کد خبر: ۱۲۱۶۰۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۵ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
روحانی چند روز پس از اخراج هیات دولت از تلگرام، مخالف فیلترینگ شد

اعزام دولتی‌ها به روسیه برای فیلترینگ را باور کنیم یا شعارهای سیاسی روحانی را؟

بهترین تحلیل از ژست مخالف دولت در قبال فیلترتلگرام را روزنامه اصلاح‌طلب ابتکار ارئه داد. این روزنامه حامی دولت نوشت: « دولت برای حفظ وجهه، راضی نگه داشتن بدنه اجتماعی حامی دولت و شهید نشدن حرف رئیس جمهوری ژست مخالفت به خود می گیرند.»
به گزارش شیرازه، روحانی در مطلبی که دیشب در اینستاگرام خود منتشر کرد مدعی شد که دولت مخالف فیلتر تلگرام بوده است. این درحالی است که شواهد حاکی از موافقت و پیگیری های هیات دولت برای فیلترینگ این پیام رسان است.
 
روحانی در اینستاگرام خود نوشت: «سیاست دولت یازدهم و دوازدهم مبتنی بر ایجاد فضای امن مجازی بوده و نه امنیتی. و تاکنون هیچ شبکه اجتماعی و یا پیام‌رسان "توسط این دولت" مسدود نشده و نخواهد شد. فیلتر و مسدودسازی اخیر تلگرام نیز نه توسط دولت اجرا شده و نه مورد تأیید دولت است.»
 
بهترین تحلیل از ژست مخالف دولت در قبال فیلترتلگرام را روزنامه اصلاح‌طلب ابتکار ارئه داد. این روزنامه حامی دولت نوشت: « رفتار فعلی دولت به نحوی است که اینگونه استنباط می شود که آنها بخشی از موافقان فیلترینگ در جلسات مسئولان بخش های مختلف نظام هستند و در بیرون برای حفظ وجهه، راضی نگه داشتن بدنه اجتماعی حامی دولت و شهید نشدن حرف رئیس جمهوری ژست مخالفت به خود می گیرند. آنچه مردم نیاز دارند صداقت در عمل و گفتار چه در درون و چه در بیرون است، برای همین هم شاید صدور صدها اطلاعیه این چنینی رضایتی در مردم ایجاد نکند.»
 
اما پیش از این موضع رئیس جمهور، از اعضای کابینه تا نمایندگان دولتی حامی روحانی و حتی دبیرشورایعالی فضای مجازی که خود منصوب رئیس جمهور است در اظهارات مختلف نسبت به تلگرام واکنش نشان داده بودند و حتی از تصمیم روحانی در محدودسازی این پیام رسان خبر داده بودند.
 
اعضای هیات دولت و وزرا دوهفته قبل از دستور فیلتر تلگرام با خروج دسته جمعی از این پیام رسان و اعلام حمایت از پیام رسان های ایرانی فعالیت خود در این پیام رسان خارجی را مسدود کرده بودند. اقدامی که خبر از پایان فعالیت تلگرام و همراهی دولت با این تصمیم دولتی ها را نشان می داد. خط شکن این حرکت دولتی ها نیز اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور بود که در ابلاغیه‌ای الزامی نه‌تنها دولت و دستگاه‌های دولتی بلکه سایر قوا و دستگاه‌های زیرمجموعه را ملزم به خروج از تلگرام می‌کند.
 
وی در این بخشنامه اینگونه همه نهادهای قانونی کشور را خطاب قرار می دهد و حتی قوه قضائیه را ملزم به خروج از تلگرام میکند: «بخشنامه به کلیه نهادهای قوای مجریه، مقننه و قضائیه، وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات دولتی، شرکت‌های دولتی، استانداری‌ها، نهادهای عمومی غیردولتی و کلیه دستگاه‌هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر و یا تصریح نام است.»


نهاد ریاست جمهوری هم در اقدامی پیش‌دستانه کانال تلگرامی خود را بست تا پیام بسته شدن آن را به گوش مردم برساند.



چند روز قبل حسام‌الدین آشنا، مشاور رسانه‌ای رئیس‌جمهور هم در صفحه اجتماعی خود درباره قطع همکاری دولت با تلگرام اینگونه توضیح داده است: "مجوز استقرار سرور‌های شبکه توزیع محتوای پیام‌رسان تلگرام (CDN) در ایران لغو شده است و ترافیک این پیام‌رسان تنها از طریق «ارتباطات بین‌المللی کشور» راهیابی خواهد شد. این تسهیلات حاصل یک توافق مشروط بود حالا که موسس تلگرام به تعهداتش عمل نکرده است، دلیلی برای ادامه آن باقی نمی‌ماند. ".




مشاور رئیس جمهور در حالی خبر از عهدشکنی تلگرام داد و چراغ سبز فیلتریگ را روشن کرد که آذری جهرمی وزیر ارتباطات در پاسخ به سئوالی که تلگرام در آستانه سال جدید فیلتر می شود یا خیر؟ گفته بود:  بستگی به همکاری تلگرام با قوانین جمهوری اسلامی دارد.
ماجرا از جایی جالب‌تر میشود که چندی پیش خبر اعزام یکی از اعضای هیات دولت روحانی و کارشناسان مخابرات به روسیه برای بررسی مسائل فنی فیلترینگ تلگرام رسانه ای شد.


 علیرضا رحیمی چهره سیاسی اصلاح طلب و عضو فراکسیون امید مجلس اینگونه این خبر را رسانه ای کرد: «گروهی از کارشناسان ارشد بخش مخابرات در معیت یک عضو کابینه برای ارزیابی بیشتر فنی و مذاکره در خصوص تلگرام به روسیه سفر کرده‌اند. پیچیدگی فنی و نرم‌افزاری تلگرام برخی تصمیمات را با تاخیر روبرو کرده است.»
 
این خبر افشا شده توسط نماینده حامی دولت نشان می دهد هیات دولت با فیلترینگ تالگرام موافقت داشته و آنچه فیلترینگ را به تاخیر انداخته «پیچیدگی فنی و نرم‌افزاری تلگرام» بوده است.همه این اقدامات در حالی بوده است که حسن روحانی در این خصوص سکوت کرده و با صحبت های دو پهلو مدیریت افکار را بر عهده داشته است.
 
داود محمدی نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی هم در تشریح دیدار نوروزی جمعی از نمایندگان مجلس با حسن روحانی رئیس‌جمهور که امروز صورت گرفت، اظهار داشت: در این نشست در خصوص موضوع فیلترینگ تلگرام هم مباحثی مطرح شد و موضوعات جدی از سوی رئیس‌جمهور مطرح شد. این نماینده حامی دولت اینگونه از موافقت حسن روحانی با فیلتر شدن تلگرام خبر داده بود: «رئیس‌جمهور در ادامه توضیحات خود تصریح کرد که در حوزه امنیتی تلگرام دارای اشکالاتی برای کشور ماست که طبیعتا ما برای تداوم امنیت در کشورمان و همچنین تداوم حرکت‌های اقتصادی باید راهکارهای مناسب هم داشته باشیم، ‌ لذا مسئله فیلترینگ تلگرام باید به صورت همه‌ جانبه بررسی شود. »
 
فیروزآبادی دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور که خود منصوب شده توسط حسن روحانی است قبل از فیلترینگ از موافقت رئیس جمهور با محدودیت تلگرام و خارج شدن فضای مجازی کشور از پیام رسان خارجی خبر داده بود.

حسن روحانی در حالی فیلتر تلگرام را قانونی نمی داند که روابط عمومی شورایعالی فضای مجازی که ریاست آن بر عهده حسن روحانی است و وزرای او نیز عضو این شورا هستند این اقدام را قانونی می داند.
 
 محمد حسین‌پور مدیر روابط‌عمومی شورای عالی فضای مجازی در این خصوص گفت: فیلتر تلگرام براساس دستور قضایی کاملا قانونی است و باید براساس آن عمل شود. این موضوع در چارچوب قانون لازم الاجرا است و مسدود شدن کاملا قانونی است.
 
حسین پور همچنین اظهار داشت: دستور قضایی که درباره تلگرام صادر شده منافاتی با تصمیم شورا ندارد و باید به آن عمل شود.
 
حالا باید دید این بازی رسانه ای با فیلترینگ تا کی ادامه خواهد داشت. آیا این صحبت های روحانی برای فراموشی مشکلات اقتصادی کشور و آینده نامعلوم برجام است یا اهداف دیگری را در پی دارد که چند روز بعد از فیلتر شدن آن و موافقت ضمنی دولت به یکباره صدای مخالفت پاستورنشینان را بلند کرده است.
منبع: رجانیوز
نظرات بینندگان