کد خبر: ۱۲۱۵۷۰
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۲ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷

صبحانه مهمترین وعده غذایی است/ صبحانه شیرازی بخورید

تکراری بودن غذاهایی که در وعده صبحانه سرو می‌شود باعث شده که فرهنگ خوردن صبحانه ضعیفی داشته باشیم در حالیکه این وعده غذایی اصلی ترین و مهم ترین وعده روزانه است.
به گزارش شیرازه، تکراری بودن غذاهایی که در وعده صبحانه سرو می‌شود باعث شده که فرهنگ خوردن صبحانه ضعیفی داشته باشیم در حالیکه این وعده غذایی اصلی‌ترین و مهم ترین وعده روزانه است. دانش‌آموزان وقتی صبحانه نخورده به مدرسه رفته‌اند قطعا یادگیری ضعیف‌تری خواهند داشت.

برای اینکه اشتیاق صرف صبحانه در خانواده‌ها ایجاد شود باید غذاهای تازه و متنوع سر میز بیاوریم و چه بهتر که از آش‌ها و غذاهای سنتی خودمان که در شیراز و فارس نیز تعداد کمی ندارند استفاده کنیم.

یک صبحانه و یک زندگی

یک کارشناس تغذیه با تاکید بر اهمیت صرف صبحانه می‌گوید: این وعده غذایی باید به گونه‌ای باشد که 20 در صد از کل کالری روز فرد را تامین کند.

عظیمی ادامه می‌دهد: اما متاسفانه عدم صرف صبحانه باعث می‌شود تا با مواد غذایی بی‌ارزش این کالری در ابتدای روز تامین شود و این وضعیت در دانش‌آموزان بیش از سایر رده‌های سنی دیده می‌شود.

وی باور دارد: مردمی که در فارس زندگی می‌کنند نباید به دلیل تجددگرایی و زندگی مدرن امروزی از صرف غذاهای سنتی و مفید محروم بمانند.

عظیمی که آش سبزی شیرازی را وعده مناسبی برای صبحانه می‌داند، می‌گوید: در این آش اصیل از برنج، عدس، لوبیا سفید و سبزی استفاده می‌شود که کالری مورد نیاز ابتدای روز را به خوبی تامین می‌کند.

وی اضافه می‌کند: عدس منبع غنی پروتئین است و برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند نیز مناسب است و وعده غذایی خوبی برای کودکان هم به شمار می‌رود.

این متخصص تغذیه تاکید می‌کند: در آش سبزی شیرازی از لوبیا سفید استفاده می‌شود که می‌تواند در حفظ تعادل گلوکز در بدن موثر باشد.

منویی به سبک شیراز

رئیس اتحادیه صنف پزندگان شیراز نیز با اشاره به تنوع مطلوب خوراک های سنتی شیرازی می‌گوید: مزیت غذاهای سنتی ما در دسترس بودن آنهاست که در پزندگی‌های سراسر شهر به سادگی قابل تهیه هستند.

وردی‌زاده ادامه می‌دهد: آش سبزی یک خوراک سنتی اصیل و یک وعده غذایی سالم است و که ارزش غذایی بالایی دارد که وعده مناسبی برای صبحانه است.

وی معتقد است: تهیه غذاهای سنتی مانند انواع آش ها و حلواها علاوه بر اینکه حمایت از فرهنگ بومی است به ارتقا سلامت شهروندان نیز کمک می‌کند.

وردی زاده تاکید می‌کند: وظیفه خانواده‌هاست که ذائقه فرزندان خود را به سمت غذاهای سنتی سوق دهند و با قرار دادن غذاهای بومی و سالم بر سر سفره خود فرزندانشان را با تغذیه سالم وفق بدهند.

فارس

نظرات بینندگان