدت مورد انتقاد قرار داد.

تاکید بر نقش ورزش در صلح

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به جایگاه ورزش در تقویت صلح و همبستگی در جهان امروز، گفت: شورای المپیک آسیا مسئولیت مهمی برای تقویت صلح و همبستگی در میان ملت‌های آسیایی دارد و باید در این زمینه بیش از پیش تلاش کند. اسحاق جهانگیری افزود: باید از موضوعاتی مانند ورزش که می‌تواند منجر به اتحاد و دوستی کشورها شود استفاده کرد و این وظیفه مهم برعهده شورای المپیک آسیایی است.

وی اظهارکرد: غرب آسیا به لحاظ مردمی و مسائل موجود نیازمند تلاش‌های بیشتری برای تقویت صلح و همبستگی است. معاون اول رئیس‌جمهور اهمیت ورزش بانوان و فراهم شدن شرایط برای حضور بیشتر بانوان ورزشکار مسلمان در مجامع ورزشی را خاطرنشان کرد و گفت: جمعیت مسلمان قاره آسیا قابل‌توجه است و باید برای حضور موثرتر و گسترده تر بانوان ورزشکار در مسابقات ورزشی تمهیدات لازم را فراهم کرد. جهانگیری ضمن ابراز امیدواری برای حضور تعداد بیشتری از مدیران و کارشناسان ایرانی در شورای المپیک آسیایی،‌ گفت: سفر رئیس شورای المپیک آسیایی به تهران می‌تواند راهکارهای توسعه مناسبات در زمینه‌های مورد علاقه طرفین را فراهم کند.

لزوم تجدیدنظر در مدیریت بازار ارز

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه «بانک مرکزی مسئول تامین و کنترل ارز در بازار است» گفت: تحریم و برجام در نوسانات قیمت ارز تاثیرگذار است. سیدکاظم دلخوش نحوه مدیریت بازار ارز و مسائل خارجی همچون برجام و تحریم‌ها را بر نوسانات قیمت ارز تاثیرگذار دانست و گفت: این مسائل خارجی بر روابط مالی ما با کشورهای مختلف تاثیر می‌گذارد که بخشی از روابط پولی و مالی، ارز است.

وی افزود: از طرف دیگر معتقدم بانک مرکزی می‌تواند به عنوان یک دستگاه تخصصی نوسانات قیمت ارز را کنترل کند چون میزان صادرات و واردات در کشور ما مشخص است و طبیعتا از محل فورش نفت و پتروشیمی ارز در کشور وجود دارد که می‌توان نیاز مردم را تامین کرد. دلخوش در پایان گفت که لازم است بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز تجدیدنظر کند تا شاهد این حجم از نوسانات ارز نباشیم.

شهرداری پایتخت فعلا متوقف است

رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس با بیان اینکه «کناره گیری محمدعلی نجفی از شهرداری تهران آسیب بزرگی به این شهر وارد کرده است» گفت که در حال حاضر به جز خدمات شهری سایر اقدامات شهرداری متوقف است.مهرداد لاهوتی با اشاره به نشست هفته گذشته فراکسیون مدیریت شهری با برخی اعضای شورای شهر تهران از جمله محسن هاشمی، الویری، سالاری، فراهانی و حدود ۲۰ نفر از نمایندگان گفت: در این نشست درباره کلانشهر تهران، لایحه استخدامی، لایحه مالیات بر ارزش افزوده و سهم شهرداری‌ها و بحث مدیریت یکپارچه شهری گفت‌وگوهایی انجام شد.

وی با بیان اینکه «انتخاب شهردار تهران نیز در این جلسه مورد بحث قرار گرفت» یادآور شد: این حق قانونی اعضای شورای شهر است که شهردار تهران را انتخاب کنند اما قطعا آنها به ویژگی‌هایی که شهردار پایتخت باید داشته باشد، واقف هستند چراکه با کناره گیری آقای نجفی آسیب بزرگی به شهر تهران وارد شد و در حال حاضر هم به جز خدمات شهری و برخی مسائل این چنینی سایر اقدامات شهرداری کاملا متوقف است.

تاکید مکرون و پوتین برحفظ برجام

کاخ کرملین اعلام کرد روسای جمهور روسیه و فرانسه در یک گفت‌وگوی تلفنی بر لزوم اجرای کامل و حفظ برنامه جامع اقدام مشترک تاکید کردند. کاخ ریاست‌جمهوری روسیه (کرملین) روز دوشنبه اعلام کرد: ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و امانوئل مکرون همتای فرانسوی او در یک تماس تلفنی که به درخواست طرف فرانسوی انجام شد، با یکدیگر درباره موضوعات مختلف بین‌المللی و دوجانبه رایزنی کردند.

بنابر اعلام کرملین، مکرون در این تماس همتای روس خود را در جریان نتایج سفرش به آمریکا قرار داد که تمرکز آن روی وضعیت پیرامون توافق هسته‌ای با ایران قرار داشت. در ادامه اطلاعیه کرملین آمده است: روسای جمهور روسیه و فرانسه خواهان حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و اجرای کامل آن شدند. دوطرف همچنین درباره دیگر مسائل حساس بین‌المللی و دوجانبه گفت‌وگو کردند.

نظرات بینندگان