کد خبر: ۱۲۱۶۱۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۲ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷

کشت برنج در استان فارس ممنوع شد

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از محدودیت و ممنوعیت کشت برنج به وسیله آب‌های زیرزمینی خبر داد.
به گزارش شیرازه، احمد دهقان مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی  استان فارس با اشاره به برنامه‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی و بر اساس نامه ستاد بحران کشور و مکاتبات شورای آب و کشاورزی استان فارس، از محدودیت و ممنوعیت کشت برنج به وسیله آب‌های زیرزمینی خبر داد.

وی گفت: با استفاده از هر متر مکعب آب می‌توان 150 گرم برنج برداشت کرد در حالی که با استفاده از همین مقدار آب در کشت گندم، می‌توان یک کیلو گرم گندم با کیفیت تولید کرد.

دهقان همچنین کاهش بارندگی و افت میزان آب‌های زیر زمینی و به دنبال آن بیلان منفی آب در دشت‌های استان فارس را از دیگر دلایل محدودیت و ممنوعیت این نوع کشت برشمرد و بیان کرد: این تصمیم سبب پایداری کشاورزی در این مناطق و جلوگیری از افت بیشتر کمی و کیفی آب و کشاورزی می‌شود. 

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی  استان فارس با اشاره به اینکه حدود نود و پنج درصد از کشت برنج فارس کشت دوم است، گفت: یک بار کشت سالیانه می‌تواند کشاورزی پایداری‌تری را به همراه داشته باشد در صورتی که اگر کشاورزان کشت بسیار پرمصرفی مانند برنج را به عنوان کشت دوم داشته باشند، ممکن است در سال‌های آتی امکان هیچ گونه کشتی برای آنها فراهم نباشد.

وی با ذکر اینکه در بیشتر مناطق استان کشت برنج با استفاده از آب چاه‌های عمیق و نیمه عمیق صورت می‌گیرد، کشت محصولات کم آب از قبیل ذرت علوغه‌ای، کنجد، آفتاب‌گردان و ارزن را زراعتی متناسب با شرایط حاضر در شهرهای مرودشت، ممسنی، رستم، فیروزآباد، پاسارگاد و شیراز دانست.

دهقان گفت: در مناطقی که کشت با استفاده از آب‌های سطحی صورت می‌گیرد، برای کشت برنج محدودیت اعمال شده است که آن هم منوط به کارشناسی و تایید سازمان آب منطقه است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی  استان فارس از متوقف شدن حمایت‌های این سازمان از قبیل پرداخت تسهیلات و توزیع بذر برنج به کشاورزان خبر داد و بیان کرد: شرکت آب منطقه‌ای نیز می‌تواند به تناسب محدودیت‌ها و جرائمی را علیه کشاورزان خاطی اعمال کند. 

تسنیم

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
0
در فیروزآباد روستان آتشکده، برنج با آب چاه تولید میشه
بسم الله الرحمن الرحیم
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
0
این تصمیم بوداره ؟؟؟