کد خبر: ۱۲۱۵۶۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۹ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷

جشن گلاب و روز مزرعه مهمانان اردیبهشت فارس/روزهای خاص و رشد صنایع

جشنواره‌ گل و گیاه می‌تواند در رونق اقتصادی منطقه در حوزه کشاورزی و گردشگری مورد استفاده موثر قرار بگیرد.
به گزارش شیرازه، جشنواره گل و گلاب میمند امسال برای یازدهمین بار در میمند فارس برگزار شد که می‌تواند با استفاده و معرفی بهینه در سال‌های بعد در رونق اقتصادی منطقه در حوزه کشاورزی و گردشگری استان مورد استفاده موثر قرار بگیرد از 10 اردیبهشت نیز که روز ملی مزرعه نامگذاری شده است نیز می‌توان با آموزش فناوری‌های نوین برای کشت به کشاورزان در سطح گسترده بهره گرفت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با ابراز رضایت از برگزاری جشنواره یک روزه گل و گلاب میمند می‌گوید:  فارس قطب تولید گل محمدی کشور است که باید از این ظرفیت استفاده حداکثر به عمل آورد.

مهدی قاسمی ادامه می‌دهد: میمند از توابع شهرستان فیروزآباد، یک هزار و 500 هکتار سطح زیر کشت گل محمدی دارد و مقام دوم در فارس را به خود اختصاص داده است.

وی اظهار می‌کند: جشن گل و گلاب این شهرستان، امسال از عصر 7 اردیبهشت تا 8 همین ماه برگزار شد که افتتاح یک واحد کارگاه شیشه‌گری تولید قرابه و ظروف شیشه‌ای نیز از اتفاقات خوب امسال آن بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان که گل محمدی را گل ملی کشور می‌داند، اعلام می‌کند: فارس، قطب تولید گل محمدی کشور است که بخش میمند بعد از شهرستان داراب با حدود 6 هزار هکتار گل محمدی دیم ، مقام دوم از نظر سطح زیر کشت گل محمدی در استان را دارد.

قاسمی ادامه می‌دهد: تولید گلاب در میمند حدود 10 هزار تن در طول سال است و در تهیه اسانس گل محمدی نیز از آن استفاده می‌شود و برگزاری جشنواره گل و گلاب فرصتی برای معرفی بهتر این محصول بی‌نظیر است.

اشتغال با ظرفیت گل محمدی فارس
استاندار فارس نیز برگزاری یازدهمین جشنواره گل و گلاب میمند را فرصتی مطلوب برای اشتغال زایی می‌داند و می‌گوید: جشن گل و گلاب، آیین قابل تقدیری است که با برگزاری سالانه برای نسل آینده حفظ می‌شود و فرصتی برای ایجاد اشتغال است.

اسماعیل تبادار ادامه می‌دهد: بدین ترتیب لازم است تا با استفاده از فناوری روز از باغ‌های گل محمدی استان در صنایع تبدیلی نیز بهره‌گیری شود تا شاهد رونق اقتصادی میمند و استان باشیم.

وی معتقد است: برگزاری این جشنواره اگرچه فرصتی برای معرفی توان اقتصادی صنعت کشاورزی فارس است اما می‌تواند با افزایش مدت زمان جشنواره به طور موثر در صنعت گردشگری استان نیز مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

روزی برای مزارع
رئیس ایستگاه تحقیقات کشاورزی داراب با اشاره به انتقال آخرین یافته‌های تحقیقاتی کاربردی در روز ملی مزرعه در داراب می‌گوید: این اقدام با هدف افزایش بهره‌وری تولید گندم آبی انجام می‌شود.

سیروس طهماسبی می‌افزاید: بدین ترتیب با استفاه از آخرین یافته‌های تحقیقاتی کاربردی، بهره‌وری آب به روش علمی با حضور کارشناسان در مزارع مباحث متنوعی به کشاورزان آموزش داده شد.

وی اضافه می‌کند: مبارزه با علف‌های هرز، تراکم مناسب کشت گندم و ... در فهرست این آموزش‌ها قرار گرفت و کشاورزان با تغذیه گیاهی، حاصلخیزی خاک و مدیریت درست استفاده از کودها نیز آشنا شدند.

آبیاری هوشمند
طهماسبی با تاکید بر لزوم استفاده از آبیاری هوشمند در مزارع بیان می‌کند: استفاده از «سامانه برنامه‌ریزی آبیاری هوشمند» به ویژه در مناطق خشک و نیمه خشک به شرکت کنندگان ارائه شد.

وی تصریح می‌کند: استفاده از این سامانه که عمر مفید آن بیش از 5 سال است در مزارع استان صرفه جویی 37 درصدی در مصرف آب و افزایش عملکرد 18 درصدی را در پی دارد.
منبع: فارس
نظرات بینندگان