کد خبر: ۱۲۱۶۱۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۹ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷

فارس، قطب تولید گل محمدی/ گل محمدی به نام میمند به کام دیگر شهرها

عدم وجود صنایع تبدیلی و فرآوری کافی سبب شده که از تمامی ظرفیت گل محمدی تولید شده در شهر میمند در استان فارس استفاده نشود.
به گزارش شیرازه، توجه به شرایط و امکانات بومی در اقتصاد و استفاده از ظرفیت‌­های هر منطقه در رشد اقتصادی از ملزومات اقتصاد مقاومتی است. رهبر معظم انقلاب اسلامی این مهم را هدف ابلاغ سیاست­‌های کلی اصل 44 در سال‌های اخیر دانستند و بر آن تاکید دارند.

ظرفیت بی‌نظیر استان فارس در گیاهان دارویی، گل محمدی و دیگر گل‌هایی که در تولید عرقیات به کار می‌روند، سبب شده این استان همواره یکی از استان‌های مطرح در زمینه تولید عرقیات و گلاب باشد، به گونه‌ای که گلاب میمند در کنار گلاب دیگر شهرها نامی معتبر در سطح ایران و جهان است. 

فارس، قطب تولید گل محمدی 

همین امر سبب شده که مهدی قاسمی، رئیس جهاد کشاورزی استان فارس، این استان را قطب تولید گل محمدی کشور بداند و اعلام کند « فارس قطب تولید گل محمدی کشور است که باید از این ظرفیت استفاده حداکثر را به عمل آورد». 

وی بخش میمند را یکی از کانون‌های اصلی گل محمدی در فارس اعلام کرده که با تولید سالانه 10 هزار تن گلاب نقش مهمی در تولید گلاب و اسانس گل محمدی در کشور دارد. به گفته قاسمی « بخش میمند بعد از شهرستان داراب با حدود 6 هزار هکتار گل محمدی دیم، مقام دوم از نظر سطح زیر کشت گل محمدی در استان را دارد».

میمند و نبود صنایع تبدیلی برای گیاهان دارویی 

کمال علوی، فرماندار شهرستان فیروزآباد می‌گوید: در منطقه میمند هزار و 550 هکتار باغ گل محمدی، 100 هکتار انواع گیاهان دارویی و 300 هکتار باغ گل نسترن وجود دارد که در سطح کشور بی‌نظیر است. 

به گفته وی در این بخش از انواع گیاهان دارویی و گل محمدی سالانه 10 هزار تن گلاب و 11 هزار تن سایر عرقیات به دست می‌آید که 60 درصد آن به استان‌های کشور و کشورهای مختلف در آسیا و اروپا صادر می‌شود. 

فرماندار فیروزآباد تهیه گلاب و عرق را تنها یکی از موارد استفاده گل‌ها و گیاهان دارویی این منطقه می‌داند و با توجه به تولیدی که در بخش میمند وجود دارد، از فراهم بودن زمینه تولید اسانس، تهیه لوازم آرایشی و بهداشتی، انواع مرباها و شربت‌ها و دمنوش‌ها سخن می‌گوید که به دلیل عدم وجود صنایع تبدیلی و فرآوری این امکان از بخش میمند و شهرستان فیروزآباد سلب شده است. 

تولیدکنندگان در تنگنای مشکلات 

حسن غضنفری، یکی از تولیدکنندگان موفق گلاب و عرقیات بخش میمند نیز از نبود صنایع تبدیلی کافی در این شهر سخن می‌گوید. به گفته وی 80 کارگاه در شهر میمند فعال است که حدود 85 درصد آن سنتی و تنها 15 درصد صنعتی است. 

براساس گفته‌های این تولیدکننده گلاب 40 تا 50 درصد گل میمند به صورت خام به کاشان فرستاده می‌شود و محصول خروجی آن به نام این شهر در بازار عرضه می‌شود. غضنفری که از فعالان اقتصاد مقاومتی استان نیز است، با گلایه از تسهیلات اقتصاد مقاومتی می‌گوید: تسهیلات با سود 17 - 18 درصد نمی‌تواند سبب رونق شود به ویژه که بانک نیز همراهی نمی‌کند و با سنگ‌اندازی مانع اصلی برای تولید شده است. 

به گفته وی عدم همراهی و همکاری بانک با تولیدکننده و عدم حمایت مسئولان مختلف در پرداخت تسهیلات ارزان قیمت سبب شده که تولیدکننده نتواند کار خود را گسترش دهد در صورتی که بازار برای فروش و صادرات محصول فراهم است اما توان مالی تولیدکننده امکان راه‌اندازی صنایع فرآوری و تبدیلی را نمی‌دهد. 

علوی، فرماندار فیروزآباد نیز از ارزش افزوده بالا در سرمایه‌گذاری این کار سخن می‌گوید و معتقد است که سرمایه‌گذاری در این زمینه با سودآوری همراه است و کافی است زمینه جذب سرمایه‌گذار را فراهم کرد. به گفته وی در کنار این مزایا، کم آب بر بودن گل محمدی و سایر گیاهان دارویی در شرایط کنونی استان فارس می‌تواند زمینه‌ای برای احیای کشاورزی نیز باشد. 

فرماندار فیروزآباد امیدوار است که برگزاری جشنواره گل و گلاب میمند با حضور مسئولان ارشد استانی و ثبت جهانی مجموعه ساسانی در این شهرستان بتواند بستری برای جذب سرمایه‌گذاران بیشتر باشد.

تسنیم

نظرات بینندگان